در این میان خرداد ماه امسال توطئه ای آمریکایی – اسرائیلی این بار از طریق حمله نظامی صورت گرفت.
جنگی که در آن دو هدف عمده پیگیری می شد، نخست حمله غافلگیرکننده و نابودی زیر ساخت های نظامی و دوم شورش مردم و براندازی نظام که در هر دو مورد تیر دشمنان به سنگ خورد.
در گام اول با هدایت ها و درایت های رهبر انقلاب در کمتر از ۱۲ ساعت نیروی های نظامی فرماندهان خود را شناخته و پاسخ های کوبنده نظام شروع شد.
در گام دوم این مردم بودند که با تاسی از فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) نه تنها پشت نظام ایستادند بلکه وحدت و انسجام مثال زدنی به خود گرفتند که همه این ها متاثر از قیام عاشور است.
پاسخ ایران ریشه در لایههای عمیقتری از هویت جمعی ایرانیان داشت
در همین زمینه مرتضی نوربخش کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما بر مفهوم «وحدت استراتژیک» تأکید کرد و اظهار داشت: حمله بیسابقه موشکی اسرائیل به خاک ایران، فارغ از تلفات محدود فیزیکی، در کوتاهترین زمان ممکن، واکنشی یکپارچه و مبتنی بر همبستگی ملی را در سراسر کشور برانگیخت.
وی ادامه داد: این وحدت، صرفاً یک واکنش دفاعی به یک تهدید خارجی نبود، بلکه ریشه در لایههای عمیقتری از هویت جمعی ایرانیان داشت.
کارشناس مسائل سیاسی افزود: این واکنش سریع و قدرتمند، حاکی از وجود یک «سرمایه اجتماعی قوی» و حس تعلق مشترک بود که در لحظات حساس تاریخی خود را نشان میدهد.
وی پیوند این وحدت با سیره کربلا و عاشورا پررنگ دانست و گفت: همانگونه که در کربلا، دفاع از ارزشها و حریمها فراتر از هرگونه تفاوت قومی، زبانی یا حتی اعتقادیِ جزئی، اتحادی مقدس ایجاد کرد، حمله اسرائیل نیز به مثابه هتک حرمتی آشکار، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را به عنوان یک ارزش مشترک و فرافردی در کانون توجه همه ایرانیان قرار داد. روحیه ایثار، مقاومت در برابر ظلم و دفاع از حریم که در فرهنگ عاشورایی نهادینه شده، در آن روزهای بحرانی بهصورت خودجوش فعال شد و جامعه را در مقابل دشمن خارجی متحد ساخت. این، نشانه زنده بودن آن میراث معنوی در متن جامعه امروز ایران است.
سیره امام حسین (ع) و یارانش، تنها یک روایت تاریخی نیست
علی اصغر حبیبیان نیز در گفتگو با خبرنگار ما واقعه جنگ ۱۲ روزه را نمونهای بارز از بسیج اجتماعی مبتنی بر ارزشهای مشترک عنوان کرد و گفت: تهدید خارجی مستقیم، مانند یک کاتالیزور قدرتمند عمل کرد و مرزهای سیاسی و اجتماعی داخلی را بهسرعت در هم نوردید و حس تعلق به «وطن» را به اصلیترین شناسه هویتی تبدیل کرد.
وی ادامه داد: این انسجام لحظهای، تصادفی نبوده و ریشه در یک زیرساخت فرهنگی-تاریخی قدرتمند دارد، فرهنگ شیعی و بهویژه الگوی عاشورا، همواره در تاریخ ایران بهعنوان منبعی برای مقاومت، همبستگی و ایستادگی در برابر تجاوز عمل کرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: در واقعه اخیر، نمادهای عاشورایی - از شهادتطلبی گرفته تا دفاع از حق و حقیقت در مقابل باطل - بهصورت ناخودآگاه و گاه کاملاً آگاهانه، در گفتمان عمومی و کنشهای جمعی مردم و مسئولین بازتولید شد.
وی افزود: این نشان میدهد که سیره امام حسین (ع) و یارانش، تنها یک روایت تاریخی نیست، بلکه یک چارچوب معنابخش زنده برای فهم موقعیتهای بحرانی و هدایت واکنش جمعی در جامعه ایران امروز است. آن وحدت شگفتانگیز، تجلی عینی همان روحیهای بود که در کربلا شکل گرفت: اتحاد برای دفاع از حریم در مقابل متجاوز، فارغ از هرگونه اختلاف.
جامعه ما ناخودآگاه به میدان کربلا منتقل شد
عبدالوهاب فراتی کارشناس مسائل سیاسی نیزدر گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، صحنهای از تجلی سرمایه فرهنگیِ نهفته در جامعه ایران بود.
وی ادامه داد: تهدید خارجی، مانند تیری بود که نه تنها شکافهای داخلی را ترمیم کرد، بلکه هویت جمعیِ ریشهدار در تاریخ شیعه را بیدار نمود، در این واقعه، مردم از هر قشر و جناح، یکپارچه در برابر تجاوز ایستادند؛ پدیدهای که تنها با الهام از سیره عاشورا قابل توضیح است. امام حسین (ع) در کربلا نماد مقاومت در برابر ظلمِ فراقومی شد، و این روایت، طی قرنها به DNA فرهنگی ایرانیان تبدیل شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: وقتی موشکهای اسرائیل بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمد، جامعه ما ناخودآگاه به میدان کربلا منتقل شد: دشمن مشترک، دفاع از حریم، و ایثار جان به ارزشی فراتر از اختلافات بدل گردید. این همان «الگوی کربلایی» است که در بحرانها، وحدت را نه از سر اجبار، که بر پایه فرهنگ شهادتطلبی و ظلمستیزی شکل میدهد.»
پیوند استراتژی نظامی و انسجام ملی با محوریت عاشورا
حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی استاد حوزه علمیه قم نیز اظهار داشت: واکنش ایران به تجاوز اسرائیل، یک درس راهبردی زنده بود: وحدت داخلی قویترین سلاح در برابر دشمن است.
وی بیان داشت: این انسجام تصادفی نبود؛ ریشه در فرهنگ ایثار و مقاومت داشت که از عاشورا تا امروز جاری است، در عملیاتهای نظامی آن ۱۲ روز، همان روحیهای را دیدیم که یاران امام حسین (ع) در کربلا نشان دادند: اطاعت از فرماندهی، هماهنگی بیچشمداشت، و جانفشانی برای هدفی بزرگتر از خود.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نکته کلیدی، تبدیل تهدید خارجی به فرصت وحدت بود. اسرائیل گمان میکرد حمله، ایران را تضعیف میکند؛ اما غافل از آن بود که جامعه ما با الهام از عاشورا، تهدید را به محرک اتحاد تبدیل میکند.
وی افزود: این همان «منطق کربلا» ست: هرچه ظلم بیشتر، ایستادگی ملموستر. امروز جهان دریافت که ملتی با چنین پشتوانه فرهنگیِ زنده، شکستناپذیر است. وحدت ایران در آن روزها، پیام روشنی داشت: ملتی که عاشورا را در خون دارد، در برابر متجاوزان تنها یک پاسخ میشناسد: مقاومت.
نتیجه گیری
در واقع این که به این میزان امامان و اهل بیت (ع) بر عزاداری عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تاکید می کردند، علت آن در جنگ ۱۲ روزه نمایان شد به طوری که عمق توطئه دشمن که آن شورش داخلی بود، شکست خورد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/55038 |