printlogo


لباس‌های پوشیده‌ای که دل خانم‌ها را برده اند
 لباس‌های پوشیده‌ای که دل خانم‌ها را برده اند
کد خبر: 27078
تنوع و خلاقیت در طراحی محصولات حجاب، موجب افزایش استقبال بانوان از این نوع طراحی‌ها شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شاید سال‌ها قبل که در بازار قدم می‌زدیم، تعداد انگشت شماری لباس، باب سلیقه یک بانوی ایرانی پیدا می‌کردیم. لباسی که هم از نظر اسلامی پوشیده باشد و هم تنوع و رنگ بندی جذاب، مطابق با سلیقه بانوان و دختران جوان داشته باشد، اما به لطف ذوق و استعداد طراحان و تولیدکنندگان پوشاک کشورمان، کم نیستند کسانی که مانتو، چادر و پوشاک ایرانی متنوعی را تولید کرده اند. پوشاکی که نه تنها باب سلیقه بانوان محجبه است، بلکه مورد استقبال عموم دیگر بانوان قرار گرفته است.

در این خصوص با تولیدکنندگان و طراحان پارچه و لباس، که به طراحی برمبنای الگوهای سنتی ایرانی اهمیت می دهند، گفت‌و‌گو کردیم.

محصولات حجاب با طرح ها و رنگ های متنوع

زینب مدی تولید کننده محصولات حجاب در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در جامعه امروز نیاز است که محصولات حجاب متنوع طراحی شود. زیرا هر چقدر طراحی متنوع‌تر باشد، بانوان رغبت بیشتری برای خرید آن دارند. سعی می‌شود طراحی‌ها به سمت مدرن بودن پیش رود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در طراحی چادر‌های عربی ما، این تنوع در طراحی مچ‌ها اعمال می‌شود. در طراحی ساق دست ها، از تزیینات روبان دوزی استفاده می‌شود. همچنین دیگر محصولات مانند جوراب و روسری‌های نگین دار با مدل‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی درباره مزیت‌های تنوع محصولات حجاب بیان کرد: مخاطبان ما، افراد مقید به حجاب هستند، اما به دلیل تنوع در طرح‌ها و رنگ‌های مانتو‌ها یا حتی چادرها، افرادی که حتی مقید به حجاب نیستند هم علاقه خود را برای استفاده از آن نشان داده اند. همچنین استفاده از پارچه‌های لباسی در طراحی چادر نماز موجب می‌شود که کسانی که حتی محجبه نیستند، از این چادر‌ها تهیه کنند.

وی ادامه داد: برای طراحی‌های متنوع چادر‌های عربی، گلدوزی روی چادر انجام می‌شود. به خصوص افرادی که از چادر صرفا را برای حضور در اماکن یا مراسم مذهبی استفاده می‌کنند، جذب این چادر‌ها می‌شوند.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی درباره ویژگی‌های مهم در طراحی محصولات حجاب بیان کرد: توجه به تنوع در رنگ آمیزی، طراحی و دوخت در محصولات حجاب ضروری است. به عنوان نمونه مدل‌های متنوعی برای مچ‌های مانتو و چادر طراحی میشود. همچنین گلدوزی، جواهر دوزی و سایر تزیینات روی آن انجام می‌گیرد.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی درباره قیمت محصولات حجاب گفت: مشتریانی هستند که توانایی خرید این محصول را با این قیمت ندارند؛ بنابراین ما پیشنهاد می‌دهیم که همین طرح را روی یک پارچه دیگر با قیمت پایین ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند از مدل‌های متنوع استفاده کنند.

تولیدی‌هایی که لباس‌هایی با الیاف طبیعی تولید می‌کنند

فاطمه مردانی تولید کننده پوشاک، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم مانتو‌های طراحی شده توسط این تولیدی، پوشیده بودن و جلو بسته بودن آن است.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی ادامه داد: معمولا مانتو‌ها به صورت جلو بسته و دکمه دار طراحی می‌شود. اما به دلیل متفاوت بودن سلایق مشتریان، گاهی نیاز است که مانتو‌هایی به صورت جلوباز و متفاوت تولید شود.البته مشتریان ما غالبا فروشندگان لباس هستند.

وی بیان کرد: در طراحی لباس دواصل پوشیده بودن و با کیفیت بودن جنس در نظر گرفته می‌شود. مانتو‌ها با الیاف طبیعی تولید می‌شوند و نازک و بدن نما نیستند. 

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی درباره طراحی و نقوش به کار رفته در لباس‌های این تولیدی بیان کرد: جذابیت لباس‌های ما در سادگی آن است. اکثر لباس‌ها به صورت ساده طراحی می‌شود. همچنین از نظر طراحی، سعی در استفاده از طراحی‌های سنتی ایرانی است. برای تزیین برخی مانتو‌ها از پارچه‌هایی که که روی آن‌ها شعر ایرانی با خط نستعلیق است، استفاده می‌شود.

وی درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: متاسفانه ما در حال حاضر کمبود پارچه داریم. زیرا نخ وارد نمی‌شود؛ بنابراین اکثرا از پارچه‌های های ازبکستانی استفاده می‌شود.

اهمیت رعایت اصول زیبایی شناختی در طراحی لباس

افشین منش طراح و تولیدکننده محصولات حجاب بیان کرد: طراحی باید به گونه ای باشد که مختص به قشر خاصی نبوده و مقبولیت عام داشته باشد. در این صورت اکثر بانوان جامعه می توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره نوع طراحی ها بیان کرد: سعی شده است در سبک کارها از طرح‌های سنتی ایرانی الهام گرفته شود. همچنین خرج کار و گلدوزی های مورد نیاز، در صورت محدودیت‌هایی مانند تحریم و غیره، برای اولین بار توسط تیم ما طراحی و تولید شده است.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی درباره مدل های متنوع مانتوها بیان کرد: اغلب مانتوها به صورت جلو دکمه دار و پوشیده طراحی می شود تا پوشیدگی در عین آراستگی را عرضه کنیم.همچنین مانتوهایی با سبک اسپرت و کوتاه تر که برای استفاده به همراه چادر مناسب است نیز طراحی و تولید می شود.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

وی تاکید کرد: طرح های سنتی ایران دارای غنای بسیار و پتانسیل فراوان بوده و مورد استقبال شایانی از سوی رده های سنی مختلف قرار گرفته است، چرا که رعایت اصول زیبایی‌شناختی، به همراه کیفیت بالا، کار را مورد پسند همگان قرار می‌دهد.

 

لزوم مدرنیته کردن طرح های سنتی

مهسا فکری طراح پارچه  بیان کرد: ویژگی‌های طرح چاپی روی لباس، جدید بودن و نوآوری آن است. طراحی‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که مشابه آن نباشد.

این طراح درباره نحوه استفاده از طرح‌های سنتی در لباس‌ها اظهار کرد: بهتر است طراحی‌های سنتی، مدرنیته شود. به گونه‌ای که به صورت نامحسوس از طرح‌های سنتی الهام گرفته شود.

وی درباره اینکه آیا در این حوزه به طراحی‌های ایرانی و سنتی توجه می‌شود یا نه، بیان کرد: متاسفانه تولید کنندگان، استفاده از طرح‌های ایرانی خیلی برایشان اهمیت ندارد و صرفا میزان فروش خود را در نظر می‌گیرند. نوع طراحی با توجه به میزان فروش آن تعیین می‌شود.

وی در مورد طراحی چاپ روی لباس‌ها بیان کرد: برای طراحی‌ها معمولا تقاضایی با عنوان سبک‌های اسلامی نداریم. معمولا درخواست تولیدکنندگان تصویرسازی فشن روی لباس است. به گونه‌ای که استایل‌های مختلف به صورت فانتزی روی لباس تصویر پردازی می‌شود.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

لباس‌هایی که صرفا برای جذب مخاطب طراحی می‌شود

سهیلا فرهادیانی طراح لباس سینما در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: طراحی لباس در فیلم‌ها حول محور فیلمنامه و با توجه به کاراکتر شکل می‌گیرد. تمرکز طراح بر این است که استایل بازیگر را به شخصیت فیلمنامه نزدیکتر کند.

وی در مورد ویژگی‌های طراحی لباس در فیلم سینمایی بیان کرد:، اما نکته قابل توجه این است که در فیلم‌های درام و رئال دارای فیلمنامه قوی، بیننده درگیر فیلم می‌شود. در این فیلم‌ها آنقدر لباس جذب شخصیت می‌شود که مخاطب متوجه آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد جذابیت در فیلم‌های ژانر کودک، از طراحی لباس برای ایجاد رنگ و فرم استفاده میشود. متاسفانه در فیلم‌های تجاری ویژه شبکه نمایش خانگی نیز از این موضوع بهره گرفته می‌شود. به گونه‌ای که در برخی از فیلم‌های سینمایی که از نظر فیلمنامه جایگاه چندانی ندارد، تولیدکنندگان در تلاشند تا با جاذبه‌های طراحی لباس مخاطبان بیشتری را جذب فیلم کنند. همچنین در این فیلم‌ها از فضا‌ها و لوکیشن‌های تجمل گرایانه استفاده می‌شود.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

افزایش رغبت بانوان به خرید محصولات لباس

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: حوزه پوشاک ایرانی و اسلامی به خصوص محصولات حجاب در سال‌های گذشته رشد و پیشرفت جدی داشته است. هر سال شاهد افزایش برند‌ها از سوی طراحان هستیم و به همان میزان استقبال مردم از این موضوع زیادتر شده است.

وی درخصوص نمایشگاه‌های حجاب و عفاف افزود: نمایشگاهی که کارگروه مد و لباس در این خصوص برگزار می‌کند، در جهت پاسخگویی به نیاز‌های مخاطبان می‌باشد. طبق اسناد و گزارش ها، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن و همچنین نمایشگاه فردوس که در زمینه نذر حجاب فعالیت می‌کند، افزایش رغبت بانوان به این حوزه را نشان می‌دهد.

راهکاری برای کاهش قیمت پوشاک ایرانی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص افزایش قیمت‌ها در این حوزه بیان کرد: ما در سال‌های اخیر افزایش قیمت‌ها را در همه حوزه‌ها شاهد بودیم. البته راجع به این موضوع وزارت صنعت و بازرگانی موظف به ارائه تسهیلاتی برای تولیدکنندگان لباس هستند، اما متاسفانه برخی تولیدکنندگان مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند.

لباس‌هایی مطابق با فرهنگ ایرانی، که دل همه را می‌برند.

پورشهابی در انتها درباره اقدامات کارگروه مد و لباس برای بهبود شرایط موجود بیان کرد: انعقاد تفاهم نامه‌ای با اتحادیه پوشاک در دستور کار ما قرار گرفته است. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، اتصال طراحان به تولید کنندگان و تولیدکنندگان به فروشندگان است. در حال حاضر این اتصال و ارتباط حالت افسار گسیخته‌ای دارد. اجرای این تفاهم نامه موجب کاهش قیمت محصولات می‌گردد.

او افزود: این تفاهم نامه موجب می‌شود طراحان و تولیدکنندگان بیشتر دیده شوند. همچنین افزایش تولید موجب کاهش واردات کالای قاچاق شده و در صنعت تولید کمک فراوانی می‌کند. افزایش تولید نیز منجر به کاهش قیمت آن می‌گردد. افزایش تولید منجر به افزایش تقاضا برای پوشاک داخلی خواهد شد که کاهش قیمت‌ها را در بر خواهد داشت.

با وجود پیشرفت قابل توجه در تولید محصولات حجاب و پوشاک ایرانی،  فروشندگانی هستند که هنوز درخواست طراحی هایی غیر ایرانی دارند. طرح هایی که زیبا هستند اما با فرهنگ کشور ما تطابق ندارند. گویی هنوز ذائقه جوانان ما، هنوز به طور کامل به سمت و سوی پوشاکی بر مبنای فرهنگ ایرانی، پیش نرفته است. اینجاست که لزوم نظارت دستگاه های متولی، بر طراحی لباس و پارچه ها، پررنگ می شود.

 



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27078