printlogo


جشنواره سفال و سرامیک قم+ تصاویر
جشنواره سفال و سرامیک قم+ تصاویر
کد خبر: 34284
همزمان با هفته صنایع‌دستی جشنواره سفال و سرامیک با تولید زنده ۳۰ هنرمند سفال‌گر در خانه تاریخی زند برپا شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جشنواره سفال و سرامیک با حضور ۳۰ هنرمند پیشکسوت سفال‌گری با تولید زنده و در قالب کارگاه آموزشی تا ۲۸ خردادماه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ پذیرای حضور علاقه‌مندان به این هنر صنعت است.

یکی از صنایع دستی که در قم پر طرفدار است سفال‌گری است که بخش قابل توجه‌ای از هنر دوستان شهرمان را به سمت خود جذب کرده است.

سفالگری در ایران در شهرهایی شکل گرفته که از نظر منابع خاک غنی هستند، اکنون شهرهایی مانند همدان، شهر رضا،‌ قم و... منابع غنی خاک داشته که سبب شکل‌گیری و رونق این هنر در آنها شده است.

ظروف سفالی خاکستری رنگ لوله‌دار که از تپه تاریخی صرم در اطراف قم به دست آمده، با قدمت ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ سال، نشانگر سابقه تاریخی تولید و استفاده از اشیای سفالی در این منطقه است.

هنر سفالگری یکی از پر رونق‌ترین و اصلی‌ترین مشاغل استان قم بوده که حتی شهرت جهانی نیز داشته است. از مناطقی که هنر سفالگری در آن رایج بوده است، می‌توان به اطراف شاه احمدقاسم، گذر سفیدآب، بازار کهنه و تعدادی گارگاه‌های پراکنده در شهر و  همچنین منطقه شهرقائم (کاسه‌گری) اشاره کرد، لعاب سبز قمی از دیرباز مشخصه سفال قم و ممتاز از دیگر محصولات سفالی سایر مناطق بوده است.
 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34284