printlogo


بازخوانی به بهانه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
نظر مراجع و علما در خصوص FATF
نظر مراجع و علما در خصوص FATF
کد خبر: 24969
امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی لوایح FATFجلسه ای دارد به همین منظور مطالبی کوتاه از این کنوانسیون و نظرات مراجع در خصوص پیوستن به آن را منتشر می کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی لوایح FATF امروز چهارشنبه، هجدهم فروردین ماه سال جاری برگزار خواهد شد از همین رو برآن شدیم تا به بررسی این لایحه هرچند که در این خصوص مطالب بسیاری منتشر شده به عنوان بازخوانی و یادآوری بازهم منتشر کنیم.

ماجرای FATF ، به زبان ساده/ FATF چیست
FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.
در این زمان، گروه ویژه اقدام مالی، تنها 16 عضو رسمی داشت و وظیفه‌ای که برایش در نظر گرفته شده بود این بود که روند پول‌شویی در دنیا را بررسی کند، در سطح ملی و بین‌المللی بر نحوه اجرای قوانین و فعالیت‌های مالی کشورها نظارت و استانداردهایی برای مبارزه با پولشویی طراحی کند.
مقررات مبارزه با پولشویی شامل قوانینی است که اشخاص و شرکت‌ها را موظف می‌کند در مورد نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند، از این راه، پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، مانند قاچاق، رشوه و تخلف‌های مالی به دست آمده است، برای ورود به بازارهای مالی با دشواری بیشتری رو به رو می‌شود و سلامت نظام مالی و اقتصادی قابل تضمین‌تر خواهد بود.
در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.
کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و مانند آن نظرات مشورتی خودشان را در مورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشورها اعلام می‌کنند که مورد استناد سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد.
FATF  در مورد پولشویی 40 توصیه و  در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا دربیاید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد.

در خصوص معایب و مزایایی FATF بسیار صحبت شده است و چندین سال است که کشور درگیر این موضوع می باشد البته شاید بیشتر از این که کشور درگیر FATFو مشکلات حاصل از آن برای این روز باشد درگیر تحریم ها و مشکلات حاصل از آن است و بسیاری معتقد هستند که بیشتر مشکلات امروز کشور حاصل تحریم های آمریکا است اما از طرفی دیگر که بیشتر کارشناسان در خصوص آن اتفاق نظر دارند مسئله رصد تراکنش های مالی کشور توسط کشور های دیگر است.
با عضویت کامل در FATF تمام تراکنش ها و مسیر های مالی توسط کشورهای دیگر مخصوصا دشمنان و در راس آنها آمریکا چک شود و در واقع باید گفت که این قرارداد، پیمان ، معاهده ، کنوانسیون و هر چیز دیگری سلطه بر کشور مخصوصا در امور اقتصادی را بیشتر می کند.

نظر مراجع و علما در خصوص FATF
از همین رو در ادامه نظرات مراجع و بزرگان حوزه درباره پیوستن به معاهدات بین المللی را که توسط رسانه ها منتشر شده است را بازخوانی می کنیم.
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی – خردادماه ۱۳۹۷
همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می‌پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولت‌هایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می‌ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی‌کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این [جور] است.
حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پول‌شویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پول‌شویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به نامه جمعی از اساتید و پژوهشگران درباره FATF
بسمه تعالی
«با توجه به توضیحاتی که داده‌اید ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضادّ با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده‌اند».

آیت الله نوری همدانی درس خارج فقه - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
متاسفانه با وجود هشدار بزرگان و دلسوزان انقلاب شاهد تصویب این قرارداد عبری، عربی و غربی بودیم که مفاد آن با شاخصه‌های انقلاب منافات دارد.
انتظار می‌رفت که بررسی بیشتری روی چنین لایحه‌ای صورت گیرد و ما در این باره بارها نظر خود را گفتیم تا در آینده تاریخ قضاوت نکند که ما در برابر چنین مسئله‌ای سکوت کردیم.
چگونه می‌توان قراردادی با موضوع مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم را امضا کرد در حالی که مشخص کننده مصداق تروریست، آمریکاست.
شاهد هستیم که آمریکا از یک سو عربستان و رژیم صهیونیستی کودک کش را که دائم مشغول کشتار مردم بیگناه هستند تروریست نمی‌داند و از سوی دیگر لبنان را تروریست معرفی می‌کند.
نمی‌توان در کنار هم به اسلام و استکبار گرایش داشت.

آیت الله سبحانی در دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی – شهریور ۱۳۹۷
شما شغل بسیار مهمی دارید که باید هم امنیت عِرضی و ناموسی و هم امنیت خارجی را در نظر بگیرید، همانطور که اگر حرکتی علیه خاک و افراد کشور انجام شود برای ما سنگین است، متهم کردن کشور به مسئله‌ای که از نظر قداست صحیح نیست، برای ما سنگین است و عِرض هم باید در دایره امنیت قرار گیرد.
جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در مجامع بین‌المللی و در خارج محفوظ باشد و هر پدیده‌ای که به پاکی ایران لطمه وارد کند برای ما پذیرفته نیست.

آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی – دی ماه ۱۳۹۸
اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم.
سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل، هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوئیم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.

آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه – مهر ۱۳۹۷
ما نباید اختیار امور مالی کشور را به دست دشمن بدهیم و این مطلب واضح و مشخص است؛ اگر هم نیاز به تصویب قوانین مالی است این قوانین به صورت داخلی و با نظارت خود ما باشد.
نظر بنده این است که با توجه به اشارات مقام معظم رهبری و راهنمایی ایشان و بیانات مراجع عظام تقلید، تصویب قرارداد FATF به مصلحت کشور و نظام نیست و من از برادران و خواهران مجلسی می‌خواهم که همیشه زیر نظر مبارک رهبری حرکت کنند و کارهای کارشناسی را با ایشان مطرح کرده و هر چه که ایشان راهنمایی کردند عمل شود.
نباید به دشمن تکیه و امید داشته باشیم و اگر به دشمنان اعتماد کردیم، آتش گرفتاری نصیب ما خواهد شد.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24969