توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

وزیر خارجه گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشور‌ها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

 

آقای حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه عراق گفت: در این خصوص مذاکراتی انجام و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آورده‌ایم.

آقای سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۲ فروردین در نشست خبری خود گفت: چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.

او همچنین گفت که قرار است تا آخر هفته‌ یک هیات ارشد به این منظور به تهران سفر کند.

آقای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز گفته بود، «وصول مطالبات و تسویه بدهی کشورهای دیگر به دولت ایران، یکی از وظایف دولت و حقوق ملت است. اقداماتی که اخیراً و در شرایط تحریم برای آزادسازی منابع ارزی و دریافت مطالبات سال‌های گذشته در برخی کشورها صورت گرفته، در این چارچوب است.»

افزایش ۴.۵ برابری تبادلات تجاری بین ایران و عراق/ بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور تاکید کردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کرده‌ایم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم رفت و آمد‌های اتباع دو کشور را از طریق مرز‌های زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.

به گفته آقای امیرعبداللهیان، «امیدواریم طرف عراقی این موضوع را که اتباع دو کشور بتوانند با خودرو‌های شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند، پیگیری کند. در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت سیزدهم، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور ۴.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.»

وزیر خارجه گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگو‌های منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگو‌های ایرانی - سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد.

از تلاش‌های عراق برای از سرگیری گفت‌وگو‌های ایرانی - سعودی استقبال می‌کنیم

آقای امیرعبداللهیان همچنین گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگو‌های منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگو‌های ایرانی - سعودی استقبال کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره آتش بس در یمن گفت: امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد. همچنین در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگو‌های یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم.

به گفته او، «بر این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم چرا که مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.»

شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر می‌دانیم

امیرعبداللهیان گفت: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان هم حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه با بیان اینکه اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد، گفت: دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کرد.

به گفته او، «امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل نشان دادند دشمنان مشترک دو کشور قادر نیستند با توطئه‌افکنی موجب بروز مشکلات و ناامنی در مرز‌های مشترک و روابط دو کشور شوند.»

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌داند.

وزیر خارجه عراق: تلاش داریم تا بتوانیم تسهیلات بهتری را به زائران ایرانی ارائه کنیم

آقای فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: درباره مباحث دوجانبه گفت‌وگو کرده و هنگامی که درباره روابط دوجانبه صحبت می‌کنیم منظور ما روابط تجاری و اقتصادی است. همچنان که در همه نشست‌ها با هیأت ایرانی موضوع ثابت داریم و آن بحث زیارت عتبات مقدسه توسط ایرانی‌ها و چگونگی تسهیل این سفرهاست.

به گفته او، «سفر زیارتی بخشی از گفت‌وگو‌ها بود که بتوانیم تسهیلات بهتری را به زائران ایرانی ارائه کنیم.»

وزیر خارجه عراق گفت: امنیت ایران و عراق مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو را برای حل آن در پیش بگیریم. در‌ها برای گفت‌وگو باز است چه در بغداد و امیدواریم که این در‌ها در تهران باز باشد تا بتوانیم گفت‌وگو‌های فشرده‌ای را درباره مسائل امنیتی آغاز کنیم.

به گفته آقای فواد حسین، «برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و در گفت‌وگو‌ها صریحا صحبت کردیم. باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل را از راه‌های دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو حل کنیم و این مسائل را حل خواهیم کرد. همانطور که آقای وزیر اشاره کرد درباره مسائل منطقه‌ای و روابط ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس و نقش عراق در این زمینه و همچنین درباره گفت‌وگو‌های ایران و عربستان بحث و گفت‌وگو کردیم.»

وزیر خارجه عراق: امیدواریم از گفت‌وگوهای بسته و محرمانه ایران و عربستان به گفت‌وگوهای علنی برسیم

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره دور پنجم گفت‌وگو‌های ایران و عربستان نیز گفت: این گفت‌وگو‌ها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد. امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت‌وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است و از سمت ایران نمایندگانی از وزارت خارجه بوده‌اند، ولی چارچوب گفت‌وگو‌ها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. برخی مسائل وجود دارد که باید مطرح شود. امیدوارم بزودی نشست بعدی برگزار شود.

به گفته آقای فواد حسین، «گمانه زنی‌هایی درباره زمان آن مطرح شده است، ولی به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست بعدی صحبت کنم، ولی طرفین این تمایل را دارند نشست‌های خود را ادامه دهند.»

وزیر خارجه عراق: آتش بس یمن یکی از دلایل از سر گیری گفت‌وگو‌های ایران و عربستان است

وزیر خارجه عراق گفت: امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگو‌ها برسیم و از گفت‌وگو‌های بسته و محرمانه به گفت‌وگو‌های علنی برسیم. وضعیت بعد از برقراری آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که می‌تواند زمینه از سرگیری گفت‌وگو‌ها را فراهم کند تا به گفت‌وگو‌های دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم.

به گفته او، «بخشی از گفت‌وگو‌ها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه چه در سطح امنیتی و دیپلماسی داشته است.»

وزیر خارجه عراق: برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان با ایران هم‌نظر هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق گفت: وزیر خارجه ایران درباره افغانستان صحبت و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه بیان کرد. ما درباره افغانستان با ایران هم‌نظر هستیم که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود و این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد، افغانستان نیازمند ثبات است.

به گفته او، «عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده و از همه طرف‌هایی که در تحقق آتش بس نقش داشتند، قدردانی می‌کند. امیدواریم گفت‌وگو‌ها ادامه یابد تا راهکار مسالمت آمیز برای وضعیت یمن ایجاد شود و ملت یمن و منطقه که رنج زیادی متحمل شدند، رنجشان پایان یابد.»

وزیر خارجه عراق: نیازمند ثبات در سوریه هستیم

وی گفت: نیازمند ثبات در سوریه هستیم. ثبات در سوریه مستقیما بر ثبات در عراق تاثیرگذار است و عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر وضعیت امنیتی در عراق خواهد داشت. با طرف ایرانی هم نظر هستیم که باید به سوریه کمک کرد تا بتواند امنیت، استقرار و ثبات را در کشورش برقرار کند و از همه تلا‌ش‌ها در این راستا حمایت می‌کنیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32820
اخبار مرتبط

نظرات شما