وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل و لجستیک، چابهار به عنوان شهر لجستیکی تعریف شده و اقتضای این شهر ایجاب میکند که برای کشتیرانی و ظرفیت بنادر آماده سازی صورت گیرد. در همین راستا فاز یک بندر چابهار تمام شده و مراحل تکمیلی فاز دو در حال گذراندن است.
وزیر راه ادامه داد: در چابهار مهمترین پروژهای که در دستور کار قرار گرفته خط آهن چابهار به زاهدان است که با برآورد ۴۰۰۰ میلیارد تومان ۴۲ درصد پیشرفت داشته است. همچنین مقام معظم رهبری موافقت کردند که اعتبارات صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد تا انشاءالله شاهد رشد قابل ملاحظه در وضع چابهار و سیستان و بلوچستان باشیم.
وزیر راه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دچار عقب ماندگی تاریخی در حوزهی جادهای بوده اضافه کرد: احداث راههای اصلی در دستور کار ما قرار دارد. در مورد محور زاهدان به خاش اعتبار مصوب در سال ۹۷ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون بوده در حالی که حجم پروژه چند ده برابر این عدد است. ما توانستیم این عدد را به ۳۹ میلیارد تومان برسانیم و امسال هم ۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم باندهای دوم را در مناطقی که تردد بیشتری دارند در اولویت قرار دهیم. تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر به بزرگراههای استان اضافه کنیم.
اسلامی با اشاره به پدیده حاشیه نشینی در چابهار نیز گفت: ما بنیاد مسکن را در زاهدان و چابهار مستقر کردیم و شروع به ساماندهی کردیم تا یک بار برای همیشه تا پایان سال آینده پدیده حاشیه نشینی را در چابهار خاتمه دهیم. ما به دنبال این هستیم که کیفیت زندگی و کسب و کار را با توسعه زیر ساختها افزایش دهیم.
وزیر راه ادامه داد: حجم تردد جادهای در این منطقه حداکثر ۲۰۰ کامیون است و تلفات جادهای ۸ درصد افزایش یافته در حالی که ترددها نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۵۰ درصدی داشته است. همچنین مسافرت هوایی در چابهار ۴ درصد افزایش یافته در حالی که در کل کشور مسافرت هوایی کاهش یافته است. در واقع تحرک اقتصادی، رفت و آمد و تخلیه و بارگیری اضافهتر در چابهار رخ داده و آرزوی دیرینه برای خروج چابهار از محدودیت در دستور کار قرار دارد.
اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ما در شرایطی قرار داریم که برای محور ۶۷۰ کیلومتری بودجه ۳.۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و آن را در لایحه سال ۹۸ به ۳۹ میلیارد تومان تبدیل کردیم و تخصیص آن را به ۶۲ میلیارد تومان رساندیم که نشان از اهتمام ما دارد و اگر بتوانیم از محل صندوق توسعه منابعی را به آن اختصاص دهیم سرعت بیشتری را در توسعه آن شاهد خواهیم بود.
وزیر راه چابهار را از قطبهای اقتصادی کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که گامها برای توسعه چابهار مستحکم تر برداشته شود.
وی ادامه داد: در شش ماه گذشته پیگیری طاقت فرسایی داشتم تا امروز اعتبار راه آهن از صندوق توسعه تخصیص داده شود. ما همچنین مکانهای پر تردد مانند باند دوم زاهدان به خاش و ایرانشهر به چابهار را در اولویت قرار دادیم تا کریدور شمال به جنوب که از مشهد به زابل، زاهدان ایرانشهر و خاش میآید تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم تا به موازات آن برای راه آهن اقدام کنیم.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/14019 |