printlogo


سردرگمی مردم در بازار عجیب‌وغریب پوشاک/ارزانی لباس های نامتعارف در بازار
سردرگمی مردم در بازار عجیب‌وغریب پوشاک/ارزانی لباس های نامتعارف در بازار
کد خبر: 27978
بازار پوشاک پر شده است از لباس های عجیب و غریب و پاره و آویزان، نکته قابل توجه که با قدم زدن در بازار به آن می رسیم این است که البسه نامتعارف که تقریباً 80درصد بازار را گرفته قیمت بسیار کمتری از البسه مناسب دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،این روزها برای خرید وقتی به بازارها و پاساژهای سطح شهر قدم می گذاریم از همان ابتدا متوجه می شویم که مانند گذشته نمی توانیم در مدت زمان کوتاه لباس مورد نظر خود را خریداری کنیم، علت آن هم  سخت پسند بودن نیست علت آن نبود لباس مناسب با فرهنگ و سلیقه ایرانی و اسلامی جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم در گذشته لباس ها رنگ و بوی فرهنگ و مردانگی و زنانگی می داد و همین ویژگی کافی بود که تنها در یک ساعت حضور در بازار بتوانیم تمام پوشاک مورد نیاز خود را خریداری کنیم.

اما این روزها بازار پوشاک از لباس های عجیب و غریب و پاره و آویزان پرشده است، لباس های که حتی فکر کردن به آن که قرار است کسی آن را بپوشد نیز خجالت آور و خنده دار است.

وارد یک فروشگاه فروش مانتو در یکی از مراکز اصلی فروش مانتو در قم می شوم تقریباً هیچ یک از مانتوها دکمه ندارد طرح های عجیب و غریب و نامیزانی دارند تقریباً آستین همه مانتوها از آرنج شروع شده جنس مانتوها بسیار نازک و بدن نما است.

از فروشنده می پرسم مانتوی مناسب ندارید! اعلام می کند همه مانتوهای موجود در مغازه مدل های جدید و خارجی هستند می پرسم منظور از خارجی چیست اعلام می کند ترکیه و چین و آنهایی هم که ایرانی هستند از طرح های خارجی استفاده می کنند.

اجبار به به حجابی

 حرف فروشنده بسیار تأمل برانگیز بود این حرف یعنی سلیقه و مدل پوشش جوان ایرانی را بیرون از ایران تعریف می کنند تا جایی که هیچ حق انتخابی برایش باقی نمی ماند و مجبور است از همان لباس های پاره و نامیزان موجود در بازار یکی را انتخاب کند و اگر نتواند در بین آن ها پوشاک مورد نظر خود را انتخاب کند مجبور است زمان زیادی را صرف خرید پارچه و دوخت لباس مورد نظر خود کند که تقریباً با وجود حجم بالای کار کمتر کسی وقت این را دارد که برای تهیه لباس مورد نظرش در طول سال چندین بار به خیاط مراجعه کند.

یکی از بانوانی که برای خرید آمده بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من کارمند هستم و تا ساعت ۵ در محل کار حضور دارم واقعاً وقت اضافی برای گشت و گذار در بازار را ندارم چند سال است برای خرید لباس مناسب به مشکل برمی‌خوریم گاهی مانتوی مورد نظرم را به خیاط سفارش می دهم اما هم هزینه آن بالا است هم باید چندین بار برای پرو لباس مراجعه کنم به خاطر همین مجبور می شوم از همین مانتوهای آماده بازار خریداری کرده و تغییرانی روی آن بدهم، دکمه بدوزم ، ساق دست مناسب و همرنگ برای آن بخرم زیرا اکثر مانتوها آستین کوتاه دارند.

از فروشگاه فروش مانتو خارج می شوم وارد مغازه فروش لباس جین مردانه می شوم مغازه شلوغ است یک جوان تقریباً ۲۸ساله از فروشنده می خواهد شلوار جین مدل جدید برایش بیاورد فروشنده یک شلوار که تقریباً هیچ زانویی ندارد و روی قسمت ران نیز کاملاً پاره است را جلوی جوان خریدار می گذارد جوان با تعجب به فروشنده می گوید این چیست؟ فروشنده می گوید جدیدترین مدل تابستانه است!

جوان خریدار این بار کمی اخم می کند می گوید این لباس در شأن من نیست من کارمند شرکت خصوصی هستم و با مردم سرو کار دارم مردم با این پوشش به من اعتماد نمی کنند؛ در حین گفتگوی فروشنده و خریدار جوان در گوشه دیگر فروشگاه بحث و گفتگوی یک نوجوان حدود ۱۴ ساله با پدر و مادرش توجه ام را جلب می کند.

این نوجوان بر سر انتخاب مدل شلوار و تی شرت با پدر و مادر خود به اختلاف خورده بود از انبوه لباس های عجیب و غریب موجود در فروشگاه این نوجوان یک شلوار کاملاً رنگ و رو رفته که پایین پاچه‌های آن ریش ریش بود را انتخاب کرده بود اما پدر وی به شدت مخالفت می کرد و می گفت در گذشته وقتی شلوار جین به این شکل در می آمد آن را دور می انداختند من هرگز آن را برای پسرم نمی خرم مادر نیز با پدر هم عقیده بود اما این نوجوان نمی پذیرفت بالاخره سراغ شلوار دیگری رفت که تفاوت چندانی با انتخاب قبلی اش نداشت بحث این نوجوان و پدر و مادرش تا جایی پیش رفت که نوجوان به حالت قهر از فروشگاه خارج شد و پدر و مادرش نیز پشت سر او از فروشگاه خارج شدند.

ارزانی لباس های نامتعارف در بازار

نکته قابل توجه که با قدم زدن در بازار به آن می رسیم این است که البسه نامتعارف که تقریباً 80درصد بازار را گرفته قیمت بسیار کمتری از البسه مناسب دارد این یعنی برعکس آنچه که گفته می شود در ایران حجاب اجباری است این بازارها با این نوع ارائه پوشاک بی حجابی را اجباری می کنند.

این اوضاع آشفته مد در بازار واقعاً خطرناک است حتی در کشورهای اروپایی نیز که به قول خودشان مهد دموکراسی است مد پوشاک چهارچوب خاص خودش را دارد.

گویا بازار افسار گسیخته مد در ایران هیچ متولی ندارد و تنها در برهه ای  موضوع جمع آوری پوشاک نامتعارف و مانتوهای جلوباز در دستور کار  قرار گرفت که نتیجه خاصی هم نداشت.

باید از مسئله به صورت ریشه ای و از مبدأ حل شود اینکه بازار از لباس های نامتعارف در شود سپس دستور جریمه و جمع آوری صادر شود اصلاً راه حل مناسبی نیست و حتی در کوتاه مدت هم نتیجه نخواهد داد چرا این لباس ها تولید و وارد می شود مشکل از کجاست؟

طبق قانونی که در سال 67 مصوب شده است، تولید، فروش و پوشیدن البسه مخالف شعائر اسلامی جرم محسوب می شود و کالایی که بر این اساس تولید شده باشد در ردیف کالاهای قاچاق قرار می گیرد.

 در ماده 17 و 68 قانون نظام صنفی نیز آمده است که واحدهای صنفی مکلف به رعایت ضوابط اسلامی هستند و همچنین در ماده 640 قانون مجازات اسلامی، قانون گذار، پوشیدن لباس های نامتعارف در ملأ عام را جرم انگاشته است.

اما وقتی بازار و شهر از این البسه اشباح شده نمی توان جلوی آن را با این ماده قانون ها گرفت.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27978