در بحران ها و در زمان هایی که جامعه و مردم نیاز به فداکاری و از خودگذشتگی افراد دارند سال هاست که نیروهای جهادی و مذهبی داوطلب این فداکاری ها می شوند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آخرین روزهای بهمن سال 98 بود که خبرهای رسمی در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور منتشر شده مسئلهای که باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شد و مانند گذشته در این میان برخی افراد که چهرههای شناخت شدهای هستند اظهارات غیر کارشناسی منتشر کردند افرادی مانند سلبریتی ها مثل گذشته شروع به غر زدن کرده و گویا این ویروس تنها در ایران منتشرشده بود و دامن دنیا از این ویروس پاک بود شروع به تخریب کل نظام کردند البته با توجه به شناخته شدن ماهیت اصلی این افراد برای مردم این اظهارات سلبریتی ها مانند گذشته مورد استقبال مردم قرار نگرفت.
دراینبین بودند افرادی که بدون اینکه دنبال مقصر باشند لباس خدمت به تن کرده و بدون کوچکترین اظهارنظری وارد میدان مبارزه با کرونا شدند، این افراد دقیقاً همانهایی بودند که همواره مورد هجوم سلبریتی ها و ضدانقلاب بودند دقیقاً همان بچه مذهبیهایی که یا بسیجی بودند یا هیئتی بودند یا جهادگر، همانهایی که اگر نذری میدادند مورد هجوم قرار میگرفتند که بهجای نذری به فقرا کمک کنید اگر عزاداری برگزار میکردند متهم به غمگین بودند میشدند اما هیچیک از این اتهامات آنها را از میدان به درنکرد.
مراکز مذهبی نیروهای فداکار تربیت میکنند
در این زمینه بیاری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در جامعهشناسی مراکز غیررسمی تربیتی مطرح است که عمده فعالیت آنها انتقال باورها و ارزشها است که افراد جامعه را جامعهپذیر میکنند و همین مراکز هستند که در بحرانها بسیار مؤثر عمل میکنند ازجمله مراکز مذهبی و دینی مانند هیئتها، حسینیهها، پایگاههای بسیج و مساجد که اساس و بنیان آنها با انقلاب شکلگرفته است.
این جامعهشناس تصریح کرد: انقلاب از همین مراکز شروع شد در زمان دفاع مقدس رزمندگان از همین مراکز اعزام میشدند، پشتیبانیهای جبهه از همین مراکز مذهبی انجام میشد درواقع این مراکز فرهنگ انقلابی و فرهنگ عمیق دینی و انسانی را منتقل میکنند و جای که مسئله جان و ازخودگذشتگی، ایثار، فداکاری ، انفاق، حمایت از نظام مطرح میشود عمدتاً از همین مراکز افراد داوطلب میشوند.
بیاری ادامه داد: مشاهده میکنیم در بحرانهایی که در جامعه که میدهد و برای مقابله با آن بحران پای جان در میان است افرادی حضور پیدا میکنند که در مراکز مذهبی تربیتشدهاند البته نقش خانوادههای مذهبی هم نادیده گرفته نمیشود اما عمده تربیت بر عهده این مراکز دینی بوده است.
همیشه پای مذهبیها در میان است
هرچه برخی از مسئولان و سلبریتی ها در حق مردم جفا کردند این بچه مذهبیها بودند در سیل ، زلزله ، تأمین امنیت و دفاع از ملت خدمت میکردند و حالا این روزها در جبهه سلامت که برای تبعیت از قانون هیئتها و ایستگاههای صلواتی را تعطیل کردند در حال خدمترسانی بودند طبیعی است هر جا نیاز به ایثار و فداکاری است پای مذهبیها در میان است.
ضدعفونی کردن خودروها، تست تب ، تست اکسیژن و ضربان قلب در سطح شهر و مبادی ورودی و خروجی شهرها، تیم موتوری ضدعفونی محله ها، ایجاد موکب های سلامت، توزیع مواد غذائی بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا ، ضدعفونی معابر و کوچه و خیابان ها، تهیه توزیع پکهای بهداشتی، ضدعفونی اماکن عمومی، دوخت ماسک، پخت و توزیع غذا بین خانوارهایی که دچار بیماری کرونا شدهاند، ضدعفونی منازل بیماران کرونایی، تهیه و توزیع بستههای غذایی بین خانوادههایی که به خاطر شیوع کرونا آسیب اقتصادی دیدهاند، خرید و انجام امور روزانه سالمندان، پخت کمپوت برای بیماران ، غسل و کفن متوفیان از کرونا، اختصاص هزینه جشنهای شعبان به نیازمندان گوشهای از خدمات گروههای مذهبی بود.
مذهبیها که تا روز نیمه شعبان آتش به اختیار از هیچ خدمتی برای کمک به مردم دریغ نکردند تا اینکه رهبر انقلاب مطالبی در خصوص کمک مؤمنانه بیان فرمودند: "چه خوب است که یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطرهی خوشی را از امسال، در ذهنها خواهد گذاشت." همین صحبتهای رهبر معظم انقلاب عزم مذهبیها برای خدمت به آنهایی که از بیماری کرونا آسیب اقتصادی دیدند بیشتر کرد.
محوریت دین، امام و مردم عامل موفقیت مذهبیها در مقابله با کرونا
از همین رو حسن غفاری فر استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کرونا از آن بلاهایی شده است که به تعبیر عامیانه فیلها را به زمین زده است تا امروز هرچه کارشناسان میگفتند توانمندیهای ایران زیاد است، فرصت و امکانات برای توضیح دادن و نمونههایی جهانی برای مقایسه فراهم نبود اما کرونا یک موضوع جهانی شد و آن بخشی از افراد که به کشور باور نداشتند متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران بسیار پیشرفت تر از آن چیزی است که تصور میکردند.
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ایران یک مدیریت نوین را در بحث کرونا به جهان ارائه کرده و آن مدیریت امامت و ولایتفقیه بود که هرکسی میتواند در این میدان خدمت کند وارد میدان شود، در میدان کرونا افرادی برای کمک آمدند که در حول محور دین، امامت و مردم بودند.
رهبر انقلاب همواره در سخنرانیهای خود مسیر هدایت را نشان میدهد
غفاری فر افزود: آن بخش مؤمنان جامعه که رهبر انقلاب با هوشیاری از آن یادکردند کادر مؤمن بهداشت، نیروی انتظامی، بسیج، گروهای جهادی، هیئتهای مذهبی و طلبهها بود که خودشان را نشان دادند، رهبر انقلاب همواره در سخنرانیهای خود مسیر هدایت را نشان میدهد ایشان امر نمیکنند بلکه مسیر هدایت را نشان میدهند و مردم هم وارد با خروش ذاتی خود وارد این مسیر میشوند.
جلسات هیئت را با خدمت به مردم برگزار می کنیم
همچنین در این خصوص محسن بخشی مسئول هیئت محفل خامس آل عبا یکی از هیئتهای مذهبی که نوکری اهلبیت را تنها در عزاداری و مراسمات مذهبی خلاصه نمی کند و در این برهه که مراسمات تعطیلشده در یک حرکت فرهنگی و انسانی در این روزها اقدام به ضدعفونی محلههای کمتر برخوردار میکند تا اینگونه با خدمت به خلق نوکری اهلبیت را نیز بهجا آورده باشند در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بعد از اعلام مسئولان در خصوص شیوع ویروس کرونا مراسمات هیئت را تعطیل کردیم بعد از تعطیلی هیئت به دلیل ویروس کرونا پیش خودمان گفتیم اگر قرار بر رضایت خدا و اهلبیت(ع) باشد یکی از کارهای که این رضایت را جلب خواهد کرد خدمت به خلق است.
وی گفت: شک نکنید ثواب خدمت به مردم در شرایط اینچنینی کمتر از عزاداری برای اهلبیت نیست امام حسین(ع) برای خدمت به خلق قیام کرده خدمت به مردم برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا صددرصد رضایت اهلبیت را به دنبال خواهد داشت.
از طرفی رضا رمضان نرگسی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود نیروهای مذهبی به عرصه کمک به بحرانهای جامعه یک زمینه اجتماعی دارد که ریشه در دین دارد در آموزههای شیعیان در خصوص کارهای خیر دستورات زیادی آمده است.
وی گفت: انجام کارها نیک هم در آموزههای دین اسلام وجود دارد هم در دیگر ادیان حتی برخیها که بدون دین هستند برخی از کارهای نیک را انجام می دهند مانند دفاع از حقوق حیوانات یا کمک به فقرا اما این کمکها تا جایی ادامه دارد که جان خود شخص آسیبی نبیند اما اگر برای انجام این کارهای خیر آسیبی به فرد برسد هرقدر خیرخواه باشد آن را انجام نمیدهند اما در آموزههای شیعه این مسئله وجود دارد که برای انجام اهداف انسانی و الهی فرد تا پای جان هم میرود.
انتهای پیام/170