printlogo


گزارش قم فردا از پهن بودن بساط زیرمیزی در گفتگو با مردم؛
نابودی فرهنگ فرزندآوری با دریافت زیرمیزی/ زیرمیزی پزشکان برای زایمان با عنوان دستمزد
نابودی فرهنگ فرزندآوری با دریافت زیرمیزی/ زیرمیزی پزشکان برای زایمان با عنوان دستمزد
کد خبر: 30515
دریافت های غیرمتعارف در به دنیا آوردن کودک توسط پزشکان زنان و زایمان خارج از هزینه های بیمارستان انجام می شود و خانواده ها هم به دلیل اینکه توسط پزشک معتمد خود درمان شود مجبور است این هزینه را پرداخت کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  یکی از اقداماتی که در چندسال اخیر بین پزشکان زنان و زایمان برای زایمان رواج پیدا کرده است مسئله گرفتن زیرمیزی از بیمار است. در واقع زیرمیزی، هزینه ای اضافه بر مخارج بیمارستان است که پزشک از بیمار دریافت می کند. این وجه دریافتی که عنوان های مختلفی دارد به دلخواه پزشکان متفاوت است و هر پزشک دستمزد خواص خود را دارد.
امروز برخی از این پزشکان متخصص که در این وادی حضور دارند برای تولد هر نوزاد هزینه ای از 2میلیون تومان به بالا دریافت می کنند. این هزینه از مخارج و هزینه های بیمارستان جدا است که بر خانواده تحمیل می شود و اگر خانواده ای هم آن را پرداخت نکند پزشک درمان را برعهده نمی گیرد. البته این پزشکان اظهار دارند که انجام زایمان کار سختی است و دستمزدی که بیمارستان پرداخت می کند بسیار ناچیز است.
روز زایمان که به نوعی روز محشر است و مادر دوست دارد پزشک معتمد فرزندش را به دنیا بیاورد؛ پزشک هم این موضوع را می داند، دستمزد خود را اعلام و از بیمار دریافت می کند و بیمار هم مجبور است این هزینه اجباری را پرداخت کند.
مسئله مهم در این گونه دریافتی ها این است که هیچ رسیدی به بیمار داده نمی شود و قبل از اینکه عمل انجام شود باید هزینه  در قالب پول نقد و یا کارت هدیه و... به پزشک داده شود البته دریافت این گونه هزینه نوعی تخلف است اما این تخلف به راحتی در حال وقوع است و هیچ کسی هم دخالتی نمی کند و جالب تر اینکه هیچ کسی هم پاسخگو نیست.
واقعا امروز که هزینه ها بسیار سنگین است و بیشتر مردم از نظر اقتصادی دچار مشکل شده اند و مشکلات فراوانی دارند دریافت این گونه هزینه ها بسیار ظلم در حق بیمار است و به نوعی شیرینی فرزند آوری را کمتر می کند.
از همین رو با تنی چند از همشهری ها که مجبور به پرداخت زیر میزی شده اند گفتگویی انجام دادیم.



گویا مسئولین از دستمزد پزشکان خبر دارند ولی..
خانم طالبی یکی از این مادرانی است که مجبور شده است برای عمل سزارین توسط پزشک متعمد خود زیرمیزی پرداخت کند.
وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دو فرزند دارم که در تولد فرزند اول سال 1391 به دکتر (ع) ، پانصد هزار تومان جدا از هزینه های بیمارستان پرداخت کردم.
طالبی خاطرنشان کرد: فرزند دومم سال 96متولد شد و دکتر هم اعلام کرده بود که دستمزد جدا دریافت خواهد کرد ولی به دلیل اینکه زایمانم اورژانسی شد دیگر هزینه اضافه ای به دکتر پرداخت نکردیم ولی پزشکی که چند تحت نظر او بودم و مورد اعتماد بود عمل سزارین را برایم انجام نداد.
وی عنوان کرد: دریافت این گونه هزینه اصلا درست نیست و نباید رواج پیدا کند و باید دستگاه ای پیگیری این نوع تخلفات باشد. البته به نظرم خود مسئولین اطلاع دارند و اقدامی انجام نمی دهند.

مغایرت تبلیغ فرزندآوری با افزایش روز به روز هزینه زایمان
همچنین در این خصوص خانم فرزانه شعبانیان که دو فرزند دارد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: فرزند دومم چند ماه قبل به دنیا آمد و برای اینکه پزشکی که تحت نظر او بودم عمل سزارین را انجام دهد مجبور شدم به غیر از مخارج بیمارستان 2میلیون پانصد هزار تومان شب قبل از بستری شدن در بیمارستان در مطب پرداخت کردم.
وی ادامه داد: این دستمزد را به صورت نقد به منشی پزشک دادم تا او صبح در بیمارستان برای عمل حاضر شود.
شعبانیان عنوان کرد: این نوع دریافتی واقعا کار زشت و غیراخلاقی می باشد آن هم در این اوضاع بد اقتصادی که همه چیز گران می باشد و پرداخت آن بسیار سخت است.
وی خاطرنشان کرد: این گونه اقدامات و این گونه دریافت های اضافه بر خلاف تبلیغ فرزندآوری و ترویج فرهنگ فرزندآوری است.
این مادر در ادامه افزود: از طرفی اعلام می کنند که فرزند بیاورید از سمت دیگر هزینه بیمارستان را بالا می برند و در کنار آنهم دکترها دستمزد خود را بیشتر می کنند.



مجبوریم زیرمیزی را پرداخت کنیم
از طرفی طیبه سادات صدیقی که فرزند دوم او چند سال قبل به دنیا امده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چند سال قبل تحت نظر دکتر(هـ) بودم که حدود دو میلیون تومان دستمزد در مطب قبل از عمل به صورت کارت هدیه دریافت کرد.
وی ادامه داد: دریافت این نوع دستمزد ها اشتباه است ولی من مادر برای اینکه زایمان مطمئن تری داشته باشم مجبور این هزینه را پرداخت کنم.

چرا هیچ کسی جلوی این اقدام زشت را نمی گیرد؟
همچنین مادر دیگری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دریافت این نوع هزینه در تورم امروز بسیار ظلم است، گفت: چرا واقعا این نهاد و ارگانی در این راستا اقدامی انجام نمی دهد.
وی گفت: بنده برای زایمان فرزند سومم به دکتر دو میلیون تومان و به دستور دکتر یک میلیون تومان هم به ماما پرداخت کردم.
این مادر با گلایه فراوان ابراز داشت: باید دانشگاه علوم پزشکی یا قوه قضائیه و هر نهاد دیگری که می تواند به این مسئله ورود کند و از این اقدام ناپسندانه جلوگیری کند.

کاش زیرمیزی در قالب هزینه بیمارستان بود
و اما در ادامه خانم ملکی بااشاره به اینکه یک مادر مجبور است این هزینه را پرداخت کند، ابراز داشت: کاش این هزینه ها در قالب هزینه های بیمارستان بود تا هم بتوانیم از طریق بیمه پایه و تکمیلی آن را پیگیری کنیم.



در هر صورت در این خصوص افرادی زیادی اظهار نظرهای فراوانی و گلایه های فراوانی داشتند که در آینده نزدیک گزارش ویدئویی هم در این خصوص پخش خواهد شد.
اما آنچه مسلم است باب شدن دریافت این گونه زیرمیزی ها و یا دستمزد ها ظلمی در حق بیمار است و اینکه در آینده می تواند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد که باید متولیان امر مانند دانشگاه علوم پزشکی وارد شود و در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهد.
هرچند قطعا هیچ پزشکی قبول نمی کند که این هزینه را دریافت کرده است چرا که اگر قرار بود دریافت این هزینه علنی باشد به صورت نقد و یا کارت هدیه نبود ولی متولیان می توانند با سازوکاری مناسب در مقابل این اقدام که به صورت مخفی انجام می شود بایستند.


گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30515