وی خاطرنشان کرد: معنویتی که در حوزههای علمیه شیعی پیدا میشود در مسیحیت و کلیسا وجود ندارد. کسانی که قصد ملاقات پاپ را دارند، باید تشریفات فراوانی مراعات کنند تا شاید تحت تأثیر پاپ قرار بگیرند، اما زمانی که پاپ به دیدار آیتالله العظمی سیستانی رفت، دیدیم که چگونه تحت تأثیر این عالم بزرگ قرار گرفت و متواضعانه در محضر ایشان حاضر شد. امام خمینی (ره) هم به عنوان یک رهبر الهی زمانی که "شوارد نادزه" آخرین وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی برای پاسخ نامه ایشان به گورباچف آمده بود، حتی عمامه خود را سر نکردند تا نشان بدهند که مقامهای سیاسی، ایشان را تحت تأثیر قرار نمیدهند.
نقش سید محسن امین در مقاومت در برابر استعمارگر فرانسوی در سوریه
حجت الاسلام و المسلمین «نبیل حلباوی» نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به خدمات سید محسن امین به شیعیان در سوریه اظهار کرد: سید محسن امین در زمان حضور خود در سوریه توانست از همه چالشها عبور کند. او در جامعه آن زمان سوریه که کسی نمیتوانست مجلس عزاداری برگزار کند، کاری کرد که علمای اهل سنت در مجالس شیعیان سوریه حضور یابند. سید محسن امین همچنین به تشکیل جمعیتهای خیریه و فرهنگی در سوریه، توجه داشت.
وی ادامه داد: سید محسن امین در مقاومت در برابر استعمارگر فرانسوی در سوریه نقش داشت و زمانی که از دنیا رفت، تشییع جنازهای برای او برگزار شد که در سوریه بینظیر بود و تشییع جنازه سید محسن امین هم رسمی و هم مردمی به شمار میرفت. بعد از درگذشت وی علمای شیعه دیگری هم در سوریه ظهور یافتند، اما قدرت سید محسن امین را در فعالیت نداشتند تا اینکه انقلاب اسلامی ایران، پیروز شد.
تأثیر انقلاب اسلامی بر شیعیان سوریه
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: جوانان شیعه سوری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اخبار انقلاب را دنبال میکردند و کتابهای امام خمینی (ره) را میخواندند تا اینکه انقلاب پیروز شد و همان جوانان مقلد امام راحل شدند. از آن زمان خطی در بین شیعیان سوریه به نام خط امام به وجود آمد که تا امروز نیز است که مراکزی همچون محسنیه و مجمع حضرت رقیه (س) توسط این خط اداره میشود. سید عبدالله نظام، نخستین کسی از شیعیان سوریه بود که پس از انقلاب اسلامی برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و من پس از او به ایران آمدم.
حلباوی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی بر شیعیان سوریه اظهار کرد: وضعیت شیعیان سوریه پس از پیروزی انقلاب به لحاظ علمی ارتقا پیدا کرد و گروههایی از آنها برای کسب علم به ایران آمدند و پس از تحصیل به مناطق زندگی خود در سوریه برگشتند که بین آنها پزشکان هم بودند تا اینکه جنگ دیوانهواری به سوریه تحمیل شد.
وی گفت: در ابتدای جنگ، شهر دمشق پایتخت سوریه از همه سمتها در محاصره بود و اگر تروریستها وارد این شهر میشدند، اتفاقات بدی میافتاد. اما بشار اسد استقامت کرد و شجاعت از خود نشان داد، ارتش سوریه هم ایستادگی کرد. حمایتهای ایران و حزب الله نقش بسیار زیادی در مقاومت سوریه داشت، جبهه استکبار از همه جهان با اموال عربستان و قطر به جنگ سوریه آمده بود.
وی ادامه داد: سوریه از مرحله جنگ گذشته است، اما این جنگ مشکلاتی به وجود آورده که تاکنون نیز باقی مانده است. هم اکنون برخی از مناطق سوریه در اشغال است و نیروهای ارتش ترکیه در برخی از این مناطق اشغالی هستند، مناطق نفتی سوریه نیز در اشغال آمریکاییهاست، اسرائیلیها هم مدام به سوریه حمله میکنند. همچنین توان به حرکت درآوردن دوباره صنعت و کشاورزی و اقتصاد سوریه وجود ندارد که موجب مشکلات معیشتی برای مردم سوریه شدهاست، امنیت در سوریه وجود دارد، اما مردم این کشور با گرانی مواجه هستند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: فعالیتهای فرهنگی و دینی بدون توقف در سوریه استمرار دارد و جمعیتها به فعالیتهای خود در این زمینه ادامه میدهند. در مرکز آموزشی حضرت رقیه (س) در ابتدا شروع خوبی داشتیم و رشتههای رسانه، تربیت، فلسفه، اقتصاد، حقوق و شریعت را داشتیم، اما جریانهای لائیک به این مرکز فشار آوردند تا تنها به تدریس شریعت بپردازد و مرکز آموزشی حضرت رقیه (س) تجربه موفقی نباشد. تعداد دانشجویان این مرکز، صدها نفر بود ولی اکنون به نود نفر رسیده است. در مرکز آموزشی حضرت رقیه (س) مقاطع ارشد و دکترا وجود داشت و به ارتباط با دانشگاه اهل بیت (ع) ادامه میدهیم تا فرصت برای ادامه تحصیل دانشجویان سوری در ایران فراهم شود.
حلباوی با اشاره به علاقه مردم سوریه به اهل بیت (ع) اظهار داشت: اهل بیت (ع) در وجدان همه مردم است و مناسبتهای مربوط به اهل بیت (ع) را در این کشور برگزار میکنیم و حضور زنان در این مراسمها بیشتر از مردان است
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/30620 |