او افزود: این در حالی است که در بورس کالای ایران نیز، تنها در یک مقطع بسیار محدود خودرو عرضه شد.
قاسمی بیان کرد: شرایط عرضه، در روند عرضه هر کالایی بسیار با اهمیت است. بستر بورس کالا برای عرضه کالاهایی که محدودیت تولید دارند و همچنین متقاضی زیاد و شفافیت خوبی دارند، میتواند محل خوبی برای معامله کالاهایی باشد که متقاضی آن کالا بیشتر از عرضه کننده آن کالا است و این موضوع منجر به رقابت میشود.
کارشناس بورس کالا در خصوص تعداد متقاضیان موجود در بورس کالا گفت: معمولا در رینگهای معاملاتی در بورس کالا، تعداد متقاضیان کم است و بورس کالا مانند، بازار اوراق نیست که تعداد زیادی متقاضی توانایی خرید و فروش سهام را داشته باشند.
او بیان کرد: در بورس کالا یک عرضه کننده و تعدادی خریدار برای کالایی حضور دارند و اگر تعداد تقاضاکنندگان از یک حدی بیشتر شود سیستم توانمندی پاسخگویی ندارد. اگر خودرو وارد بورس کالا شود، بسیاری از افرادی که اینترنتی سفارش میدهند باید در کارگزاریها اقدام به خرید کنند.
قاسمی بیان کرد: به نظر من با سیستمهای فعلی، بورس کالا قابلیت پذیرش خودرو را ندارد. به این علت که تعداد ۵ میلیون نفر هر دفعه اقدام به ثبت نام خودرو میکنند و با این تعداد شرکت کننده هیچ کدام از کارگزاریهای ایران نمیتوانند در یک روز و در یک ساعت همزمان خدمات ارائه دهند.
او گفت: ساز و کاری در بورس کالا دیده نمیشود و بورس کالا از نظر عملیاتی نیز، توان پاسخگویی به تمام افراد متقاضی خودرو را که از طریق کارگزاری اقدام به خرید میکنند، ندارند، مگر اینکه یک سیستم برای این کار تعریف شود.
کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر خودرو وارد بورس کالا شود، قطعا یک تعداد متقاضی خودرو با تعداد عرضه کم خودرو مواجه و وارد بورس کالا می شوند.
قاسمی پیشنهاد خود را در جهت عرضه بهتر خودرو در بورس کالا این گونه بیان کرد: نوع نرم افزار بورس کالا باید به صورتی باشد که هر فردی قصد خرید خودرو را دارد؛ خودش قیمت بزند. البته اگر افراد خود اقدام به قیمت گذاری کنند باید سرورها کیفیت بالایی داشته باشند تا معضلی به وجود نیاید.
او در پایان بیان کرد: با توجه به سیستم سخت افزاری و نرم افزاری موجود در بورس کالا، در حال حاضر این بازار قادر به پذیرش خودرو نیست.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/26277 |