printlogo


استاد دانشگاه تهران در گفتگو با قم فردا:
نیازمند تغییر نگاه به تولید و صادرات هستیم/ شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی در دولت باید نهادینه شود
نیازمند تغییر نگاه به تولید و صادرات هستیم/ شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی در دولت باید نهادینه شود
کد خبر: 30311
استاد دانشگاه تهران با بیان این که نیازمند مدیران نخبه و شایسته هستیم، گفت: در زمینه تولید و صادرات باید نگاهمان را تغییر بدهیم و بر اساس منویات رهبری عمل کنیم..
شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به اهمیت شایسته‌سالاری در کشور اظهار داشت: در زمینه شایسته‌سالاری بایستی به این سؤال پاسخ دهیم به چه علت است که همواره در این زمینه دلسوزان نظام صحبت می‌کنند و نظر می‌دهند؟
وی ادامه داد: برای درک بهتر این موضوع یک نگاهی به شرایط کنونی کشور بیندازیم به‌هرحال در شرایط امروز کشور ما به دلیل مشکلاتی که در دولت قبلی بوده انباشتی از سختی‌ها و مشکلات را داریم که دولت قصد دارد آن‌ها را برطرف کند.
صادقی نسب با بیان این که در صدر این اقدامات موضوع اقتصاد و سیاست خارجی است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب سال‌ها است که در سخنرانی‌های خودشان مرتباً بر موضوع تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند دلیل آن هم این است که ما متوجه این موضوع شده‌ایم که دیگر با خام‌فروشی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و برای توسعه و پیشرفت نیازمند یک اقتصاد مولد و جهش اساسی هستیم.

باید نگاه به تولید داخل و صادرات اصلاح شود

وی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب از آن صحبت می‌کنند اقتصاد مقاومتی با نگاه به صادرات است ظرفیت‌های تولیدی کشور به کار گرفته شود که بتوانیم صادرات گسترده به دنیا داشته باشیم
استاد دانشگاه تهران افزود: در همین زمینه برخی از مسئولان فکر می‌کنند که صادرکردن یعنی صادرکردن محصول نهایی درحالی‌که موضوع بسیار بزرگ‌تر از این نگاه است
کشورهای توسعه‌یافته بر مبنای مزیت‌های رقابتی خودشان که برآمده از تحقیقات آمایشی سرزمینی و نگاه عمیق به داشته‌های کشور است توانمندی‌ها را شناسایی می‌کنند و در این زمینه‌ها اقدام به تحریک هدفمند تولید می‌کنند اما صرفاً این محصولات نهایی نیست و محصولات واسطه‌ای بخش مهمی را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: به‌عنوان‌مثال در صنعت خودرو قطعات مختلف خودرو را از جاهای مختلف تهیه می‌کنند و این‌طور نیست که این شرکت‌ها 100 درصد تولید خودشان را استفاده کنند به‌طوری‌که کشورهای مختلف بر اساس توانمندی‌های خودشان بر روی تولید قطعات مختلف خودرو تمرکز می‌کنند.
صادقی نسب ابراز داشت: اگر ما یک مجموعه‌های لاستیک‌سازی و شرکت‌های قطعات سازی خوبی داشته باشیم صادرات ما در صنعت خودر‌و بسیار بیشتر از قبل خواهد بود و در واقع باید به‌گونه‌ای تولید کنیم که دنیا بدون تولیدات کشور ما دچار نقص شود.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به‌خوبی به این مهم توجه دارند و همواره بر روی این تولید تاکید فراوانی دارند.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همین نگاه و آماده‌سازی کشور در جهت حرکت به سمت تولید قطعاً نیازمند یک بخش عمومی و دولتی قدرتمند است در واقع این بخش دولتی قوی، بخش خصوصی قوی را می‌سازد.

شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی در دولت باید نهادینه شود

وی با بیان این که توسعه و پیشرفت کشور در سایه شایسته‌سالاری محقق می‌شود و این موضوع را در کشورهای پیشرفته به‌خوبی می‌بینیم، اظهار داشت: توفیقات کشورمان در زمینه نظامی و هسته‌ای بسیار درخشان بوده که علت آن هم این است که در صنایع دفاعی، نظامی و هسته‌ای به سمت شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی رفته‌ایم.

صادقی نسب بیان داشت: در بخش عمومی و دولتی این موضوع مهم و جدی گرفته نمی‌شود و به عبارت ساده‌تر در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود که علت اصلی آن درآمدهای نفتی بوده است و در واقع ناکارآمدی را با فروش نفت جبران کردیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایل این که کشور در زمینه اقتصادی در سال‌های اخیر آسیب دید این بود که کشور نفت و محصولات پتروشیمی چندانی را صادر نمی‌کرد و درآمدی نبود که این ناکارآمدی را پوشش بدهد.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که در دنیای پیش‌رو نفت دیگر جایی نخواهد داشت و باید با شایسته‌سالاری به سمت عبور از نفت برویم، خاطرنشان کرد: در این مسیر نیاز داریم که به منویات رهبری عمل کنیم و در زمینه تولید به نقطه اوج برسیم که در این بخش نیازمند بخش دولتی منسجم هستیم که با افراد شایسته و زبده مدیریت شود.
وی ادامه داد: دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی امیدهای زیادی را در دل مردم زنده کرده است و خیلی‌ها این فکر را دارند که آیت‌الله رئیسی می‌تواند کارهای خوبی را برای کشور انجام دهد علاوه بر این جبهه انقلاب هم پشتوانه این دولت است اما این موضوع نباید موجب شود که ما انتقاد نکنیم چرا که نقد دلسوزانه خود بهترین حمایت است.
صادقی نسب تاکید کرد: ما نمی‌توانیم کشور را با افراد شعارزده اداره کنیم و باید از افراد عملگرا و تحولی بهره بگیریم، نقدی که امروز بر دولت داریم از این جهت است که توفیق دولت توفیق نظام است و این هم میسر نمی‌شود مگر این که شایسته‌سالاری در کشور نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد: انتقاداتی در زمینه کیفیت مدیران اقتصادی دولت وجود دارد و در این زمینه دولت باید اقدامات اساسی را انجام دهند به‌عنوان‌مثال بسته‌ای اقتصادی که برای بورس تهیه شده یک بسته‌ای سیاسی و نمایشی است و برای اقتصاد کشور سراسر ضرر است؛ از طرفی با کسری بودجه‌ای که ایجاد می‌شود دوبرابر آن از جیب مردم برداشت می‌شود، به‌هرحال باید جلوی این ناکارآمدی‌ها گرفته شود و در انتخاب افراد دقت بیشتری صورت گیرد.


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30311