printlogo


LPG یا CNG؛
حرکت بمب های متحرک در شهر/ پیمایش بیشتر LPG نفی‌کننده خطرات استفاده از آن نیست
حرکت بمب های متحرک در شهر/ پیمایش بیشتر LPG نفی‌کننده خطرات استفاده از آن نیست
کد خبر: 30830
در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت بنزین آزاد، برخی از شهروندان به استفاده از LPG روی آورده اند که مانند بمب های کوچک نصب شده در خودرو است که خطرات بسیاری را برای راننده، خانواده و همسایگان و مردم شهر دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از سال هایی که بنزین سهمیه بندی شد مردم به فکر استفاده از سوخت جایگزین دیگری برای گذراندن مصرف شخصی افتادن که در این بین استفاده از گاز CNG و یا LPG بیشتر شد.
البته در سال های ابتدایی بعد از سهمیه بندی به دلیل پایین بودن قیمت بنزین استفاده از سوخت جایگزین تغییر خاصی پیدا نکرد اما در ادامه با افزایش قیمت سوخت آزاد، استفاده از سوخت جایگزین بیشتر شد.
این در حالی است که به دلیل عدم تامین سوخت کافی و کمبود جایگاه های توزیع سوخت گاز  CNG، مردم به سمت استفاده از گاز LPG ترغیب بیشتر نشان دادند. از همین رو در حاشیه شهر و برخی مکان های مسکونی افرادی اقدام به فروش کپسول های گاز مایع با خودرو خاور و یا سوله و... برای استفاده خودرو کردند.
متاسفانه در سال های اخیر با افزایش قسمت سوخت عده‌ای از هموطنان به دلیل عدم آگاهی از خطرات احتمالی، توجه ناکافی به خطرات احتمالی یا ترجیح موارد اقتصادی به موارد ایمنی، نسبت به نصب سیلندر گازمایع (ال‌پی‌جی) در خودروهای خود در مراکز غیرمجاز اقدام کرده و یا سوخت ال‌پی‌جی را نیز از مراکز غیرمجاز دریافت می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات جانی و مالی برای خود فرد و خانواده او، پیامدهای خسارت‌باری را برای کارکنان این مراکز، مراجعه‌کنندگان و همسایگان به دنبال خواهد داشت.
نصب سیلندر گاز مایع و یا سوخت‌گیری در کارگاه‌های غیرمجاز برای فرد و خانواده‌ و اطرافیان او بسیار فاجعه آفرین خواهد بود و همه روزه گزارش‌های متعددی از حوادث رخ‌داده در این کارگاه‌ها دریافت می‌کنیم.



سوخت گیری گاز مایع در محل های غیرمجاز در قم
 از همین رو علی علیزاده مسئول آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: قدرتی که گاز مایع ایجاد می کند بسیار بیشتر از گاز سی ان جی است به همین خاطر مردم رغبت بیشتری برای استفاده از گاز مایع برای خودروها دارند اما با توجه به اینکه جایگاه های گاز مایع جمع آوری شده است سوخت گیری در محل های فروش کپسول گاز مایع انجام می شود.
وی افزود: وقتی سوخت گیری در محل های غیرمجاز انجام می شود تجهیزات و محیط غیراستاندارد است و درصد خطر افزایش پیدا می کند از طرفی نوع سوخت گیری با گاز مایع دستورالعمل خاص خودش را دارد که در این محل ها رعایت نمی شود.
علیزاده تصریح کرد: خطر عمده ای که گاز مایع دارد این است که از هوا سنگین تر است و این سنگین تر بودن باعث می شود زمانی که نشت می کند کف صندوق عقب و کف اتاق خودروی که در حال سوخت گیری است جمع شود و با گرفتن گرمای محیط حجم آن 270 برابر می شود و با یک استارت خودرو و یا  با یک جرقه و یک اصطکاک کوچک باعث انفجار می شود.
مسئول آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم خاطرنشان کرد: این مراکز غیرمجاز سوخت گیری خودروها ساده ترین و ارزان ترین روش را برای سوخت گیری استفاده می کنند به همین خاطر معمولاً حوادث  زیادی رخ می دهد، حتی در برخی از موارد مردم کپسول های گاز را تهیه کرده و در منازل خود و در پارکینگ ها که جریان هوا وجود ندارد سوخت گیری انجام می دهند که این کار  اوج خطر است.
علیزاده تأکید کرد: شدت خطر انفجار گاز مایع در محیط‌های مسکونی ، محل هایی که رفت و آمد افراد زیاد است و محل هایی که اصناف خاص وجود دارد بیشتر می شود که این مسئله درصد خسارت جانی را افزایش می دهند.

با مراکز غیر مجاز توزیع گاز مایع در استان قم برخورد قانونی خواهد شد
همچنین در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان قم از شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیر مجاز توزیع گاز مایع برای خودرو‌های سواری خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، با همکاری اداره کل استاندارد، سازمان صمت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و اتاق اصناف، مراکز غیر مجاز توزیع گاز مایع برای خودرو‌های سواری شناسایی و اعمال قانون خواهند شد.



از طرفی هم باید به این مسئله اشاره کنیم که در سال جاری  چند مرتبه شاهد حوادث ناگوار در خصوص انفجار کارگاه های پر کردن سیلندر گاز مایع در حاشیه شهر و یا در هنگام سوخت گیری بودیم که همین مسئله اعلام هشدار می باشد.
اما در هفته های گذشته برخی ها به مسئله ورود LPG به سبد سوخت خودروها اشاره کرده اند که این مسئله قبلا تجربه شده است و تجربه خوبی هم نبوده است از طرفی ما می توانیم بجای مانور بر روی LPG به سمت  استفاده از سوخت گاز  CNGبرویم.

پلیس: LPG سوخت ایمنی برای خودروها نیست
در این خصوص سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا  اظهار داشت: در گذشته تجربه وجود LPG را به عنوان یک سوخت در سبد سوخت خودروها داشتیم و موارد زیادی اتفاق افتاد که مخزن گاز متأسفانه منفجر می‌شد و گاز LPG خسارت‌های زیادی در حمل و نقل داشته و حتی در مواردی سرنشینان را دچار مصدومیت‌هایی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: من تصور نمی‌کنم ورود LPG به سبد سوخت خودروها به عنوان یک قانون مصوب شود، چرا که مطمئنا بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها، بازگشت به گذشته و بازگشت به یک تجربه و طرح شکست خورده است.



وزارت نفت مخالف ورود LPG به سبد سوخت خودروها است
از طرفی رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: اگر ما CNG نداشتیم، ورود LPG به سبد سوخت خودروهای ما، جزو الزامات می‌شد و از نان شب هم واجب‌تر بود؛ اما چون CNG را داریم و زیرساخت‌های آن با سرمایه‌گذاری کلانی در کشور ایجاد شده، ورود LPG به عنوان یک الزام و یک واجب‌کاری برای کشور تلقی نمی شود.
وی افزود: بسیار موضوع ساده و شفاف است، وقتی ما به اندازه کافی سوخت گاز برای تبدیل به CNG‌ و به اندازه مناسب جایگاه برای عرضه این سوخت داریم، اینکه دوباره بیاییم برای توزیع LPG‌ در سبد سوخت خودروها یک‌سری جایگاه‌ها و الزامات آن‌را ایجاد کنیم، اینکار توجیه ندارد.
کاظم‌نژاد با بیان اینکه "درحال حاضر از نیمی از زیرساخت توزیع سوخت CNG کشور استفاده نمی‌شود"، گفت: مصرف روازنه CNG کشور نزدیک 21 میلیون مترمکعب است و با زیرساخت‌های فعلی، تا 40 میلیون مترمکعب می‌توان توزیع و مصرف CNG را در کشور افزایش داد، پس با این شرایط الزامی برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداریم.
وی افزود: باید به این نکته مهم توجه کنیم که می‌توانیم برای LPG‌ استفاده‌ها و کاربردهای بهتری از جمله صادرات آن و استفاده به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها را در نظر بگیریم که منفعت آن برای کشور بیشتر از استفاده از آن به عنوان سوخت خودروها است.
خودروهایی که غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند باید جمع‌آوری و به سمت مصرف CNG سوق داده شوند
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: عرضه LPG برای مصارف سوخت خودرویی در حال حاضر به شکل بسیار خطرناک درحال انجام است که باید این بخش از مصارف شناسایی شده و به سمت استفاده از CNG سوق داده شوند؛ تا این مصارف غیرمجاز در خودرو، از مردم تلفات نگرفته، باید به فکر آن باشیم؛ البته ساماندهی این موضوع، خارج از وظایف وزارت نفت است و وزارت کشور باید به آن ورود کند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز باید از عرضه LPG برای مصارف خودرویی جلوگیری به عمل آورد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که LPG توزیع شده به سمت مصارف خودرویی سوق پیدا نکند.



در هر صورت لازم است تمامی افرادی که استفاده از سوخت ال‌پی‌جی به لحاظ اقتصادی برای آن‌ها اولویت دارد و از طریق حمل و نقل به امرار معاش می‌پردازند، از طریق سامانه IRNGV.IR نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام کنند تا طی یک روند قانونی و استاندارد و ایمن، سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی را دریافت کنند
.

گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30830