اینبار، اما بحث نه درباره همه شبکههای اجتماعی که فقط درباره کلاب هاوس است. این شبکه اجتماعی که فقط بر صدا مبتنی است و عکس، ویدئو و نوشته در آن جایی ندارد توانست پس از مدت کوتاهی از معرفی به محبوبترین شبکه اجتماعی در کل دنیا و ایران تبدیل شود. این شبکه اجتماعی جدید در آوریل سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد و این معرفی همزمان شد با شیوع کرونا در سراسر جهان و آغاز قرنطینههای کرونایی. حضور مردم در منازل و دورکاری و کمتر شدن روابط اجتماعی کاربران را به رومهای کلاب هاوس کشاند تا کنار هم درباره یک موضوع خاص صحبت کنند.
این شبکه اجتماعی ابتدا فقط در سیستم عامل ios و با دعوتنامه در اختیار کاربران قرار گرفت و از دسامبر سال ۲۰۲۰ توانست ۶۰۰ هزار کاربر را به خود جذب کند. مدتی بعد، اما این برنامه به اندروید هم آمد، اما هنوز برای حضور در آن کاربران به دعوتنامه احتیاج داشتند و مدتی است که لزوم داشتن دعوتنامه هم حذف شده و این شبکه اجتماعی در اختیار همه کاربران قرار دارد.
کلاب هاوس در روزهای پیش از انتخابات ایران، روز به روز بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفت. حضور چهرههای سیاسی در این برنامه و صحبت پیرامون مسائل مختلف برای مردم و کاربران جالب بود و بیش از پیش کلاب هاوس را بین جامعه ایرانی که عاشق گفتگو است، محبوب کرد.
کرونا آمد و همه چیز را مجازی و آنلاین کرد. دانشگاه، مدرسه، کار، خرید و حتی ارتباطات. در این بین استفاده کودکان و نوجوانان از تلفنهای همراه هوشمند برای شرکت در کلاس درس بیشتر از سالهای قبل شد و این قشر از جامعه بیشتر گوشی به دست شدند و حضورشان در شبکههای اجتماعی نیز پررنگتر شد. اکنون ما شاهد حضور کودکان و نوجوانان بسیاری در اغلب شبکههای مجازی هستیم. پلتفرمهایی که مخاطبان هدف خودشان را میشناسند، با رنگ و لعابها و ویژگیهایی که دارند مخاطب را به خود جلب میکنند و او را فریب میدهند و بدون اینکه مخاطب متوجه باشد که چه دام بزرگی برای او پهن شده، غرق در این فضاها میشود.
فضاهایی که همه چیز را میشود در آنها دید. صفحات نامناسب، تبلیغات عجیب، تشویق به رابطههای پنهانی، ریختن قبح استفاده از مواد مخدر، تشویق به قمار و... در این بین کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نبوده و اکنون شاهد ایجاد اتاقهایی با حضور کودکان و نوجوانانی هستیم که دور از چشم خانواده درباره مسائلی صحبت میکنند که در جامعه پسندیده نیست و حتی مناسب سن آنان هم نیست.
رومهایی که با نامهای جالب و موضوعاتی که در بطن جامعه پذیرفته نیستند تشکیل میشوند و قبح شکنی میکنند. اتاقهایی که اغلب کاربران حاضر در آن جوانان و نوجوانانی هستند که درباره مسائل نامناسب و غیراخلاقی صحبت میکنند. وقتی وارد این اتاقها میشوی، بیشتر مدیران از خارج کشور هستند و سعی دارند جامعه ایرانی را نیز شبیه به چیزی کنند که در خارج از ایران و در جامعه غربی هم پذیرفته نیست، اما باید در ایران به مردم القا شود.
این اتاقها مخاطب را به روابط خارج از عرف جامعه، ازدواج سفید، زیر پا گذاشتن اصل ازدواج و دین و زندگی بیرون از چارچوب خانواده فرا میخوانند. در اغلب این رومها نظام خانواده و جایگاه آن زیر سوال میرود، ازدواج سفید به شدت تبلیغ میشود و در برخی از این اتاقها نیز اصل دین، وجود خداوند و این قبیل مسائل به چالش کشیده شده و مخاطب جوان و نوجوان که در سن سوال، کشف و شهود است را به شک انداخته و باعث میشوند که این قشر حتی در مسائل اعتقادی نیز دچار تشکیک شوند.
فعالیت و حضور قشر نوجوان و جوان در چنین فضاهایی که بدون نظارت پیش میروند باعث شده تا مشکلاتی نیز برای آنها به وجود بیاید. دور شدن فرزندان از خانواده، پرخاشگری، افسردگی، مقایسه زندگی خود با دیگر همسالان در شرایط بهتر، روی آوردن به مواد مخدر و حتی جدا شدن از خانواده.
در اینجا نقش خانواده پررنگتر میشود و این والدین هستند که باید با نظارت درست و دقیق روی فعالیت فرزندانشان در شبکههای اجتماعی اجازه ندهند تا آنها درگیر این اتاقها و اتفاقاتی ناگوار شوند. در کنار نقش خانواده، دولتها هم نقش موثر و فعالی دارند و باید جلوی رشد قارچ گونه این قبیل فضاها را بگیرند. فضاهایی که در برخی از موارد زمینه را برای نابودی نسل آینده ساز کشور فراهم میکند و آنها را از مسیر درست زندگی به راههایی میکشاند که جز نابودی و خراب شدن زندگی و آینده هیچ عایدی برای هیچکس ندارد.
بخش عظیمی از جامعه ایران را امروزه نوجوانان و جوانانی تشکیل داده اند که حضور و فعالیتشان در شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است و دولت باید برنامهای مدون و جامع برای حضور و فعالیت این شبکههای اجتماعی در کشور داشته باشد تا بتوان نسل آینده ساز کشور را در راههای متعالی و درست قرار داد و جلوی اشاعه فرهنگ غربی در جامعه ایرانی-اسلامی را گرفت.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/28653 |