printlogo


مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق:
فناوری‌های نرم پیشران اصلی فناوری‌های سخت هستند/ توجه به فناوری خلاق در کنار دانش بنیان‌ها در کشور
فناوری‌های نرم پیشران اصلی فناوری‌های سخت هستند/ توجه به فناوری خلاق در کنار دانش بنیان‌ها در کشور
کد خبر: 34422
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه موضوع فناوری خلاق در کنار دانش بنیان‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: در هر حوزه‌ای بخواهیم دانش‌بنیان پیشرفت کند نیازمند صنایع خلاق هستیم .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قطبی ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع «توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان» در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:‌ سال ۱۴۰۱ به عنوان دانش‌بنیان نام گذاری شده است اما حمایت‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با دانش‌بنیان از سال ۱۳۸۲ آغاز شده بود.

وی با اشاره به چهار نسل فناوری گفت: فناوری یک اتفاق بزرگی است که در طول تاریخ به دست بشر و به کمک استعدادهایی که خداوند به انسان عطا کرده است به وجود آمد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نسل اول فناوری متکی به ابزارهای مکانیکی مثل بیل و کلنگ است، ادامه داد: نسل دوم فناوری زمانی شکل گرفت که الکترونیک و بخار اضافه شد و خط تولید صنایع شکل گرفت و انقلاب صنعتی رخ داد.

وی با اشاره به اینکه ورود اینترنت و ابزارهای دیجیتال نسل سوم فناوری را ایجاد کرد، افزود: امروزه وارد نسل چهارم فناوری شده‌ایم که دانش‌بنیان در آن معنا پیدا می‌کند. در نسل چهارم فناوری‌های پیچیده ورود پیدا می‌کنند.

قطبی اضافه کرد: اینترنت در نسل سوم ابزار است و انسان آن را مدیریت می‌کند اما در نسل چهارم اینترنت جایگزین انسان می‌شود و قوه عاقله مدیریت جامعه است.

وی ادامه داد: در نسل اول فناوری قدرت بدنی، در نسل دوم مهارت و در نسل سوم تحصیلات نیاز بود اما در نسل چهارم علاوه بر این‌ها دانشی که در دانشگاه به دست می‌آوریم باید تبدیل به سیستم و الگوریتم شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دانش‌بنیان در زمانه ما جز ضروریات است، ابراز کرد: بی توجهی به این منطق به معنای خود را به هلاکت رساندن است.

وی در رابطه با نسبت بین صنایع خلاق و دانش‌بنیان گفت: در تعریف عرفی به استفاده علم در توسعه و تولید ثروت از دانش سخت (فیزیکی) را دانش‌بنیان می‌گویند و آنچه در حوزه دانش اجتماعی و دانش نرم وجود دارد را صنایع خلاق می‌گویند.

فناوری‌های نرم پیشران اصلی فناوری‌های سخت هستند
قطبی با بیان اینکه فناوری‌های نرم پیشران اصلی فناوری‌های سخت هستند، تصریح کرد: در هر حوزه‌ای بخواهیم دانش‌بنیان پیشرفت کند نیازمند صنایع خلاق هستیم.

وی ادامه داد: وقتی بخواهیم ابزاری در حوزه فناوری سخت تولید کنیم قبل‌ از آن باید در جامعه فرهنگ سازی، نیازسنجی، تحلیل آمار و... به دست بیاوریم همچنین در حین تولید فناوری سخت نیز فناوری نرم نیاز است زیرا به برنامه ریزی، مدیریت، رشد منابع انسانی و پژوهش نیاز دارد همچنین بعد از تولید محصول به بازاریابی و تبلیغات نیاز است که این‌ها هم جز فناوری‌های نرم هستند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اقتدار مبتنی بر قانون، اقتدار مبتنی بر پول و ثروت و اقتدار مبتنی بر علم دانش سه اقتدار در دنیا هستند که در اکثر کشورها این سه اقتدار در دست حکومت‌ها هستند؛ اما دانش‌بنیان به دنبال این است که اقتدار مبتنی بر ثروت و دانش را به دست مردم بدهد.

وی ادامه داد: دنیا و مدیریت فناوری به سمتی رفته است که به جای اینکه اینترنت و تکنولوژی را با قانون مدیریت کنند با تکنولوژی مدیریت می‌کنند.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34422