بیش از دوسال است که به گفته آنچه کمبود اعتبارات خوانده می شود کیفیت خدمات دهی سازمان اتوبوسرانی قم از جمله تعداد اتوبوس ها در خطوط کاهش پیدا کرده است این در حالی است که هر ساله نرخ کرایه اتوبوس ها افزایش پیدا می کند، اتوبوس های که بعضاً کهنه و از رده خارج هستند اما برای خدمت دهی بازسازی شده اند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بعد از مصوبه شورای اسلامی شهر و تصویب در کمیته انطباق فرمانداری قم، کرایه اتوبوسهای درونشهری از هجدهم فروردینماه جاری تغییر کرد.
به گفته رییس سازمان اتوبوسرانی قم میزان کرایه اتوبوسهای درونشهری در همه خطوط با قمکارت مبلغ ۱۵ هزار ریال است و بهمنظور تشویق شهروندان به استفاده از قمکارت، پرداخت کرایه بهصورت نقدی ۳۰ هزار ریال تعیین شده است.
سرپرست اتوبوسرانی قم ادامه داد: کرایه اتوبوس در رینگ طلایی که در هسته مرکزی شهر وجود داشته و تمامی خطوط به آن متصل میشوند نیز پنج هزار ریال نرخگذاری شده است.
وی با بیان اینکه رینگ طلایی بین پایانههای زمزم، شهید مطهری و شهید منتظری بهصورت دائم در حرکت است، تصریح کرد: این رینگ در مسیرهای میدان شهید مطهری، سهراه بازار، عمار یاسر، چهار راه شهدا، پل حجتیه و خیابان اراک بهصورت مستمر در حال جابهجایی مسافران خطوط دیگر خواهد بود که نرخ این اتوبوسها بهصورت نقدی۱۰ هزار ریال میباشد.
افزایش قیمت ها کرایه اتوبوس و تاکسی درون شهری در حالی رخ داده است که سال ها است خدمات سازمان اتوبوسرانی نه تنها مطلوبتر نشده بلکه ضعیف تر نیز شده است که این مسئله باعث گلایه شهروندان است.
یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: از مسئولین اتوبوسرانی سوال شود این اتوبوس هایی که به مناسبت دهه فجر وارداستان شدکجا استفاده شده دو سال است اتوبوس های منطقه ۲۰متری شهید بهشتی به حاجی زاده و....را جمع کردند ،هرجا هم اطلاع دادیم کسی پاسخگو نیست ،ما که در خیابان ۱۰متری امیرالمومنین زندگی میکنیم باتاکسی باید تردد کنیم و تا سر ۲۰متری و تاحرم وبرگشت همینطور هردفعه ۷یا ۸هزار تومان کرایه باید پرداخت کنیم ،حساب کنیم هرهفته حداقل دوبار بخواهیم تابازار برویم هرنفر در ماه ۶۴۰۰۰ تومان کرایه باید پرداخت کنیم ،با این وضعیت اقتصادی وحقوق های کم وکرایه خانه و.....ازکجا بیاورم این همه کرایه پرداخت کنیم چرا اتوبوسرانی خدمات مطلوب ارایه نمی دهد.
یکی دیگر از شهروندان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در ماه رمضان و با زبان روزه چهل دقیقه باید منتظر اتوبوس باشیم وقتی هم اتوبوس می رسد کاملا پر است و چرا فقط کرایه ها افزایش پیدا می کنند اما خدمات بهتر نمی شود.
طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس در شهر فعال باشد با توجه به اینکه قم دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است حدود ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در قم در حال خدمت رسانی است در حالی که باید هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدماتدهی وجود داشته باشد یعنی اتوبوسرانی قم با یک دهم آنچه که باید باشد به مردم خدمات دهی می کند.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی نبود اعتبارات را دلیل اصلی کمبود اتوبوس درون شهری می داند وی بیان می کند از سال ۱۳۸۸ حدود دویست دستگاه اتوبوس دولت وقت به شهرها بخصوص به کلانشهرها واگذار کرد به این شکل که هفده و نیم درصد از سازمان اتوبوسرانی و یا بهره بردارانی که متعهد می شوند که ۱۰ سال خدمات رسانی کنند دریافت کرد و هشتاد و دو و نیم درصد سالانه ۱۰ درصد آنها را تا پایان ده سال مستهلک کند.
زمانی اضافه کرد: خدمات دهی ۱۰ ساله این اتوبوس ها با اتوبوس های سازمان که به ۲۵۰ اتوبوس رسید بود سال ۱۳۹۸ به پایان رسید با پایان ۱۰ ساله خدماتدهی این اتوبوس ها با بحران اینکه چگونه جبران این کمبود را داشته باشیم مواجه شدیم زیرا عملاً آن اتوبوسها اسقاط شده بودند و دیگر نمی توانستند خدماتدهی کنند و هزینه بازسازی این اتوبوسها نیز بسیار زیاد بود همچنین برای سازمان ما تعریف نشده بود که چگونه با این اتوبوس ها مجددا ادامه کار داشته باشیم البته برخی اتوبوسهای اوضاع بهتری داشتند توانستیم یک مدتی با همین اتوبوس ها خدماتدهی انجام دهیم.
وی گفت: همزمان با بحران کمبود اتوبوس با بحران کرونا مواجه شدیم و بر اساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا سه ماه کاملاً خطوط اتوبوسرانی تعطیل شد و این فرصتی بود برای ما که برنامهریزی داشته باشیم تا بتوانیم ناوگان مان را تجهیز کنیم، که یا باید با بخش خصوصی که اتوبوس های بهتری داشت قراردادی تنظیم کنیم یا خود سازمان اتوبوس خریداری کند یا به شیوهای خرید خدمت بتوانیم به مردم خدمات ارائه دهیم.
زمانی ادامه داد: شهردار قم پیش بینی های این بحران را کرده بود و حدود ۵۰ دستگاه از طریق دولت تهیه کرده بود و ۵۰ دستگاه دیگر هم به صورت آزاد خریداری کرده بود و جمعه حدود ۱۰۸ دستگاه اسکانیای سوئدی خریداری شد که مبلغ حدود بین ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه هر اتوبوس بود که الان قیمت هر کدام شش میلیارد تومان شده است، ۱۰۸ اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شهری شد و اکنون به مردم خدمات دهی میکند.
زمانی تاکید کرد: یک سری برنامه ها برای سازمان اتوبوسرانی تعریف شده است و باید بر اساس همان فعالیت انجام دهیم و اگر خارج از آن انجام دهیم باید پاسخ گوی سازمان بازرسی و حتی شورای شهر نیز باشیم اما اکنون بیشتر از آنچه که به ما ابلاغ شده است به مردم خدمات انجام میدهیم و این هم به خاطر نیازهای مردم است اما این نکته مهم است که برای سال جاری چیزی برای سازمان اتوبوسرانی اضافه دیده نشده است و از سمت بالا دستی ها مانند حوزه های معاونت برنامه ریزی و حوزه معاونت ماده اقتصادی این توصیه را به ما می کنند که توصیه پخته ای هم نیست که سازمان ما را مانند سازمان میادین یک سازمان می بینند که بر اساس درآمد و هزینه کنترل می شود و هرچه بتواند درآمدش را بالا ببرد خدمات بیشتر ارائه دهد در صورتی که سازمان اتوبوسرانی یک سازمانی است که باید مانند سازمان فضای سبز و سازمان آتش نشانی باشد تا بتوانیم بر اساس نیاز به مردم خدمت کنیم.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی قم گفت: باید نگاه به خدمات اتوبوسرانی هدفمند باشد وقتی سازمان اتوبوسرانی به مردم خدمت می کند برای چند جهت است در ابتدا ترافیک را کنترل می کند، سپس محرومیت محور است و به مناطقی که از نظر مالی ضعیف هستند و خودروی شخصی ندارند خدماتدهی می کند از طرفی آلایندگی را کاهش می دهد و به اقتصاد شهر کمک کند که کمتر نیاز به پارکینگ وجود داشته باشد وقتی سازمان اتوبوسرانی این خدمات را ارائه می دهد از درآمدهای شهری باید سهیم شود تا به مردم بیشتر خدمت کند و نباید نگاه صرفاً درآمدزایی به اتوبوسرانی داشته باشند.
انتهای پیام/