مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: راه آهن اهداف بلندی را برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایهگذاری تعریف کرده است.
وی تصریح کرد: یکی از ارکان اصلی برای تامین سرمایه در این صنعت، بانکها هستند. اکنون ما با اکثر بانکها توافق و همکاری خوبی داریم. خوشبختانه نگاه بانکها به پروژههای ریلی نگاه خوبی است و ما نیاز داریم که برای سرمایهگذاری بیشتر، این همکاریها را گسترش دهیم.
رسولی گفت: صرفا یکسری مسایل تکنیکی وجود دارد که امیدواریم با جلسات اختصاصی که با حضور شرکتها و مدیران بانکها خواهیم داشت، برطرف شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده از سوی مدیران بخشهای خصوصی صنعت حمل و نقل ریلی کشور اظهار کرد: همیشه بین بانکها و مشتریان انتظاراتی به صورت دو سویه وجود دارد که باید در تعامل سازنده و مثبت نتیجه توسعه سرمایه گذاری و خدمت به مردم عزیزمان باشد.انتظار تسهیلگری، سرعت و تخفیف در تضامین از سوی متقاضیان و وجود مقررات خاص از سوی بانکها در همه جای دنیا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز مدیران بانکهای کشور اراده همکاری با راه آهن را دارند و مقام عالی وزارت هم تایید کردند و بانکها نیز لبیک گفتند و اکنون این عزم و اتفاق نظر در مدیران ارشد بانکها به منظور توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور وجود دارد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اکنون برای سرمایهگذاران به تناسب نوع پروژه و نوع سرمایهگذاری بستههای حمایتی تدراک دیده شده است؛ به نحوی که جذابیت لازم برای سرمایهگذاران و تامین کنندگان سرمایه به ویژه بانکها وجود داشته باشد.
وی افزود: در این بستهها تدابیر لازم برای بخش مدیریت ریسک و کاهش ریسک در نظر گرفته شده است.
رسولی گفت: شرکت راه آهن در صدد است با ساز و کارهای قانونی، بخش مالی مورد نیاز پروژهها را تا حدود ٢٠ درصد از طریق منابع سرمایه گذاران تامین کند و مابقی را بصورت وجوه اداره شده دولت و منابع بانکی با حمایت و در صورت نیاز ضمانت توسعه حمل و نقل ریلی سرعت بخشد، به نحوی که برآیند این اقدامات طوری باشد که محیطی جذاب برای سرمایه گذاری فراهم شود.
رسولی گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران علیرغم وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و اثرات ویروس کرونا با هدف ارتقاء و توسعه حمل و نقل ریلی با افزایش سرمایهگذاری در این بخش بخصوص در سال جهش تولید، همکاری گستردهای با بانکهای مختلف و شرکتهای سازنده ناوگان و شرکتهای حمل و نقل ریلی بعنوان سرمایه گذار داشته است.
وی افزود: در این رابطه بانکهای عامل بطور جدی ما را در این راه یاری رسانده اند.
رسولی با اشاره به فرصتهای سرمایهگذاری مناسب در صنعت حمل و نقل ریلی کشور و ظرفیت های ارزشمند تولیدی موجود در کشور گفت: در شرکت راه آهن، یک زیست بوم سرمایهگذاری تدوین شده که در این زیست بوم، دو نقش برای پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی تعریف شده است. نقش نخست برای شرکت راه آهن است تا به عنوان تسهیلگر از جانب دولت، تسهیلات لازم به بخش خصوصی ارایه نماید و نقش دوم، به عنوان سرمایه پذیر است تا به صورت مشارکت عمومی با بخش خصوصی وارد ارتباط شود.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/20367 |