printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
تأثیرگذاری ویژه قم بر بازار گوشت کشور
تأثیرگذاری ویژه  قم بر بازار گوشت  کشور
کد خبر: 34058
دامشهر قم یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرواربندی کشور است که جایگاه استراتژیکی در حوزه تولید گوشت و دام در کشور دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم یکی از کویری‌ترین استان‌های در مرکز کشور است استان قم در نواحی خشک و نیمه‌خشک کشور واقع شده است و از نظر میانگین بارندگی سالانه ۱۵۰ میلی متر با کمبود آب مواجه است، به طوری که بخش عمده ای از نیازهای آبی آن از مناطق مجاور قم تامین می شود.

درواقع کمبود منابع آبی، کیفیت نامناسب آب و بهره برداری بی رویه از آب ها و از سوی دیگر روند روبه رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مصرف آب در شهر قم باعث محدودیت منابع آب در استان شده است، به همین خاطر استان قم در بحث کشاورزی درصد کمی از آمار کشوری را دارد البته توسعه کشاورزی گلخانه ای سال هاست در قم مطرح شده و رو به توسعه است.

قم در تولید طیور جزوه ۵ استان برتر کشور می‌باشد

اما به جرات می توان گفت تولید گوشت قرمز و طیور استان سهم کم قم از کشاورزی را به خوبی جبران کرده است، استان قم در تولید طیور جزوه ۵ استان برتر کشور می‌باشد ۶۰۰ واحد بهره برداری طیور در استان قم فعالیت دارند.

قم یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پرورش دام است و تولیدات آن در این بخش، علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر مناطق کشور صادر می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ نرخ اشتغال‌زایی بخش کشاورزی  در قم ۵.۳ درصد بود  با‌این‌حال قم در حوزه دامداری و تولید گوشت و لبنیات از وضعیت بهتری برخوردار است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری، طرح تولید قراردادی گوشت مرغ در قم اجرا شده که تا کنون ۷۰ هزار تُن گوشت مرغ در این طرح به تولید رسیده است.

قم یکی از قطب های تولید تخم مرغ

 همچنین قم یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است و ۸۰ درصد واحد‌های پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار در استان مشغول به فعالیت هستند.

صنعت طیور به خصوص در بخش مرغ تخم گذار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی قم را تشکیل می‌دهد و به همین علت با وجود تحریم‌ها صنعت طیور در قم رو به رشد است، تراکم واحدهای مرغداری در قم هشت برابر میانگین کشوری است، حدود ۶۰۰ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد ۳۱۱ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه و ۱۷۴ واحد مرغداری تخم‌گذار به ظرفیت هشت میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه است.

قم چهارمین استان کشور از نظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تأمین می‌کند، آمارهای رسمی نشان می‌دهد قم یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید تخم‌مرغ کشور است و مرغداران قمی در این زمینه پیشگام هستند.

قم تاثیر گذار در بازار گوشت

همچنین قم سهم ۳ درصدی در تامین گوشت کشور را دارد‌و سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن شیر و ۳۸ هزار تن گوشت قرمز در قم تولید می‌شود

استان به لحاظ قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور به مرکز پرواربندی دام سبک و سنگین تبدیل‌شده و به‌عنوان یکی از بارانداز‌های اصلی مرکز خرید و فروش دام در کشور شناخته می‌شود.

قنوات از جمله مهمترین مراکز تولید شیر و گوشت استان است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اشتغال در منطقه با سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد

نزدیکی شهر قنوات به مرکز استان و داشتن راه دسترسی مناسب، از جمله مزیت‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در بخش دامپروری و کشاورزی در این منطقه است که شرایط را برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران امکان پذیر می‌کند.

محصولات دامی و لبنی تولید شده در قنوات در بازار استان و حتی کشور شناخته شده و دارای کیفیت بالایی است و با ایجاد واحد‌های فرآوری به صورت تخصصی و با ثبت برند‌های تجاری، می‌توان این ظرفیت اقتصادی را بیش‌ازپیش گسترش داد.


سال گذشته ۲۲ هزار و ۱۰۹ تن گوشت گاو، چهار هزار و ۸۷۶ تن گوشت گوسفند و ۵۳۱ تن گوشت شتر در استان قم تولید شد.

دامشهر قم یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرواربندی کشور است که جایگاه استراتژیکی در حوزه تولید گوشت و دام در کشور دارد.

منطقه دامشهر قم یکی از بزرگ ترین میادین دامی کشور محسوب می شود شهرک صنعتی دامشهر قم به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه احداث شد؛ ۳۰ کاروانسرای دام در این شهرک وجود دارد و سالانه بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون راس دام از استان های مختلف کشور وارد میدان دامشهر می شود.

کل شهر قم ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد و مناطق دامشهر و لبن ۹۹۰ هکتار معادل هشت درصد وسعت شهر است، مجتمع دامشهر قم دارای یک هزار و۲۷۸ واحد شامل۵۷۱ واحد پرواربندی گوساله به ظرفیت ۳۹هزار و۲۶۰ راس و۷۰۷ واحد پرواربندی گوسفند به ظرفیت۱۳۴هزار و۱۰۰راس در هر دوره پروار است.

به گفته مسیولان ظرفیت واحد‌های فعال این مجتمع، ۱۲۲ هزار و ۲۳۸ راس دام سبک و سنگین است که در حال حاضر یک هزار واحد با ظرفیت ۱۰۶ هزار راس در حال فعالیت و تولید است، با توجه به این مسیله می توان گفت که دامشهر ظرفیت توسعه دارد که علاوه بر آورده اقتصادی سهم بسزایی در اشتغال استان نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34058