printlogo


در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛
صادرات محصولات زراعی قم به نام دیگر شهرها
صادرات محصولات زراعی قم به نام دیگر شهرها
کد خبر: 29426
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در قم پایانه‌های مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم خیلی از محصولات کشاورزی قم در شهرهای دیگری مانند کاشان، اصفهان، کرج، قزوین، تهران و ورامین و امثال این‌ها بسته‌بندی‌شده و به نام آن شهرها صادر می‌شود.
عباس  پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت : مناسب و خاص بودن کشت گیاهان و میوه‌ها یک مسئله نسبی است و در هر منطقه‌ای ممکن است کشت یک محصول مناسب باشد اما ممکن است در یک‌زمان دیگر کشت این محصول در این منطقه مناسب نباشد از طرفی هم مسائل اقتصادی تعیین‌کننده این موضوع است و هم موضوعات فنی ، آب و منابع خاکی تعیین کننده این است که در یک منطقه چه محصولی کشت شود.
 وی بیان داشت: در قالب برنامه اصلاح الگوی کشت ما دنبال مناسب ترین نوع محصولی هستیم که باید در یک عرصه زراعی و باغی در استان قم کشت شود برای این کار مطالعات زیادی انجام دادیم و بیش از ۳۰ محصول را بررسی کردیم و نتیجه آن تحقیق و مطالعات در برنامه الگوی کشت جاری و ساری شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر اساس ترتیب اهمیت محصولات کشت شده در قم را بیان کنیم باید بگوییم در قم عرصه کمی را برای کشت گندم داریم، با توجه به وسعت کشاورزی قم این عرصه  برای کشت گندم کم است و هم نسبت به عرصه  گندم زارهای کل کشور این مقدار کم است ۵ الی ۶ هزار هکتار عرضه مناسب کشت گندم در قم وجود دارد که برنامه ما این است که در سال جاری پنج هزار هکتار گندم آبی و ۱۲۰۰ هکتار هم گندم دیم در قم کشت کنیم طبیعتاً اگر بخواهیم در اراضی دیگری کشت کنیم محصول مناسب گندم برداشت نخواهیم کرد.

 پورمیدانی تصریح کرد : محصول دیگری که در قم کشت می‌شود و اهمیت دارد و قم پتانسیل تولید و کشت  این محصول را دارد جو است که امسال برنامه این است که ۲۳ هزار هکتار از اراضی زراعی قم را به کشت جو اختصاص دهیم عرصه خوبی هم در استان برای سطح زیر کشت آن داریم و هم در سطح کشور رتبه خوبی در سطح زیر کشت جو داریم.

 وی اضافه کرد: همچنین در خصوص کشت کلزا ۲ تا ۳ هزار هکتار اراضی مناسب کشت کلزا در قم داریم امسال حداقل هزار هکتار از اراضی قم را کلزا کشت می کنیم،  محصولات گندم ، جو و کلزا کشت پاییزه هستند و به طور کلی در کشت محصولات به دنبال افزایش کشت های زراعی پاییزه هستیم زیرا حداکثر آب باران در قم در فصل پاییز و زمستان دارد و می توانیم از آب باران استفاده کنیم تا نیاز کمتری به استفاده از منابع آب های زیرزمینی برای کشت زراعی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تأکید کرد: در خصوص کشت گندم و کلزا با توجه به این که محصولاتی هستند که اراضی مرغوب استان قم را به آن‌ها اختصاص دادیم زمین های شهرستان جعفرآباد قم و حومه  را برای آن ها اختصاص دادیم و در خصوص کشت جو هم در بخش جعفرآباد و هم در دهستان قم رود سطح زیر کشت زیادی به  این محصول اختصاص را دارند.

پور میدانی گفت: کشت گیاهان علوفه ای جدید را هم در قم مد نظر داریم که در کشت پاییزه با آن توجه می کنیم همچنین کشت گیاهان دانه روغنی جدید در قم آغاز شده گیاه کاملینا که سال گذشته در سطح ۴۰ هزار هکتار کشت داشتیم که بیش از ۱۰ درصد کل کشت این محصول در ایران بود امسال این مسئله را گسترش دادیم و قرار است به بالای کشت ۱۰۰ هزار هکتار برسانیم.

وی گفت: در تأمین روغن وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم که کشت این گیاه در قم کنار گیاه کلزا می تواند درکشت های پاییزه و در تأمین نوع روغن نقش اساسی ایفا کنند، زمان بندی در برنامه های تناوب کشت با غلات هم این گیاهان خوب هستند ، نیاز غذایی گیاه کاملینا کم است و در اراضی با مرغوبیت پایین هم قابل کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم  در پاسخ به این سؤال که چه مقدار است صادرات باغی و زراعی  کشور به استان قم اختصاص دارد ؟ گفت:  مشکلی که در بیان آمار و ارقام صادرات خارجی محصولات باغی و زراعی وجود دارد این است که در قم پایانه‌های مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم  و مسائلی مانند بسته‌بندی، کدگذاری و سورتینگ نداریم البته اکنون در حال فراهم آوردن امکانات در قم هستیم خیلی از محصولات کشاورزی قم در شهرهای دیگری مانند کاشان، اصفهان، کرج، قزوین، تهران و  ورامین و امثال این‌ها بسته بندی شده و به نام آن شهرها صادر می شود که این یک اشکال است و دلایل متعددی دارد البته در برخی از محصولات تولیدات کم بوده و نتوانستیم برای آن‌ها پایانه فراهم کنیم  با گسترش کشت های گلخانه ای این مسئله را نیز مدنظر قرار خواهیم داشت.

وی ادامه داد:  با وجود اینکه آمار دقیقی نداریم اما مطلع هستیم که اما محصولاتی مانند تخم مرغ از قم به کشورهایی مانند عراق قطر و عمان صادر شده است محصول پسته نیز از قم به کشورهای عربی و سایر کشورها صادر شده زعفران، خاویار رقم کاملاً محصول صادراتی است، ماهی های زینتی، گلاب گل محمدی و زیتون قم به کشورهای خارجی صادر شده است.


انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29426