وی افزود: شهید مطهری یادداشتهایی دارند که این یادداشتها بعداً چاپ شد. او یکی از ارکان پایداری حکومتها را اقتصاد سالم میدانست. ایشان اشاره داشت اگر جامعهای اقتصاد سالم نداشته باشد، حتی در صورت برخورداری از اهداف عالیه، به آن اهداف دست نمییابد. سپس به توضیح آن میپردازد و دو ویژگی را برمیشمارد که یکی اقتصاد زاینده و ثروتزا و دیگری استقلال اقتصادی است. در واقع استقلال اقتصادی به معنای این است که اقتصاد یک کشور روی پای خود بایستد و اقتدار داشته باشد.
لاریجانی بیان کرد: شرایط امروز ما این است و اگر به همین دو نکته توجه کنیم، مشکلات پیش رو حل میشود. اگر در فعالیتهای کشور، نظام اقتصادی مبنا بود و بقیه ساماندهی کشور حول آن شکل میگرفت، امروز این مشکلات وجود نداشت، هر چند تحریمها ظالمانه بوده و پشت آن توطئهای بزرگ است اما خود ما نیز در این مساله نقش داشتیم که در چنین فشارهایی این مسائل بروز کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از همدلی موجود در این استان عنوان کرد: نمایندگان پیگیر بودند که آقای رزمحسینی استاندار شود. امروز میبینیم که نشاطی در این استان شکل گرفته است. ذهن استاندار این استان از گذشته در مثلث اقتصادی متمرکز بود. این خوب است که ایشان ابتکار به خرج دادهاند که بخشهای مختلف استان را به توسعه کشور ترغیب کنند. در کشور همین مساله مورد نیاز است.
وی ادامه داد: امروز رهبری در مورد مساله آموزش و تربیت صحبت کردند و در مورد مسائل کشور نیز نکاتی داشتند که نکته مهم آن، تاکید بر همدلی و وحدت در کشور بود تا مسائل ثانوی و حاشیهای ما را از شرایط فعلی غافل نکند. به همین جهت ضروری است محور کار را بر توسعه استان بگذارید توصیه من این است که با توجه به ظرفیت این استان در همه حوزهها از جمله برخورداری از مزیت همسایگی با دیگر کشورها که زمینه صادرات و واردات را برای این استان فراهم میکند، استفاده زیادی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید زمینه تبادلات تجاری و تمایل به شرق در این استان دیده شود، تصریح کرد: ضروری است استاندار سازوکار آن را فراهم کند. اگر استان این مرکزیت را پیدا کند، برای توسعه استان و کشور اهمیت خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در حوزه صنعت قانونی وجود دارد که برای تسهیل وضع صنایع، استاندار میتواند تصمیم بگیرد. از این ظرفیت استفاده کنید. عاقلانهترین راه در شرایط فعلی نیز این است که وقتی از پیش سرمایهگذاریهایی داشتهایم و این سرمایهها به جهت برخی اشکالات روی زمین مانده، این مسائل رفع شود.بسیار خوشحال هستم که در این استان روی بازآفرینی نقاط حاشیهنشین توجه کردهاید. تئوری استاندار فربهسازی بخشهایی است که از نظر کارآفرینی نقص دارد. این که با کمک شرکتها این توسعه صورت گیرد، کار بسیار خوبی است. این مدلی است که با مجموع مختصات ما در کشور که از یک مدل نیمهدولتی به سمت مردمی حرکت میکند؛ باید کمک کرد تا بخش مردمی کشور توانمند شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد کشاورزی امسال در بودجه مجلس از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری مقادیری برای همین مساله دیده شد، زیرا برای آبخیزداری و سیستمهای گلخانهای مبالغی را خارج از بودجه به اذن رهبری تخصیص دادیم که از این ظرفیت باید استفاده کنید. سیل امسال نشان داد اگر در این بخش سرمایهگذاری شود، به نفع کشور است.
وی افزود: باید مصداقی از ما بخواهید تا مقررات مزاحم را برطرف کنیم. اگر در قوانین موردی مخل تولید است، به ما بگویید کدام مورد است. سال گذشته چند قانون برای توسعه کسب و کار داشتهایم. ۶ قانون در این زمینه تصویب شده است. اگر فکر میکنید قانون مانعی دارد، با ذکر قانون و ماده آن را برای ما بفرستید تا پیگیری کنیم. حتی اگر نیاز باشد قاعدهای به صورت موقتی حذف شود یا تغییر کند، به ما بگویید. کمیسیون خاصی در این خصوص راهاندازی شده است.
لاریجانی با بیان این که راهکار من به آقای رزمحسینی این است که با مجموع شرایط کشور این مورد، راه علاج است، عنوان کرد: اگر بخواهیم اختیارات استاندار را افزایش دهیم، مساله به قانون اساسی بازمیگردد که وزیرمحور است و ایالتی نیست. یک مرتبه در این خصوص کاری کردیم که شورای نگهبان به درستی به آن ایراد وارد کرد. با این حال از طریق کدخدامنشی میتوان این مساله را حل کرد. یعنی از هر وزارتخانه بخشی از اختیارات وزرا به استاندار تفویض شود. این مساله را به ما بگویید تا ما بتوانیم همکاری کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد دیگری که مطرح شد برنامهریزی برای قواعد مربوط به ممنوعیتهای صادراتی و وارداتی است. این مورد قانون دائمی دارد. برای واردات جز تعرفهگذاری محدودیتی وجود ندارد، اما شرایط امروز موجب شد این گونه عمل شود. تدوین افق ۵ ساله برای روشن کردن ممنوعیتهای صادراتی را زیاد میبینم، اما برای ۲ سال بهتر است این افق تعیین شود، زیرا دلیلی ندارد آن قدر قانون این محدودیتها طولانی شود.
وی با اشاره به این که فرهنگ بیمه باید در کشور تقویت شود و در همین راستا پیگیر بیمه محصولات کشاورزی هستیم، تصریح کرد: توسعه این فرهنگ موجب آرامش مردم میشود. در مورد نظام صنفی که بتوانند در جلسات کمیسیونهای مجلس حضور پیدا کنند، از نظر ما منعی وجود ندارد. حتی این امکان در صحن مجلس هم وجود دارد که میتوان زمینهای برای حضور نماینده بخش خصوصی فراهم کرد.
لاریجانی گفت: در مورد راهاندازی وزارت بازرگانی آرای مختلفی داریم که دولت عنوان میکند این مساله برای آن ضرورت دارد. بارها آقای روحانی از ما گله کرده که چند مرتبه این موضوع را خواستهایم و به ما ندادهاید. ایشان هم میگوید این مساله برای کنترل بازار در شرایط فعلی ضروری است. قبلاً برای این کار این نظر را نداشتیم و اعتقاد داشتیم اختیارات وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی داده شود و چون بخشهای صنعت هم به این مساله مربوط بود، این مجموعهها در قالب یک وزارتخانه ادغام شد. حال این استدلال وجود دارد که کنترل این مساله مشکل است. استدلال طرف مقابل نیز این است که زمان زیادی برای تفکیک وزارتخانه نیاز است. بیشتر از مجلس، در دولت روی این مساله حساسیت وجود دارد.
وی بیان کرد: اعتقاد نداریم وزارت بازرگانی نقش اصلی که تراز کشور است را فراموش کند و به سمت واردات رود. حتی صحبت این بود که نام این وزارتخانه توسعه صادرات شود، زیرا صادرات برای ما مهم است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: سال گذشته تراز بازرگانی کشور ۱.۷ میلیارد دلار مثبت شد که این رقم بدون احتساب نفت است. همچنین واردات کل کشور در سال ۹۷، ۲۱.۷ کاهش داشته که به ۴۲.۶ میلیارد دلار رسید. صادرات غیرنفتی ما نیز ۵.۶ درصد کاهش داشته و به ۴۴.۳ میلیارد دلار رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته باید توجه داشت برخی از اقلامی که صادر کردهایم، کاری مضر بوده است. مثلاً صادرات دام زنده ما محل اشکال است. از یک طرف دام زنده را با هواپیما وارد میکنیم و بعد صادرات دام زنده هم میکنیم. پیاز همینگونه است. نمونه دیگر صادرات روغن خام و پالم بود که به ۸۷ درصد در سال گذشته رسید.
وی در خصوص قطار سریع السیر در مشهد، عنوان کرد: در خصوص این قطار نیز مصر هستیم و من پیگیر این مساله در مورد مشهد هستم. قبلاً هم با برخی کشورها در این خصوص صحبت کردم. این برای کشور و استان مفید و در حال پیگیری است.
لاریجانی تصریح کرد: روی امنیت اقتصادی سرمایهگذاران بسیار توجه کنید. این مساله برای کارآفرینان ما باید روشن شود که قوه قضائیه پشت سر آنهاست، البته اشتباه هم در کار وجود دارد اما برخوردها نباید طوری باشد که اعتبار این افراد زیر سوال برود. این مساله یک امیدواری در بخش خصوصی ایجاد میکند که بخش قضائی و امنیتی پشتیبان بخش خصوصی است.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/7542 |