printlogo


در سایه غفلت مسئولان محیط زیست قم؛
تخلیه پسماند سرباره های سرب استان مرکزی در مراتع قم+ تصاویر
تخلیه پسماند سرباره های سرب استان مرکزی در مراتع قم+ تصاویر
کد خبر: 30582
در سایه غفلت مسئولان محیط زیست قم برخی از کارخانه های استان مرکزی پسماند سرباره های سرب خود را در مراتع قم تخلیه می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فعالان محیط زیست و اهالی محدوده امامزاده جعفر در جاده اراک از تخلیه پسماندهای سرباره های سرب در مراتع استان قم خبر دادند.

 منشا این پسماندها هم توسط فعالان محیط زیست استان شناسایی شده و از خارج از استان به این مکان حمل می‌شوند.

سرباره به شکل کلی ناخالصی‌های حاصل از ذوب فلزات در کوره است. پس می‌توان گفت سرباره محصول غیرطبیعی و مصنوعی است
 
تخلیه سرباره های سرب بر محیط‌زیست و سلامت عمومی نیز تاثیر منفی دارند، زیرا این مواد سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند به طوری که بسیاری از کشورها بسته به حجم تولید پسماندها مالیات‌های سنگین برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند. با افزایش روند صنعتی شدن کشورها، مدیریت باطله‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

این پسماندها  به جای تخلیه در طبیعت می‌توانند منبع ثانویه مواد خام باشند ، متاسفانه در ایران پسماندهای جامد در صنعت آهن و فولادسازی در محل‌های دفن زباله و بعضا در مراتع  دور ریخته می‌شود.

اما آثار انسانی در دفع این زباله‌ها در محل‌های دفن زباله، به ویژه قابلیت نشت فلزات سنگین سمی مانند کروم، نیکل، منگنز، سرب و ترکیبات روی، در محیط‌زیست موجب اتخاذ شیوه‌های جدید مدیریتی در جهان از جمله بازیافت یا استفاده دوباره، جامد کردن و پایدار کردن این ترکیبات به جای رهاسازی در محل دفن شد. در این راستا ایزو ۱۴۰۰۱ الزامات مختلفی را مشخص می‌کند که باید در ایجاد مدیریت اثربخش محیط‌زیست رضایت‌بخش باشد، به طوری که خطر ابتلا به آلودگی و سایر موارد آسیب زیست‌محیطی از راه عملیات و فعالیت‌های یک شرکت حداقل شود.

در صورتی که بتوان بار دیگر این پسماندها را به چرخه تولید بازگرداند می‌توانیم شاهد جذب سرمایه باشیم در حالی که این بخش برای سرمایه‌گذاران جذاب شود زیرا توسعه پایدار با حفظ محیط‌زیست همراه است و این موضوع باید در اولویت‌های اصلی صنایع به ویژه صنعت فولاد قرار بگیرد.
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30582