printlogo


معاون وزیر آموزش پرورش:
دانش‌آموزان در دوره کرونا بیش از 50 درصد افت تحصیلی داشته‌اند
 دانش‌آموزان در دوره کرونا بیش از 50 درصد افت تحصیلی داشته‌اند
کد خبر: 30861
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش پرورش با اشاره به افت تحصیلی 50 تا 63 درصدی دانش‌آموزان در دروه کرونا، گفت: بازگشت‌پذیری دانش‌آموزان به مدرسه باید به عنوان اولویت و فوریت تسهیل شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش پرورش عصر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش قم که در خانه معلم این شهر برگزار شد، با بیان این‌که جایگاه آموزش و پرورش در قانون اساسی به‌عنوان منشور جمهوری اسلامی در سه اصل ۳ و ۳۰ و ۴۳ آن مورد تاکید بوده و به‌عنوان نیاز اساسی ذکر شده است، گفت: در نگاه امامین انقلاب جایگاه این وزارت به‌عنوان دستگاه انسان‌ساز و مولد سرمایه اجتماعی و تمدن ساز تعریف شده است.

وی افزود: تمدن نوین اسلامی از دریچه تربیت نسل سالم و صالح و تراز بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول محقق می‌شود.

ستاری فرد گفت: در اسناد تحولی، هم در سند تحول بنیادین و هم در سیاست‌های تحولی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع تحول در چهار ساحت مطرح است. بخش اول تحول در نیروی انسانی است و معلم، محور این تحول است که باید از دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم و شهید رجایی وارد بدنه آموزش و پرورش شود.

وی ضلع دوم تحول را در محتوا و برنامه درسی دانست و اضافه کرد: محتوای درسی به منزله خون در کالبد نظام آموزش و پرورش است. جایی که این محتوا متناسب با نیازها تهیه شد، آنجا موفق هستیم لذا در تهیه محتوای آموزشی و برنامه درسی اصل بر مشارکت جمعی و اقتضائات خاص زمانی و تولید محتوا بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است.

ستاری‌فرد با تاکید بر تاثیر شرایط کرونایی بر نظام آموزش و پرورش، اظهار کرد: شاید یکی از چالش‌هایی که کرونا در این بازه دو ساله برای نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد، تک‌بعدی کردن این ساحت‌ها است یعنی نتوانسته‌ایم به همه ساحت‌ها توجه کنیم و موانعی پیش آمده است.

معاون وزیر آموزش پرورش در ادامه گفت: امروز به اقتضای شرایط موجود، اگر چه به همه ۶ ساحت باید به‌صورت جدی توجه شود، اما توجه به دو ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و ساحت زیستی و بدنی دانش آموزان بسیار واجب و ضروری است.

ستاری‌فر ساحت سوم تحول را تحول در فضا، تجهیزات و امکانات برشمرد و گفت: جایی که مدرسه کانون تحول تلقی می‌شود و مهمترین کانون تربیتی محله است، باید به سمت افزایش بهره‌وری اماکن حرکت کنیم و زیرساخت‌ها را جهت ارائه خدمات مطلوب به خانواده‌ها قرار دهیم و فعالیت‌های ما خانواده محور باشند.

وی ساحت چهارم تحول را تحول در ساختار مالی و اداری دانست و افزود: امروز هم شاهد کمبود نیروی انسانی هستیم هم همزمان شاهد مازاد نیروی انسانی به این صورت که در یک مقطع دچار کمبود و در یک مقطع دچار مازاد هستیم یا این‌که در یک منطقه دچار کمبود و در منطقه دیگر دچار مازاد نیرو هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع نیاز به ساماندهی نیروی انسانی و اصلاح ساختار از حیث منطقی‌سازی دستگاه دارد که یک ضلع تحول است و باید به سمت آن حرکت کنیم. از حیث منابع مالی هم اصل بر شفاف‌سازی است که  آموزش و پرورش باید به سمت مشارکت نهادهای مردمی و انقلابی و فرهنگی در جهت استقرار عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر برای آحاد دانش آموزان برود و عدالت‌محوری و شفاف‌سازی در نظام مالی و اداری یک اصل جدی خواهد بود.

ستاری فر با بیان اینکه در دوره کرونا ۵۰ تا ۶۳ درصد دچار افت تحصیلی دانش آموزان شده‌ایم، افزود: امروز حتما نیازمند حضوری‌شدن همه کلاس‌ها هستیم و تمام معلمین و کادر باید در مدرسه حضور داشته باشند.

معاون وزیر آموزش پرورش در پایان خطاب به علی‌رضا رحیمی مدیرکل جدید آموزش و پرورش قم گفت: به عنوان اولویت و فوریت باید بازگشت‌پذیری دانش‌آموزان به مدرسه تسهیل شود. با جذاب‌سازی و برنامه‌های متنوع حضور دانش آموزان به مدارس را تسهیل کنیم. خوشبختانه واکسیناسیون خوب پیش رفته است و همه مدیران دسترسی به سامانه‌ای دارند که رصد کرونا را انجام دهند. اگر دانش آموزی مبتلا شد یا مشکوک بود اطلاعات او قابل مشاهده است.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30861