printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
متروی قم روی ریل پیشرفت اما معطل واگن قطار!
متروی قم روی ریل پیشرفت اما معطل واگن قطار!
کد خبر: 34345
بیش از ده سال از شروع پروژه قطار شهری می گذرد که فراز و نشیب های زیادی رو تجربه کرده و امروز ۶ کیلومتر فاز یک مترو قم آماده است گرم است اما هنوز واگنی برای این تست نصیب قم نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دیروز  جمعی از خبرنگاران قم از فاز یک پروژه قطار شهری قم بازدید کردند خط A متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه می‌یابد. 

ایستگاه میدان شهید مطهری محل بازدید خبرنگاران بود مشاهدات نشان از پیشرفت های خوب در فاز یک داشت استفاده از دانش مدرن جهانی به اضافه استفاده از علم متخصصان داخلی که در دوران تحریم کمک بزرگی به پیشرفت پروژه قطار شهری قم داشت از نکات برجسته ای است که نباید نادیده گرفته شود استفاده از المان های اسلامی در ایستگاه شهید مطهری که نزدیکترین ایستگاه به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه میباشد نیز در این ایستگاه جلب توجه می کرد.



متروی قم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری قم است که در ۲ خط A و B طراحی‌شده و پیمانکاری ساخت خط ۱ آن با برگزاری مناقصه در سال ۱۳۸۹ با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم‌الانبیاء رسید.

خط ۱ این پروژه این خط شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه دارد و در  ۲ فاز تعریف شده‌است، فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت و حالا در فاز یک اجرای این پروژه، سهم تولیدات ایرانی بار مهمی را بر دوش می‌کشد.

در این بازدید عماد معین رییس اداره نظارت قطار شهری سازمان قطار شهری شهرداری قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایستگاه شهید مطهری پروژه قطار شهری در سه طبقه احداث شده و مراحل پایانی را طی می کند و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت داشته است در فاز اول ۲ ایستگاه را به صورت کامل به بهره برداری خواهیم رساند و مابقی ایستگاه ها به مرور زمان وارد چرخه می شوند.


معین ادامه داد: پیشرفت ایستگاه های عبوری بیش از ۶۷ درصد است ، ایستگاه شهید مطهری با طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۷ متر با سه ورودی در دو طبقه اصلی و طبقه  بلیت فروشی احداث شده و با نصب پله برقی تکمیل می شود.

رییس اداره نظارت قطار شهری سازمان قطار شهری شهرداری قم اضافه کرد: مشکل اصلی مسئله ناوگان است که اگر تامین شود دو ایستگاه شهید مطهری و میدان کشاورز را که تکمیل هستند را تست گرم انجام می دهیم و ۶ کیلومتر از فاز یک را بهره برداری می کنیم.

وی گفت: یکی از ویژگی های قطار شهری قم ایرانی بودن تجهیزات است  به علت تحریم ها سعی شده است تجهیزات داخلی سازی شود از جمله سوزن های خط (کراس اوورهای)  که همه این تجهیزات ایرانی با گذراندن همه استاندارهای مورد نیاز مورد استفاده شده است.

معین گفت: نه تنها برای قم بلکه برای همه شهرها تامین واگن قطار شهری بر عهده دولت است.

همچنین سید امید خداشناس معاونت بهره برداری سازمان قطار شهری شهرداری قم در این بازدید رسانه ای بیان داشت: تا امروز موفق شدیم از ۱۵ کیلومتر تونل مترو حدود ۱۳ کیلومتر را حفاری کنیم و از ۱۴ ایستگاه مترو ۶ ایستگاه فاز اول را استارت بزنیم و دو ایستگاه در مرحله پایانی نازک کاری قرار دارد و سازه های ۴ ایستگاه نیز انجام شده است و آماده نازک کاری است.


خداشناس اضافه کرد: مابین قلعه کامکار که ابتدای خط مترو است تا جمکران که انتهای خط مترو است شیب و فرازهایی در طول مسیر رعایت شده است نهایت شیبی که در طول مسیر پروژه های مترو می توانیم داشته باشیم ۲ درصد است و نقاط اجباری در طول مسیر وجود دارد که باید از آنها عبور می کردیم از جمله عبور از زیر رودخانه و زیرگذر غدیر بود و یکی از عمیقترین ایستگاه ها در این پروژه ایستگاه شهید مطهری با عمق ۲۴ متر است.

وی خاطرنشان کرد: سکوهای مترو قم سکوهای ۱۰۰ متری شامل ۵ قطار بیست متری است که در مقایسه با ایستگاه های مترو تهران طول سکوهای قم کوتاهتر است زیرا حجم جابجایی مسافر در تهران زیاد است طول سکوهای تهران ۱۴۰ متر است طول سکوهای قطار شهری قم شبیه قطار شهری اصفهان ،شیراز و تبریز و مشهد است.

معاونت بهره برداری سازمان قطار شهری شهرداری قم افزود: تمام ادوات مورد نیاز در ۶ کیلومتر فاز یک قطار شهری قم نصب شده دو ایستگاه شهید مطهری و میدان کشاورز کامل شده است و ۴ ایستگاه در حد عبور قطار آماده شده است و به هر میزان که بودجه تزریق شود این ایستگاه ها هم مراحل نازک کاری را انجام داده و تکمیل می شوند و ۸ ایستگاه باقی مانده که در فاز دوم قرار دارد و با توجه به اینکه بودجه زیادی میطلبد تا فاز دوم هم اجرایی شود استارت کار کلید نخورده است البته بخش اعظمی از تونل فاز دوم حفاری شده است و برنامه داریم ایستگاه های عبوری را در فاز دوم احداث کنیم و حداقل دو یا سه ایستگاه را تکمیل کنیم. 

خدا شناس بیان داشت: برای تست گرم نیز مکاتباتی را با شهرداری تهران برای امانت گرفتن واگن قطار داشتیم از واگن درخواستی هم بازدید انجام شده اما با توجه به اینکه حجم جابجایی مسافر در تهران از طریق مترو زیاد است این مسئله به تاخیر افتاده است.

وی گفت: برای پروژه هایی مانند مترو دولت سهم ۵۰ درصدی دارد بین ۳۰ الی ۵۰ میلیارد تومان در سال برای مترو قم بودجه در نظر گرفته شده است، در حالی که احداث هر یک کیلومتر خط مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد به هم علت اکثر بودجه و اکثر هزینه های پروژه قطار شهری را شهرداری قم متقبل شده است و از طریق اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی و طرق مختلف تامین مالی صورت میگیرد تا پروژه زودتر به بهره برداری برسد البته در مقایسه با دیگر شهرهای کشور که مترو در آنها شروع و به بهره برداری رسیده مترو قم جلوتر است شهرهای شیراز تبریز و اصفهان ۱۳ الی ۱۴ سال طول کشید تا فاز اول مترو در آنها به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34345