نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: متاسفانه دولت وقت در این خصوص لایحهای را به مجلس ارائه نداد هر چند که چنین رویهای از گذشته هم مسبوق به سابقه بوده و مربوط به آن دولت نبود.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای انقلاب دولت را مکلف کرده بود که لایحه اختیارات وزارت نفت و اختیارات آن را تقدیم مجلس کند اما متأسفانه این مهم تا سال ۱۳۶۶ رخ نداد ولی مجلس وقت، دولت را مکلف کرد که اساسنامه شرکت ملی نفت، گاز و پتروشیمی تقدیم مجلس شود که البته باز هم چنین اتفاقی رخ نداد.
ادیانی گفت: در سالهای ۸۶ تا ۸۹ در بودجه سنواتی، قانونگذار، دولت را مکلف به تقدیم اساسنامه شرکتهای نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش به مجلس کرد که باز هم این مهم محقق نشد. البته هیچ دولتی پس از انقلاب این کار را انجام نداده است.
رئیس کمیته حقوقی قراردادها و امور بینالملل کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که باعث شد دولت، اساسنامه این شرکتها را به مجلس ارائه نکند باز میگردد به اینکه این شرکتها، کارهای نفت و وزارتخانه را بدون اساسنامه بهتر انجام میدادند. ضمن اینکه وزارت نفت پس از انقلاب اسلامی ایران و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب تشکیل شد اما این وزارتخانه به جز یک تابلو و یک وزیر چیز دیگری که قانونی باشد مانند پرسنل، ردیف بودجهای و ... نداشت.
ادیانی تصریح کرد: شاید کسی که اولینبار چنین حرفهایی را مبنی بر عدم وجود قانون و اساسنامه این شرکتها را نشنیده باشد باور نکرده و تعجب کند.
وی گفت: در مجلس هشتم پیشنهاد بنده مبنی بر قانونی کردن این شرکتهای مذکور و تعیین اساسنامه برای آنها را مطرح کردم تا اینکه کمیته تعیین قوانین نفتی راه افتاده و کارها پیش رفت تا در نهایت طرح دوقلوی نفتی یعنی وظایف و اختیارات نفتی و این وزارتخانه تصویب شد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس نهم منتظر بود تا دولت وقت لایحه مربوط به اساسنامه شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش را به مجلس ارائه دهد اما این موضوع بازهم محقق نشد و به همین دلیل کمیسیون انرژی مجلس نهم اساسنامه شرکت ملی نفت را رأساً تصویب کرده و در حال حاضر این موضوع قانون است. ضمن اینکه در مجلس دهم هم نمایندگان در این خصوص ورود کرده و کمیسیون انرژی مسئولیت این موضوع را برعهده بنده گذشت تا در چارچوب قوانین بالادستی اساسنامه شرکت ملی گاز را بنویسیم که البته بیش از یک و نیم سال در حال پیگیری است.
ادیانی با بیان اینکه روز سهشنبه (۴ دی) 2 ماده اساسنامه شرکت ملی گاز که بسیار مهم و حیاتی بود در کمیته حقوقی قراردادها و امور بینالملل کمیسیون انرژی بررسی و تصویب شده است و چند ماده نیز توسط اعضای این کمیته مرعا گذاشته شده تا در هفته آینده این موضوع تعیین و تکلیف شده و آماده ارائه این طرح به کمیسیون انرژی شود. البته در نهایت این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اساسنامه شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پتروشیمی که تا قبل از مجلس نهم داشتیم مصوب پیش از انقلاب و مربوط به سال ۱۳۵۶ است. به همین دلیل اشکالات جدی داشت و به همین دلیل شورای نگهبان اسامی و نام این شرکتها را هیچگاه در قوانین عادی نپذیرفته و تأیید نمیکرد. این در حالی است که ما همواره در متون مختلف اعلام میکردیم که شرکت ملی نفت و شرکتهای تابعه؛ این در حالی است که هماکنون پس از تصویب این موضوع در نامهها و موضوعات عنوان شرکت ملی نفت را مینویسیم چون تبدیل به قانون شده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: فعالیتهای شرکت نفت براساس قوانین پیش از انقلاب بود این در حالی است که مالک نفت و گاز کشور در آن زمان بر اساس قوانین آن موقع شرکت ملی نفت بود و حتی این تعلق مربوط به دولت هم نبوده است. براساس اساسنامه فعلی شرکت ملی گاز به صراحت عنوان شده که هم مالکیت و هم حاکمیت این شرکت از آن شرکت نفت است که البته مغایر با قانون اساسی است چرا که این قانون به صراحت اعلام میکند که معادن از جمله نفت و گاز در زمره انفال بوده و انفال هم در اختیار نظام اسلامی است.
وی گفت: چون هماکنون بودجه در دستور کار است و کمیته حقوقی قراردادها و امور بینالملل کمیسیون انرژی هم در حال نهایی کردن این مبحث ظرف ۲ هفته آینده است تلاش داریم تا قبل از ارجاع بودجه به کمیسیون انرژی با قید یک فوریت این طرح را به این کمیسیون ارائه کرده و مباحث را دنبال کنیم و اگر این مهم محقق نشود بلافاصله بعد از تصویب بودجه این روند را پیگیری خواهیم کرد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/1527 |