printlogo


استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا:
برخی جریان ها برای حفظ منافع خود به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند/ همکاری ایران، روسیه و چین منجر به خنثی سازی تحریم ها‌ و گشایش اقتصادی می‌شود
برخی جریان ها برای حفظ منافع خود به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند/ همکاری ایران، روسیه و چین منجر به خنثی سازی تحریم ها‌ و گشایش اقتصادی می‌شود
کد خبر: 30907
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخی جریان که منافع خود را در نزدیکی به غرب می‌دانند برای حفظ منافع خود ولو به قیمت زیر پا نهادن منافع ملی ایران و حفظ تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این روزها به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند.
حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشور ایران به روسیه، اظهار داشت: این سفر به دعوت رسمی همتای روس رئیس جمهور و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور انجام شد.
وی ادامه داد: واکنش‌های مختلفی در خصوص این سفر را در روزهای اخیر از سوی برخی محافل داخلی و خارجی شاهد بوده‌ایم.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در این میان دو دسته از واکنش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد؛ گفت: دسته اول مربوط به واکنش‌ تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی بی‌طرفی است که با بررسی شواهد و مدارک موجود به تحلیل پیامدهای همکاری و روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین پرداخته‌اند.
تعامل ایران با روسیه و چین رشد اقتصادی را همراه خواهد داشت
وی اضافه کرد: غالب این تحلیل گران نتایج بسیار مثبتی را تحت تاثیر این همکاری برای ایران و منطقه پیش بینی نموده‌اند. به اعتقاد بسیاری از این کارشناسان، سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه با توجه به جایگاه این دو کشور در منطقه و در تحولات سیاسی و بین المللی جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: از دیدگاه این کارشناسان و بسیاری از رسانه‌های جهان، همکاری ایران و روسیه می‌تواند پنجره جدیدی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان این دو کشور باز نماید و به ویژه برای ایران نتایج مثبتی در حوزه‌های مختلف و رشد اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
آمریکا در منطقه به دنبال تخریب و نابودی و حفظ سلطه است
وی اضافه کرد: کنستانتین سیوکوف، رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه از جمله این تحلیل گران است که دیدار رئیسی و پوتین را شامل نتایج مثبتی برای منطقه دانسته است. به اعتقاد وی ایران و روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای تامین و حفظ ثبات و امنیت منطقه برعهده دارند و این دیدار می‌تواند نقش مثبتی در این عرصه و وضعیت سوریه، مساله یمن، افغانستان و اوضاع منطقه قفقاز جنوبی ایفا کند. سیوکوف بر این باور است که آمریکا در دهه‌های اخیر با لشکرکشی به عراق و افغانستان و به خاک و خون کشیدن صدها هزار از مردم بیگناه این دو کشور این واقعیت را اثبات کرد که در پی تخریب و نابودی زیرساخت‌های کشورهای منطقه و حفظ سلطه است.
جریان های غربگرای داخلی نمی توانند پیشرفت ایران را ببینند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به دسته دوم اشاره کرد و گفت: دسته دوم از واکنش‌ها مربوط به جریان های غالبا غربگرا در داخل یا خارج کشور است که عمدتا با عصبانیت به انتقاد از این موضوع پرداخته‌اند.
وی ابراز داشت: عکس‌العمل‌های تند ناشی از عصبانیت این جریان بی‌آنکه دلیل قانع کننده‌ای برای مخالفت خود داشته باشند، بیشتر به دلیل رویکردی است که این گروه به غرب دارند و به همین دلیل توسعه روابط ایران با روسیه و چین و پیشرفت ایران را برنمی‌تابند.
برخی جریان ها برای حفظ منافع خود به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند
حجت الاسلام ملک زاده تاکید کرد:این جریان که منافع خود را در نزدیکی به غرب می‌دانند برای حفظ منافع خود ولو به قیمت زیر پا نهادن منافع ملی ایران و حفظ تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این روزها به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند.
همکاری ایران، روسیه و چین منجر به خنثی سازی تحریم‌ و گشایش اقتصادی می‌شود
وی ادامه داد:  آنان به درستی دریافته‌اند همکاری ایران، روسیه و چین با یکدیگر منجر به خنثی سازی تحریم‌های غرب و گشایش اقتصادی در ایران می‌شود و از این جهت به شکل هدفمند تلاش می‌کنند افکار عمومی را نسبت به روسیه و چین بدبین کنند. این در حالی است که رویکرد غربگرای دولت گذشته به رغم ابراز حسن نیت‌های یک طرفه آن دولت نسبت به آمریکا و اروپا، چیزی جز خسارت و بدعهدی و تحریم‌های شدیدتر غرب علیه ایران به همراه نداشت.         



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/30907