printlogo


گزارش قم فردا از معضل پارکینگ در قم؛
پارکینگ زخمی کهنه در قم/کمبود پارکینگ معضلی جدی در کلان شهر قم
پارکینگ زخمی کهنه در قم/کمبود پارکینگ معضلی جدی در کلان شهر قم
کد خبر: 34385
پارکینگ یکی از زخم های کهنه در استان قم است که با توجه به تردد چند میلیونی زائران در مناسبت های مختلف به قم و نیاز پارکینگ در هسته مرکزی وبرخی از نقاط دیگر شهر می طلبد مسئولین در این موضوع تدبیری اساسی و ماندگار برای آیندگان داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم به عنوان شاهراه مواصلاتی 16استان کشور است که سالانه 25میلیون زائر به این شهر سفر می کنند. همچنین در ایام تعطیل سال و مناسبت های مختلف بیش از 3میلیون مسافر در قم برای زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران حضور دارد. این حجم از حضور زائر نیازمند برخی اقدامات و زیرساخت های مهم در استان است تا رفاه و آسایش و در نتیجه ماندگاری این زائران در استان را بیشتر محیا کند. یکی از این زیرساخت های ضروری برای استان پارکینگ است.
از طرفی طبق بررسی های انجام شده تقاضای تردد برای خودروهای شخصی در مرکز شهر قم با افزایش روبرو شده و البته تقاضا برای پارک کردن این خودروها نیز سیر صعودی پیدا کرده است؛ در اکثر معابر در هسته مرکزی شهر به علت تردد و وجود تقاضا برای پارک وسایل نقلیه شخصی شاهد وجود پارک های حاشیه ای بیش از حد در این معابر هستیم، که این خود باعث افزایش پارک حاشیه ای غیر مجاز در سطح معابر و کمبود فضا می شود.

مدیران استان برای حل مشکل پارکینگ آینده نگر باشند/اطرف حرم نیازمند پارکینگ 20هزار دستگاه هستیم
از همین رو سرهنگ غلامرضا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله ترافیک و پارکینگ، اظهار داشت: در خصوص پارکینگ نه تنها در مرکز شهر بلکه در مسجد مقدس جمکران هم با مشکل روبرو هستیم.
وی ادامه داد: در شورای شهر و شورای اداری پیگیری این مشکل هستیم تا پارکینگ هایی احداث شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به اینکه در قم در ایام نیمه شعبان، نوروز، شب قدر وبسیاری از مناسبت ها با مشکل پارکینگ مواجه هستیم، گفت: برای قم در خصوص پارکینگ باید فکری اساسی شود.
وی عنوان کرد: مدیران استانی برای حل مشکل پارکینگ باید برای آینده تدبیر کنند، تدبیر چند ساله اشتباه است و مشکل را به صورت اساسی حل نخواهد کرد.
سرهنگ صدفی با اشاره به اینکه شاید در اطراف حرم 6هزار دستگاه جای پارک وجود داشته باشد،گفت: استان قم در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیازمند حداقل 20هزار دستگاه جای پارک به عنوان پارکینگ است.



از مجتمع های تجاری و خدماتی که برای مجتمع خود پارکینگ قرار نداده انداز طریق کمیسیون ماده 100 جریمه در نظر گرفته می شود و این جریمه ها به حساب شهرداری برای ساخت پارکینگ عمومی در نقاط مختلف شهر ریخته می شود اما در این خصوص هیچ اقدام و فعالیتی از سوی شهرداری رخ نداده است.

کسر پارکینگ در ماده ۱۰۰/عدم هزینه کسر پارکینگ برای ساخت پارکینگ در شهر
از همین رو سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله پارکینگ ابراز کرد: طی ۶ سال گذشته هزاران کسر پارکینگ در ماده ۱۰۰ رسیدگی و تبدیل به رأی شده است، درحالی‌که فضای پارک احداث‌شده بسیار ناچیز بوده است.
وی گفت: هزینه کسر پارکینگ تناسبی با ساخت پارکینگ ندارد، از طرفی این هزینه‌ها نیز بیشتر برای تملکات شهرداری هزینه می‌شود و صرف احداث پارکینگ نمی‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تاکید کرد: در خصوص ساخت پارکینگ در سطح شهر نقاطی را در نظر بگیریم  تا بتوانیم با ظرفیت بخش خصوصی پارکینگ احداث کنیم.

شهرداری با جریمه حذف پارکینگ ها به احداث پارکینگ عمومی مبادرت کند
همچنین حسین اسلامی، رئیس شورای شهر قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به مسئله پارکینگ، اظهار داشت: ردیفی در درآمد های بودجه وجود دارد که موسوم به حذف پارکینگ است؛ بدین معنا که در مواردی بنا به دلائل فیزیکی مانند قرار گرفتن ساختمان در معابری که امکان ورود خودرو ندارد و یا به لحاظ قرار گرفتن درخت قدیمی، امکان تأمین پارکینگ نیست و یا اینکه به لحاظ قرار گرفتن ساختمان در تقاطع هایی که ورود و خروج خودرو به پارکینگ ساختمان حادثه ساز است و ... از مالکین چنین ساختمان هایی بابت عدم تأمین پارکینگ مبالغی اخذ می گردد؛ شهرداری مکلف است که از محل این درآمد و در جهت جبران حذف پارکینگ های پیش گفته، مبادرت به احداث پارکینگ عمومی کند.
وی افزود: در جهت تحقق این هدف، در مناطق مختلف شهر و به اقتضای نیاز، محل هایی جانمایی شده و برخی املاک نیز خریداری شده اند اما شهرداری به اهداف مد نظر به طور کامل دست نیافته است.
عضو شورای شهر قم ادامه داد: در این دوره شورا این هدف به جد دنبال شده و در رأس کمیسیون حمل و نقل و عمران، فرد متخصص این رشته قرار گرفته و متناظر با آن، شهردار محترم نیز، برای تصدی معاونت حمل و نقل، فردی دارای تخصص و تجربه ذی ربط منصوب کرده است و با این تغییرات، امیدواریم ان شاء الله، این مهم به هدف خود برسد.



با جرایم حذف پارکینگ به احداث پارکینگ توجه بیشتری شود/شهرداری به ساخت پارکینگ در هسته مرکزی شهر ورود کند
از طرفی در این خصوص سید مجتبی سبحانی عضو شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه شهرداری حق حذف پارکینگ دریافت می کند باید بیش از این ها در ساخت پارکینگ در هسته مرکزی شهر ورود کند گفت:شهرداری تلاش خودش را در زمینه ساخت پارکینگ انجام می دهد اما بنده احساس می کنم آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز در مسئله ساخت پارکینگ ها اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد : مبالغ که شهرداری از جریمه حذف پارکینگ ها جمع کرده است مبالغ قابل قبولی است و باید به مسئله پارکینگ سازی و توجه بیشتری داشته باشد این رقم بسیار خوبی است اما هنوز پارکینگ هایی که به صورت مشارکتی عمل می کند به نتیجه نرسیدند به عنوان مثال در صفاییه، دورشهر و عمار یاسر باید از طریق همان حقوق پارکینگ هایی که گرفته شده است پارکینگ ساخته شود

البته در این خصوص می توان بخش خصوصی را وارد کرد اما بخش خصوصی به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن نداشتن صرفه اقتصادی می باشد رغبتی در ساخت پارکینگ نشان نمی دهد.



افزایش هزینه مانع از احداث پارکینگ شده است
در این خصوص روح الله امرالهی، رئیس کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به اینکه مسئله کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر مربوط به یک دهه اخیر نیست، اظهار داشت: یکی از مجموعه های پیش بینی شده برای موضوع پارکینگ پروژه شهید کاظمی بود که به نتیجه دلخواه نرسیده است، همچنین مورد دیگر سرای چهارسو واقع در جنب بازار کهنه می باشد که در حال تکمیل است و مورد بعد نیز مجموعه پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر است که در روند تکمیل به دو دلیل کمی کند پیش می رود.
وی ادامه داد: دلیل اول افزایش قیمت  املاک بوده که رشد خیلی چشمگیری داشته و دلیل دوم هم بحث تملک زمین درهسته مرکزی شهر است که به دلیل مجموعه تغییرات قیمتی و ساخت و ساز ها سخت تر شده است.

احداث پارکینگ عمومی برای بخش خصوصی جذابیت ندارد
از طرفی اسلامی،  رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: در رابطه با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در باب پارکینگ با وضعیت سهل و ممتنع و یا تعارض منافع برخورد کرده ایم، بدین توضیح که صرف احداث پارکینگ و درآمد مرتبط با آن ظاهراً سود مورد نظر سرمایه گذار بخش خصوصی را نمی تواند تأمین کند و سرمایه گذار گاه انتظار دارد که چند باب تجاری نیز در طبقات فوقانی پارکینگ ایجاد کند تا مقرون به صرفه باشد اما همین تجاری ها خود جاذب سفر هستند و نیازمند به پارکینگ  که نمونه آن را در شهر ملاحظه فرموده اید.

در هر صورت انتظاری که از شهرداری و شورای اسلامی شهر قم می رود این است که کوتاهی هایی که در طی یک دهه اخیر و بیش از آن در شهر قم در زمینه ایجاد پارکینگ صورت گرفته را برطرف کنند و قدم مثبتی در راستای رفاه و آبادانی برای استان قم انجام دهند.


گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34385