printlogo


گزارش قم فردا از اهمیت سواد رسانه ای در دنیای امروز؛
سواد رسانه ای سد محکمی در برابر تهدیدهای مجازی دشمنان/تحقق کُنش صحیح در فضای مجازی با فراگیری سواد رسانه ای
سواد رسانه ای سد محکمی در برابر تهدیدهای مجازی دشمنان/تحقق کُنش صحیح در فضای مجازی با فراگیری سواد رسانه ای
کد خبر: 29549
این روز ها که روز به روز تکنولوژی در حال پیشرفت است و در ثانیه مطالب بسیاری در فضای مجازی منتشر می شود داشتن سواد رسانه ای لازمه در امان ماندن از آسیب ها ، هجمه ها و تهدید های مجازی دشمن است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز در دنیایی مدرن قرار داریم که روز به روز پیشرفت هایی در عرصه های دیجیتال در آن رخ می دهد و این پیشرفت در عرصه دیجیتال باعث شده که دشمن تا داخل حریم شخصی افراد هم وارد شود. همین موضوع باعث شده تا افراد خانواده با حضور در فضای مجازی آسیب هایی را در مواجه با ابزارهای مختلف این عرصه که صاحب خانه بیشتر آنها کشورهای دیگر هستند متحمل شوند.
از همین رو استعمار مجازی شاید بهترین واژه‌ای است که می‌توان برای فضای کنونی مجازی در کشورمان به کاربرد. در واقع برخلاف بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه، ژاپن و ... که همه سازو کارهای مشخصی برای فضای مجازی در نظر گرفته‌اند در کشورمان به صورت کامل فضای مجازی در اختیار بیگانگان قرار دارد.
به عبارت ساده‌تر تمامی اطلاعات و داده‌های میلیون‌ها ایرانی‌ در اختیار بیگانگان قرار دارد و هر کاری که دلشان بخواهد با کاربران ایرانی انجام می دهند.
پس باید گفت که دشمن به دنبال دشمنی است بدون توجه به سن افراد و یا زن ومرد بودن فرد و بدون رعایت اخلاق با ابزارهایی که این روز ها در عرصه مجازی به راحتی در دسترس همه است سعی می کند تیرهای زهرآلود خود را به مخاطب خود بزند و او را بیمار کند تا به اهداف شوم و برنامه ریزی شده خود برسد.
این در حالی است که اگر خانواده ها و خود مخاطب از سواد رسانه ای مناسب برخوردار نباشد ممکن است در این فضا دچار مشکلات و معضلات بسیاری شوند.



ناآگاهی والدین از خطرات فضای مجازی اصلی ترین آسیب در حوزه خانواده است
از همین رو ریحانه رمضانی، روان‌شناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار
قم فردا، با اشاره به اتفاقات اخیر و حساسیت‌های به وجود آمده در خصوص ورود بدون آگاهی نوجوانان به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی و رسانه‌ ها اثر زیادی روی نوجوانان دارد و نوجوان‌ها متأسفانه دنبال این هستند که هویت یکپارچه خودشان را در جای دیگری پیدا کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این بیشترین قشر آسیب‌پذیر در خانواده نوجوان‌ها هستند چرا که بلوغ جنسی آن‌ها قبل از بلوغ فکری‌شان به کمال می‌رسد.
رمضانی در خصوص راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی نیز بیان داشت: آموزش به‌روز و آگاهانه برای تربیت فرزندان اقدام مهم و مؤثری می‌باشد که می‌تواند نقش مهم و کلیدی در این زمینه ایفا کند.
وی ادامه داد: مشکل خانواده‌های ما این است که دنبال آرمان‌ها در فضای حقیقی نمی گردد علاوه بر این آموزشی به فرزندان نمی‌دهیم.
روان‌شناس و مشاور خانواده تأکید کرد: برخی از خانواده‌ها از روی این ناآگاهی فرزندان خودشان را به فضای مجازی می‌سپارند که بیشترین خطرات را برای آن‌ها به دنبال دارد.
همانطور که گفته شد این فضا دارای خطرات و مشکلات و معضلات فراوانی است که اگر مخاطب آن سواد رسانه ای مناسب را نداشته باشد قطعا دچار برخی از این معضلات خواهد شد.



سوادرسانه ای قدرت تحلیل مخاطبان را بالا می ببرد
همچنین سید مرتضی اسماعیلی طبا  در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سبک زندگی و فضای مجازی، اظهار داشت: امروز برای مقابله با دشمن در عرصه رسانه ای و فرهنگی نیاز است که سواد رسانه ای جامعه ارتقا پیدا کند چرا که در این صورت می توان به اصلاح سبک زندگی نیز تا حدود بسیاری اُمیدوار بود.
عضو شورای فرهنگ عمومی قم با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی نهادها در زمینه سبک زندگی و سواد رسانه ای اقداماتی را انجام داده اند، گفت: با توجه به هجمه های فرهنگی دشمن از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی لازم است در خصوص این مسئله آموزش های مناسب داده شود.
وی بیان داشت: در این میان افزایش سواد رسانه ای تاثیر بسزای در کاهش آسیب های اجتماعی خواهد داشت که باید در ارتقاء سواد رسانه ای جامعه گام های موثری برداشته شود.
اسماعیلی طبا با اشاره به آمار حضور شش تا هشت ساعته ایرانیان در شبکه های اجتماعی، خاطرنشان کرد: این آمار نسبت به بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای غربی، بسیار بالاست که در این خصوص نیز قطعاً ارتقای سواد رسانه ای کمک می کند که افراد به اندازه نیاز خود در فضای مجازی حضور یابند و کمتر تحت تاثیر تبعات نامطلوب آن باشند.
وی اضافه کرد: : سواد رسانه ای آن نوع مهارتی است که افراد را در مقابل هجمه انواع اطلاعات درست و نادرست از انفعال خارج ساخته و برعکس تبدیل به مخاطبی فعال می کند به شکلی که مخاطب توان قدرت تحلیل اخبار را پیدا می نماید.

تحقق موضع گیری و کنش صحیح در فضای مجازی با فراگیری سواد رسانه ای
سواد رسانه سواد همه موضوعاتی است که در روز با آن ها مواجه هستیم، سواد رسانه سواد رسانه عبارت است از اینکه چگونه حرف بزنیم، سواد رسانه ای عبارت است از اینکه چگونه اطلاعات کسب کنیم و چه سخن و متنی را باور کنیم و کدام را باور نکنیم. در واقع سواد رسانه ای تا حدود تشخیص مطالب دروغ از واقعیت است.
این درحالی است که حجت الاسلام سید محمود موسوی با اشاره به نقش سواد رسانه ای در جامعه، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نسل جدید را در مواجهه با فضای مجازی آموزش دهیم.
وی ادامه داد: امروز باید قبل از ورود به فضای مجازی و شروع به فعالیت در این عرصه، حتما آموزش ها و مهارت های سوادر سانه ای را فرا بگیریم.
این کارشناس و تحلیلگر مسایل فرهنگی بیان داشت: با فراگیری درست مهارت های سواد رسانه ای می توانیم به درستی رسانه و پیام های آن را بشناسیم و نسبت به آن موضع گیری و کنش صحیح داشته باشیم.



افزایش سواد رسانه ای باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود
ارتقا سواد رسانه ای خانواده ها و دانش آموزان یک گام بسیار مهم و ضروری است که متاسفانه در این زمینه بسیار کم کاری شده است.
از طرفی خانواده ها هم باید دانش آموزان را آموزش دهند که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی عضو نشوند و یا هر پیامی خاص و ناشناس و تهدید آمیز که از سوی کسی دریافت کردند حتما به والدین اطلاع دهند و یا به آنها آموزش دهند که در این موارد چگونه عمل کنند.
از همین رو حجت الاسلام محمد مهدی ابراهیم پور در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به اینکه امروز فضای مجازی به راحتی در دسترس هر قشری از جامعه است، گفت: اولین مشکل در این خصوص عدم فرهنگ سازی برای استفاده از فضای مجازی و نبود آموزش برای چگونگی استفاده از این فضا می باشد.
این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات، گفت: یکی از مهمترین آسیب های فضای مجازی از بین بردن حیا در بین افراد می باشد به همین دلیل این فضا یکی از مکان هایی می باشد که حیا در آن قربانی شده است.
از طرفی از همین رو فاطمه رضوی راد در گفتگو با خبرنگار
قم فردا، به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: تأثیر فضای مجازی بر تولیدمثل یکی از مسائلی است که باعث شده فرزندآوری در فضای رسانه مورد تهدید واقع شده و آثار خودش را بر میزان زادوولد گذاشته است.
وی تصریح کرد: تهدیدات فضای مجازی به‌گونه‌ای است که می‌تواند نهاد مقدس خانواده را با یک بحران جدی روبرو کند، بحرانی که تأثیرات مخرب آن در جامعه ظهور و بروز می‌کند حال این‌که انسان‌ها باید در خانواده رشد کنند و تربیت صحیح را داشته باشند.
این کارشناس فرهنگی بیان داشت: مرز و چهارچوب در خانواده بسیار مهم است اما متأسفانه شاهد هستیم که در برخی موارد فضای مجازی باعث جابه‌جایی مرزهای خانواده می‌شود .

سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می نماید.
افزایش قدرت تحلیل ما باعث می‌شود بتوانیم اخبار واقعی و فیک را تشخیص دهیم و نه تنها از انتشار آنها جلوگیری کنیم، بلکه در تشخیص درست و به موقع انواع رسانه هم تاثیر زیادی داشته باشیم.
در هر صورت امیدواریم که آموزش و ارتقا سواد رسانه ای در جامعه رواج پیدا کند .



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29549