printlogo


گزارش قم فردا از نقش دانش بنیان ها در خودکفایی اقتصادی؛
حمایت مستقیم دولت از مصرف کننده با اجرای عدالت/ توقف قطار فساد اقتصادی با حذف ارز ترجیحی
حمایت مستقیم دولت از مصرف کننده با اجرای عدالت/ توقف قطار فساد اقتصادی با حذف ارز ترجیحی
کد خبر: 33500
تغییر سیاست حمایتی دولت به حمایت از مصرف‌کننده به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها از اهداف مهم طرح فعلی دولت است که در این مسیر شرکت های دانش بنیان می توانند نقش بیشتری را ایفا کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  در ده سال اخیر مسئله تولید مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود که نامگذاری در این سال‌ها را به این مناسبت تعیین کردند تا یک بسیج ملی برای افزایش تولید ملی صورت بگیرد و منتج به اقتدار اقتصادی و ملت ایران شود. لذا امسال هم به‌نوعی مقام معظم رهبری مسئله تولید و اشتغال‌زایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان شعار سال تعیین کردند.
امروزه جهان به سمت بکارگیری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان متمایل شده است، اظهار کرد: این شرکت‌ها تولیداتشان را بر اساس دانش جدید و به روز شکل می‌دهند و تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که علاوه بر رفع نیازهای داخل، در حال صادر کردن محصولات خود به خارج از کشور هستند.
دستگاه‌های اجرایی که در کشور متکفل امر تولید در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی و بازرگانی و… هستند، باید مسئولیت‌های جدیدی را برای خود تعریف کرده تا بتوانند در امر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که مقام معظم رهبری در سال جدید بدان امر فرموده‌اند به نحو شایسته‌ای عمل کنند.
در سال‌های گذشته رهبری با حمایت از تولید در کشور باعث شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شدند و با حمایت‌های معنوی و مادی از این شرکت‌ها آن‌ها را به جایگاهی در سطح ملی و جهانی رساندند لذا به غیر از دولت و بخش‌های دولتی، بخش خصوصی و مردمی نیز مخاطب این فرمایش رهبری هستند و در سال جدید می‌توانند با اطمینان در این قلمرو هنرنمایی کنند.

اقتصاد دانش بنیان جهشی بزرگ در اقتصاد ایران به وجود خواهد آورد
از همین رو حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا  اظهار داشت:  چند سالی است که مقام معظم رهبری یکی از مطالبات مهم خود را با تاکید بر تقویت تولید ملی و اشتغال و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌اند.
رشد اقتصاد کشور با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به راه‌های تحقق این هدف، گفت:  اقتصاد دانش‌بنیان از نگاه کارشناسان، عامل اصلاح و رشد اقتصادی کشورهاست و در شرایط کنونی می‌تواند یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایران بوجود آورد؛ از این رو رهبر معظم انقلاب طی سال های گذشته به ویژه در دیدارهای نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاکید نموده‌اند که «برای رشد و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم».
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: تجربه نشان داده شرکت های دانش بنیان در هر عرصه‌ای که فعال شده‌اند، رشد و پیشرفت کشور در آن حوزه را فراهم نموده‌اند. تاکید امسال مقام معظم رهبری بر تقویت این شرکت ها در حوزه کشاورزی است که تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. ایشان با اشاره به این موضوع فرمودند: «متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخشهای صنعت و خدمات و مانند اینها است. اگر ما در کشاورزی، شرکتهای دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ کشاورزی به‌کارگیری کنیم، ... میتوانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم...».
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مساله تولید که مقام معظم رهبری آن را به درستی کلید حل مشکل اقتصادی امروز جامعه ما نامیدند، اقتضا دارد شعار سال جدید یعنی «جهش تولید دانش بنیان»، به صورت یک طرح فوری در اقتصاد کشور از سوی دستگاههای مختلف عملیاتی گردد و تمام ظرفیت های کشور در بخشهای آموزشی و پژوهشی، صنایع اقتصادی، صنایع کشاورزی و سایر بخش ها با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، و با استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی مورد بهره برداری قرار گیرد. تمرکز دولت خدمتگزار به این امر، مطمئنا تاثیر مهمی در خنثی نمودن تحریم های ظالمانه خواهد داشت؛ زیرا محور اصلی تولید دانش بنیان، علم و دانش است که هرگز تحریم‌پذیر نیست.



تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، سه ضلع تحول‌زا در حوزه اقتصاد
این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا  ابراز داشت: معمولا در فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح می‌شود، نام‌گذاری سال‌ها براساس مطالعات میدانی و مشورت با متخصصین انجام می‌شود تا آنچه باید سامان پذیرد و کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد، در میدان عمل و کار و تلاش در مقیاس کلان، خود را به مرحله ظهور برساند، بنابراین شناخت معظم‌له از نیازها و مسائل اصلی کشور، عامل اصلی در نام‌گذاری سال‌ها می‌باشد.
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند؛ اقتصاد مقاومتی، نظریه‌ای جامع است که پویایی، قدرت و استقلال اقتصادی را رقم می‌زند، از این‌رو لازمه‌ی اقتصاد مقاومتی، پویایی و بروز بودن آن است که نه تنها قابل رقابت بلکه انحصار در بخش‌های حیاتی اقتصاد را به دنبال داشته باشد و این به معنای آن است که «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» می‌تواند راه را برای پیشرفت شایسته اقتصادی هموار کند.

شکوفایی اقتصاد کشور در داخل است
نگاه به غرب در دولت گذشته و گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به نتایج مذاکرات هسته‌ای باعث خسارات فراوان و افزایش تهدیدها و فشارها علیه ملت ایران گردید. در حالی که اگر به جای انتظار بیهوده برای برداشته شدن تحریم ها، تمرکز خود را بر روی تقویت اقتصاد داخلی و تولید ملی و رشد شرکت های دانش‌بنیان قرار می‌دادند، امروز مردم ایران فشار کمتری بابت تحریم ها متحمل می‌شدند.
در برخی دولت های گذشته توجه به توسعه اقتصادی بر طبق الگوی غربی نه تنها از فشارهای اقتصادی به ملت ایران نکاست بلکه عامل افزایش فاصله طبقاتی و گسترش شکاف های اجتماعی گردید. بزرگترین قربانی این وضعیت، اقشار آسیب پذیر و غالب کسانی بوده‌اند که در تمام سختی‌ها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی چه در دوران جنگ تحمیلی و یا تحریم‌های اقتصادی همراه نظام و انقلاب مانده‌اند.
 بنابراین مدل رشد و پیشرفت اقتصادی مطلوب نظام اسلامی، رشد اقتصادی همراه با عدالت می‌باشد و بی‌توجهی به عدالت در توسعه اقتصادی مطلوب ما نیست. امروز دولت برای گسترش عدالت اقتصادی دست به جراحی اقتصاد زده است تا بتواند دست های پشت پرده را که مانند  زالو در حال خوردن حق مردم هستند را قطع کند.



خاتمی: دولت در حال انجام جراحی اقتصادی است
آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های نمازجمعه تهران بااشاره به اجرای طرح جدید دولت برای عدالت بیشتر، اظهار داشت: دولت در حال انجام یک جراحی است؛ جراحی‌ که همه متخصصان چه کسانی که به رئیسی دادند و چه رای ندادند، می‌گویند باید انجام بگیرد؛ گرچه در کیفیتش اختلاف نظری است، اما در اصلش اختلاف نظر نیست. کاری که دولت می‌خواهد انجام بدهد، کاهش جدی فاصله طبقاتی، افزایش قدرت خرید هفت دهک جامعه، تحقق عدالت اقتصادی، واگذاری امور مردم به مردم و مبارزه با فساد از منشاها و خاستگاه‌های اولیه است.
خاتمی با بیان اینکه این کار جراحی است، گفت: جراحی درد دارد، اما سرانجامش نجات بیمار است. متخصصان ما می‌گویند که باید این بیمار را نجات داد، اما دولت در این عرصه بداند که سرمایه انقلاب محرومان و مستضعفان هستند. آن‌هایی که تا پایان پای انقلاب ایستادند، محرومان هستند. به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این‌ها آسیب نبینند. چند قلم جنسی را که دولت قول داده و ان‌شاالله گران نخواهد شد، نان، دارو و بنزین است. واریز دو ماه یارانه نکته مهمی است. برای اینکه مردم باورشان بشود دولت خدمتگزار رنجشان را می‌بیند.
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: در این شرایط دولت را باید کمک کرد. این امر صریح رهبری است. آن‌هایی که مطیع ولایت هستند، این عبارت صریح آقا را بشنوند که فرمودند: همه اعم از قوا و دستگاه‌های مختلف و آحاد مردم باید کمک کنند تا ان‌شاالله دولت بتواند به این نتایج برسد.البته معنای این حرف، انتقاد نداشتن نیست. برعکس ما معتقدیم که انتقاد سازنده کمک به دولت است. اینکه کارشناسان محترم بنشینند و انتقاد ناصحانه کنند، یعنی اینکه خوبی‌ها را ببینند و نارسایی‌ها را هم ببینند. اگر راه چاره دارند، ارائه دهند و اگر ندارند تخریب نکنند.

دولت باید با اجرای دقیق سیاست از امنیت غذایی محرومان حفاظت کند/ معجزه تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید دانش‌بنیان
همچنین در این خصوص محمدجواد توکلی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو باخبرنگار قم فردا با اشاره به حذف ارز ترجیحی و ضرورت کمک به دولت برای گذر از این مرحله سخت، اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا ناقص متولد شد، دولت پیش نباید می‌گذاشت که نرخ بازار آزاد از این نرخ فاصله بگیرد، که این کار را نکرد و هم اکنون شاهد مشکلاتی مثل قاچاق و مانند آن هستیم.
وی ادامه داد: دولت فعلی در حال حاضر باید تاوان سیاست های اشتباهی که در دولت قبل از سال ۱۳۹۷ گرفته شد را بدهد و امید داریم که پس از این، دولت موفق به تثبیت وضعیت اقتصادی کشور و مهار تورم شود و مهمتر از همه بتواند چرخ تولید داخلی را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد.
استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: در هر حال دولت تصمیم خود را برای اجرای این سیاست گرفته است و می خواهد قیمت اقلامی مثل آرد و روغن و.. را تعدیل کند، حال که چنین است باید کمک کرد که این سیاست با کمترین فشار بر اقشار محروم اجرایی شود. یارانه پرداختی باید هوشمند باشد و از امنیت غذایی محرومان حفاظت کند.
وی تصریح کرد: مهمتر از همه این است که دولت سیاست مشخصی برای کنترل قیمت ارز آزاد داشته باشد وگرنه ما سال آینده دوباره از شکاف قیمتی این بار بین ارز ۲۳ هزار تومانی و ارز آزاد سخن خواهیم گفت که الان فاصله شأن حدود ۵ هزار تومان است.
توکلی افزود: یکی از اشتباهات ما در دهه‌های اخیر استمرار دادن یارانه به واردات اقلامی چون دانه های روغنی، نهاده دامی و دارو بود، این کار نه تنها نیاز ما به دلار را تشدید کرد، بلکه مانع از تقویت تولید داخلی و موجب شکنندگی در امنیت غذایی و دارویی شد.
وی عنوان کرد: در شرایط کنونی بهترین گزینه پرداخت یارانه به تولیدکنندگان این اقلام با اولویت به شرکت های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید داخلی است. با این کار می توان انقلابی در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

این سیاست امروز در حال اجرا است ولی بهتر بود دولت قبل از شروع به اجرای این سیاست در خصوص آن به مردم توضیحات بیشتری می داد تا مردم با اطمینان و اعتماد بیشتری در مسیر کمک دولت باشند. در هر صورت اجرای این سیاست شروع شده است و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب همه باید برای اجرای این سیاست دولت به آن کمک کنیم.


سید محمدحسن یزدی نژاد
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33500