در گفتگو با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم مطرح شد؛

قصه پر غصه محیط بانان قم در مقابل شکارچیان/ تجهیزات پیشرفته شکارچیان در برابر تجهیزات قدیمی محیط بانان

تجهیزات ما متناسب با تجهیزات شکارچیان نیست، متخلف محیط زیست با موتور سیکلت های ۴۰۰ وارد منطقه می شوند اما محیط بانان با موتور ۲۵۰ چینی در منطقه تردد می کنند متخلف با موتور سیکلت ۴۰۰ شیب هفتاد درجه را به راحتی طی می کند اما محیط بان باید موتور ۲۵۰ را هل بدهد تا بتواند به شکارچی برسد، این ها بخشی از صحبت های فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بسیاری از هموطنان تصور می کنند که قم یک استان کویری است و جاذبه های طبیعی ندارد و یا اگر بدانند که قم ۲۰ محیط بان دارد تعجب کنند و تصور داشته باشند که محیط بان ها فقط در مناطق کوهستانی جنگلی و مناطق خوش آب و هوا وجود دارد، اما قم دارای مناطق حفاظت شده ای است که به صورت مداوم توسط محیط بانان رصد می شود.


با محمدرضا عابدی مقدم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم به گفتگو نشستیم، گفتگویی جذاب از تلاش های تعداد کم محیط بانان قم با تجهیزات قدیمی در برابر تجهیزات پیشرفته شکارچیان سختی کار را برایشان مضاعف می کند.

قم چه تعداد مناطق حفاظت شده دارد؟

عابدی مقدم: قم یک منطقه مهم حفاظت شده پلنگ دره را دارد که در جاده دلیجان_سلفچگان قرار دارد۳۲هزار هکتار وسعت این منطقه است.

قم دارای سه پاسگاه حفاظت محیط‌زیست است که در حال حاضر دو ایستگاه فعال هستند و از منطقه مراقبت می کنند و نیروهای حافظ محیط زیست به صورت دائم در منطقه حضور دارند.


چه حیواناتی در مناطق حفاظت شده قم وجود دارد؟


عابدی مقدم: بیشترین جمعیت میش و بز و کل و قوچ و پستاندارن وحشی در منطقه حفاظت شده پلنگ دره وجود دارند و خوشبختانه امسال جمعیت خوبی از حیوانات را با توجه به حفاظت های انجام شده داشتیم.

آیا شکارچی های غیر مجاز در این منطقه برای شکار مشاهده شده اند؟

عابدی مقدم: با وجود اینکه جمعیت حیاط وحش مناطق حفاظت شده قم افزایش پیدا کرده متاسفانه به دلیل اینکه تعارضات زیادی در این مناطق داریم و تعداد نیروها کم و کنترل منطقه با تجهیزات و امکاناتی که در اختیار محیط بانان است بسیار سخت است و شکارچی های غیر مجاز در منطقه حضور دارند که بیشتر آنها غیر بومی و از استان های همجوار قم برای شکار به مناطق حفاظت شده قم وارد می شوند.

علی رغم اینکه محیط بانان بارها با این شکارچی های غیر بومی برخورد کردند، اما بعد از متواری شدن  باز هم برای شمار وارد منطقه می شوند و دارای سلاح های غیرمجاز نیز هستند .

در ماه های اخیر چندین مورد شکارچی غیر مجاز غیر بومی در منطقه مشاهده شدند به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه پلنگ دره ، تعداد کم نیروهای محیط بانی و مه آلود شدن منطقه شکارچی ها متواری شدند.

متاسفانه شکار غیرمجاز با توجه به دلایلی که اشاره کردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره وجود دارد.

بخشی از منطقه حفاظت شده قم چون در استان مرکزی وجود دارد سختی کنترل منطقه را برای محیط بانان مضاعف می کند

تجهیزات محیط بانان قم در چه سطحی است؟

عابدی مقدم: تعداد نیروهای محیط بانی با توجه به وسعت مناطق حفاظت شده کم است و تجهیزات نوین پایش مانند پهباد در اختیار نداریم، وسایل نقلیه یگان حفاظت محیط زیست قم فرسوده شده است، تجهیزات بسیار کم است به همین دلیل کنترل منطقه بسیار سخت است.

مناطق شکار ممنوع قم کجاست؟

عابدی مقدم: در قم چهار منطقه شکار ممنوع قاهان_کهندان، کهک، حوض سلطان و مهمترین منطقه شکار ممنوع منطقه تالاب مره وجود دارد، که در حال حاضر در کهک، تالاب مره و حوض سلطان پاسگاه محیط بانی داریم.

عمده تخلفات مشاهده شده هم در حوزه پرندگان است، البته شمار پستانداران هم مشاهده می شود سال گذشته چند مورد کشف شکار پستانداران و یک مورد کشف سلاح قاچاق  داشتیم اما بیشترین پرونده های تشکیل شده در بخش شمار پرندگان آبزی و خشکی بوده است.

تخلفاتی در تالاب مره به دلیل اینکه این تالاب بسیار وسیع و باتلاقی است و تردد را سخت می کند و تعداد نیروهای محیط بانی هم کافی نیست و تجهیزات نوین پایش در تالاب ها  مانند پهباد نداریم  و عمده شکارچیان از استان های همجوار وارد منطقه می شوند کنترل سخت است اما با این وجود محیط بانان قم به صورت دائم به همه سختی ها در حال رصد هستند .

تجهیزات ما متناسب با تجهیزات شکارچیان نیست، متخلف محیط زیست با موتور سیکلت های ۴۰۰ وارد منطقه می شوند اما محیط بانان با موتور ۲۵۰ چینی در منطقه تردد می کنند متخلف  با موتور سیکلت ۴۰۰ شیب هفتاد درجه را به راحتی طی می کند اما محیط بان باید موتور ۲۵۰ را هل بدهد تا بتواند به شکارچی برسد.

شکارچی ها در تجهیزات همیشه از ما جلوتر هستند خودروی شکارچیان تویوتا است خودروی یگان حفاظت محیط زیست قم نیسان پی کاب قدیمی است 

در تالاب مره به دلیل اینکه محور گرمسار_قم از وسط تالاب عبور می کند تردد متخلفان را تسهیل می کند.

به عنوان یک حافظ محیط زیست که جان خود را برای حفاظت از محیط زیست هزینه می کنید آیا به نظر شما مجازات شکارچیان و آسیب زنندگان به محیط زیست کافی و متناسب با جرم است؟

عابدی مقدم: با توجه به سیاستی که در بحث مجازات های جایگزین در تخلفات محیط زیستی وجود دارد صادقانه بگویم خیر این مجازات ها بازدارنده و متناسب با جرم نیست.

مشکل اصلی ما در برخورد با شکارچیان غیر مجاز این است که سلاح های مجاز و غیر مجاز بسیار زیاد است این سلاح ها در بسیاری از موارد بدون ارزیابی صلاحیت دست افراد می رسد اکنون یک شخص به راحتی می تواند سلاح مجوز دار و حمل سلاح تهیه کند.

هرکس مجوز حمل سلاح داشته باشد آیا مجاز به شکار است:

عابدی مقدم: خیر به هیچ عنوان داشتن مجوز حمل سلاح به معنای مجاز بودن به شکار نیست.

به جای اینکه مجوز نگهداری سلاح را به افراد بدهند مجوز حمل سلاح صادر می شود که این قانون بسیار قانون نامناسبی است در کشورهای پیشرفته ای که در حوزه مباحث حفاظتی در محیط زیست فعالیت می کنند نکته مهم این است که به سلاح مجوز نگهداری داده می شود و اگر قرار است سلاح استفاده شود مجوز جداگانه ای صادر می شود.

کنترل و نظارت مستمر هم روی افرادی که سلاح مجوز دار دارند هم انجام نمی شود ممکن است فردی که مجوز حمل سلاح را تهیه کرده است اما سال های بعد دیگه صلاحیت روحی و  روانی و حتی جسمانی داشتن سلاح را نداشته باشد، سلاح های غیر مجاز هم که بحث مفصلی دارد.

در قوانین بحث شکار و صید هم متاسفانه ضعف شدیدی وجود دارد قوانین صید و شکار کشور برای سال ۱۳۴۶ است و هنوز به روز رسانی نشده است در قوانین ما در بحث محیط زیست پاشنه آشیل وجود دارد ورود سلاح به مناطق حفاظت شده باید جرم انگاری شود و مجازات های سخت و بازدارنده برای آن تعیین شود، برای بحث شروع به شکار هم باید مجازات و ضوابط تعیین شود.

آیا با شکارچی های تکراری و افرادی که با وجود مجازات های انجام شده باز هم به شکار می پردازند مواجه شدید؟

عابدی مقدم: بله ، بسیار زیاد هم در مناطق حفاظت شده قم و هم در کشور این شکارچی ها وجود دارند.

در این پرونده ها شخص تشدید مجازات و رای سخت تری صادر می کنند.

تعامل فعالان محیط زیست با یگان حفاظت محیط زیست چگونه است؟

عابدی مقدم: گونه های بسیار زیادی از شکارچیان گرفته شده و در محیط زیست رها سازی شده است و دوستداران محیط زیست هم همکاری بسیار خوبی با یگان حفاظت دارند  پرندگان شکاری و پستانداران مانند شغال ، روباه و توله این حیوانات یا در محیط زیست رها سازی شده یا تحویل اداره حیات وحش داده شده تا بعد از نگهداری و مراقبت های لازم در محیط زیست رها سازی شوند.

شهروندان بسیار زیادی از قم در حوزه حیات وحش با ما همکاری می کنند برای فعالان محیط زیست کارت همیار محیط زیست هم صادر می شود شهروندان می توانند جهت همیار محیط زیست شدن و دریافت کارت در سایت ما ثبت نام کنند بعد از تایید صلاحیت کارت همیار محیط زیست برایشان صادر می شود.

 در پایان از توجه شما به محیط زیست تشکر می کنم.



گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/32863
اخبار مرتبط

نظرات شما