printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
احتکار خانگی توسط برخی از مردم عامل کمبود برخی کالاها
احتکار خانگی توسط برخی از مردم عامل کمبود برخی کالاها
کد خبر: 33423
بررسی های میدانی نشان می‌دهد که کمبود و قحطی هیچ کالایی در بازار وجود ندارد و علت اصلی این که برخی از مردم نمی توانند برخی از کالاها مانند روغن را خریداری کنند به این علت است که برخی دیگر از مردم بیش از حد نیاز خریداری کرده و در منزل انبار کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دو هفته قبل که خبری از حذف ارز ترجیحی برخی از کالاها و تغییر نحوه واریز یارانه ها نبود بازار در آرامش بود و کالاهای مورد نیاز به وفور یافت می شد و مردم نیز به میزان نیاز خرید می کردند اگر در هفته به یک روغن نیاز داشتند همان یک روغن را خریداری می کردند اما بعد از زمزمه تغییرات در نحوه واریز یارانه ها با وجود اینکه تولید کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده و بنا بر روال عادی تولید و به بازار عرضه می شد هجوم مردم برای خرید کالا ها بیش از اندازه مورد نیاز باعث خالی شدن قفسه های فروشگاه ها از برخی از کالاها از جمله روغن بود که این مسئله باعث سو استفاده برخی از تولید کنندگان و احتکار این کالاها شد.


یکی از دلایلی که در کاهش اجناس موجود در فروشگاه‌ها تاثیر بسزایی داشته است، خرید‌های بیش از نیاز بخشی از مردم بوده که متاسفانه برخی در این میان گرفتار شایعات شده‌اند.

مطمئنا اگر مردم با وجود همه اخبار ضد و نقیض به اندازه نیاز خریداری کنند کمبودی در بازار نخواهد بود حتی اگر قرار بر آزاد سازی قیمت برخی از کالاها و واریز یارانه آن به حساب مردم باشید خرید بیش از نیاز این کالاها و احتکار خانگی آنها پیش از اعلام قیمت های جدید سود چندانی نسیب مردم مردم نمی کند خرید روغن و دیگر کالاها در نهایت برای سه ماه در منزل انبار می شود و بعد از آن مجددا باید خانوار برای خرید مراجعه کنند و در این میان فقط دلالان و محتکران سود می کنند.

بررسی های میدانی نشان می‌دهد که کمبود و قحطی هیچ کالایی در بازار وجود ندارد و علت اصلی این که برخی از مردم نمی توانند برخی از کالاها مانند روغن را خریداری کنند به این علت است که برخی دیگر از مردم بیش از حد نیاز خریداری کرده و در منزل انبار کردند.

گرچه برخی صاحب‌نظران عقیده دارند این کنش اقتصادی مردم را نمی‌توان احتکار دانست، اما روشن است که همین رویه به تعادل بازار و خود مردم ضربه می زند.

متاسفانه برخی گرفتار شایعات شده و یا برای کسب سود حداقلی اقدام به خرید بیش از نیاز خود می‌کنند. این روز‌ها قطعا اگر به فروشگاهی بروید و با مسئول آنجا صحبت کنید، به خرید بیش از مصرف عادی مردم تاکید می کند.

این موضوع که با عنوان احتکار خانگی مطرح است، می‌تواند یکی از دلایل مهم برای کمبود اقلام اساسی و گران شدن قیمت‌ها باشد. البته تقریبا با این شرایط نیز اقلام بسیار کمی هستند که در بازار با کمبود آن‌ها مواجه هستیم.

حساسیت مردم در خصوص کالایی که به وفور یافت می شود باعث سوء استفاده فروشندگان نیز می شود وقتی به یکی از فروشگاه های سطح شهر  برای خرید مراجعه کردم مشاهده کردم که بالای قفسه روغن ها که پر از روغن بود تا جایی که روی زمین هم روغن چیده شده بود برگه ای چسبانده بودن با این محتوا که روغن فقط با خرید کالاهای دیگر به فروش می رسد این یعنی فروش اجباری کالایی که نیاز نداریم به خاطر روغنی که نیاز داریم و کمبودی وجود ندارد اما سو استفاده فراوان است.

مردم در حد توان خود بیش از مقدار مصرف خانوار احتکار می‌کنند و اگر مقادیر آن در کل جمعیت ضرب شود، رقم قابل توجهی خواهد بود.

به نظر می رسد نگاه تک‌بُعدی به احتکار گره ای از مشکلات اقتصاد باز نمی‌کند و حتی می‌تواند به‌واسطه ایجاد مقاومت از سوی مصرف‌کننده و تولید‌کننده، ابعاد مشکل را وسیع‌تر کند. 
با این حال، این رویه البته به زیان خود مردم است؛ هم آنها را به زحمت می اندازد و می تواند باعث در اختیار گرفتن اجناس تاریخ مصرف گذشته شود و هم کاهش جنس در بازار باز هم باعث تورم می شود. با این حال به نظر می رسد باید با آگاهی دادن به مردم و اطمینان بخشی درخصوص وجود کالاها نگرانی ها را برطرف کرد.


متاسفانه فضای روانی ایجاد شده در جامعه موجب شده تا بخشی از مردم دست به احتکار خانگی بزنند که چنین چیزی فضای بازار را متشنج کرده و مجموع این احتکار‌ها موجب دپوی قابل توجهی از محصولات شده است.

استان قم نیز از این امر مستثنی نیست اما واقعیت این است که کمبود وجود ندارد و تنها علت نبود روغن در بازار خرید مازاد توسط برخی از شهروندان است.


محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه برنامه های اقتصادی دولت به نفع مردم رقم خواهد خورد افزود: بخش های مختلف کشور از مزایای این تصمیم بهره مند خواهند شد.

امیدیان با اشاره به برنامه های  دولت برای نظارت بر اجرای این طرح تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی نیز از اهمیت ویژه برخوردار می باشد.

معاون استاندار قم تشکیل ۸۰ گروه  بازرسی و شروع بازرسی ها در حوزه ی نان از روز جاری خاطرنشان کرد: نظارت بر توزیع نان در بیش از ۶۰ محله ی مشخص شده انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی تعطیلات واحدهای نانوایی تا دو ماه آینده لغو شده است گفت: نانوایی های آزادپز نیز فعلا با نرخ دولتی آرد دریافت می کنند.

امیدیان ذخیره سازی اقلام اساسی مازاد بر نیاز بازار استان  را مورد توجه قرار داد و تصریح  کرد: با نظر اتحادیه ی آرد و نان، ۳۰ نانوایی سهمیه ی آرد بیشتری دریافت کرده و تا ساعت ۲۴ به صورت فعال نسبت به پخت نان اقدام خواهند کرد.

معاون استاندار قم تهیه ی پیوست رسانه ای در راستای آگاهی بخشی به مردم جهت اجرای این طرح را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مردم اگر اطمینان پیدا کنند که طرح دولت به نفع ایشان خواهد بود، همراهی بیشتری خواهند کرد.

انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33423