printlogo


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم :
کاهش ۵۰ درصدی سهم قم از آب سرشاخه‌های دز / آب ادارات پرمصرف قم قطع می‌شود
کاهش ۵۰ درصدی سهم قم از آب سرشاخه‌های دز / آب ادارات پرمصرف قم قطع می‌شود
کد خبر: 34446
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه از هفته آینده پلیس آب در قم راه‌اندازی خواهد شد، گفت: سهم آب قم از سرشاخه‌های دز ۵۰ درصد کاهش‌یافته و باید مصرف مدیریت شود به همین منظور از همین هفته آب ادارات پرمصرف بعد از اعلام اخطارها اگر به‌صورت متعادل نشود قطع خواهد شد.
​​​​
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حسن بختیاری در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته صرفه‌جویی در سالن جلسات  شرکت آب و فاضلاب قم برگزار شد، اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب قم برای یک میلیون و چهارصد هزار نفر آب تأمین می کند و هم اکنون استان به لحاظ تأمین آب محدودیت‌های زیادی دارد به‌طوری‌که عمده تأمین آب استان قم خارج از استان است.
وی با بیان این که ۷۵ درصد آب موردنیاز استان از سد کوچری سد ۱۵ خرداد تأمین می‌شود، ابراز داشت: منابع داخلی نیز ۱۳ چاه آب دشت علی‌آباد می‌باشد که دارای کیفیت مناسب است و در حوزه روستایی نیز از منابع محلی و قنات‌ها آب تأمین می‌شود.

بختیاری ادامه داد: تاریخ تأمین آب در قم به‌صورت مرحله‌ای در بعد کیفیت و کمیت تغییراتی داشت، قم همواره به شوری آب در کشور شناخته می‌شد بعد از انقلاب توجه زیادی به کیفیت آب استان شد مرحله اول انتقال آب از دشت علی‌آباد بود که ۱۳ حلقه چاه حفر شد اما باتوجه‌به اینکه قم شهر مهاجرپذیر است نیاز به تأمین بیشتر آب بود مرحله بعدی انتقال آب از سد ۱۵ خرداد و باتوجه‌به شتاب جمعیت در قم تأمین آب از سرشاخه‌ها موردتوجه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان داشت: در سال گذشته ۸۲ درصد آب استان قم از سرشاخه‌های دز و سد کوچری تأمین می‌شد و آب قم کیفیت بالایی داشت اما به علت شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی سهم قم از سد کوچری ۵۰ درصد کاهش یافت.
وی افزود: آب سد کوچری نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش‌یافته است، به همین خاطر آب چاه‌ها وارد مدار شده و مشکل شوری آب را در قم شاهد هستیم از سوی دیگر آب سرشاخه در مسیر پردیسان، شهرک قدس و بلوار امین قرار دارد به همین خاطر داری کیفیت بهتری است و بقیه مناطق چون از آب چاه تأمین می شود آب شور است اما از نظر بهداشتی مشکلی وجود ندارد.

بختیاری ادامه داد: در حال حاضر آب تامینی استان قم از سد کوچری ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه و شاخص کیفی آن ۳۶۰ ای سی، سد ۱۵ خرداد ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه با ای سی ۳۵۰۰ ، چاه های داخل شهر ۱۳۰۰ لیتر بر ثانیه با ای سی ۶۰۰۰ و چاه های علی آباد ۳۵۰ لیتر بر ثانیه با ای سی ۲۵۰۰ است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: به علت در اختیار گرفتن ظرفیت آب چاه  تلاش بر این است که مشکل قطع آب را نداشته باشیم و تلاش داریم سهم آب استان  قم را از سرشاخه ها بیشتر کنیم .

بختیاری عنوان داشت: تعداد روستاهای قم نسبت به استان های دیگر عدد قابل توجهی نیست اما تلاش شده که برای تأمین آب روستاها مشکلی وجود نداشته باشد، بر اساس آمار تولید آب در روستاها و شهرهای تابعه متناسب با جمعیت است و تنها در روزهای پایانی هفته جمعیت چندین برابر می شود و مصرف آب افزایش پیدا می کند که در این مواقع شاید شاهد قطع آب نیز باشیم.
وی ادامه داد: البته در روستاها گاها آب خارج از  چارچوب شرب در مواردی برای آبیاری  و ...استفاده می شود که مشکلاتی را برای تأمین آب به وجود می آورد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطر نشان کرد: البته مصارف خارج از چهارچوب در شهرها و ادارات نیز داریم برخی از ادارات مصرف بیش از حد دارند که به این ادارات اخطار داده خواهد شد و اگر مصرف را طی دوهفته متعادل نکنند آب این ادارات قطع خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب در قم تولید می شود که نسبت به سال گذشته ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده و  میزان مصرف در خرداد ماه سربه سر پیش بینی می شود  و البته برای تیر ماه با توجه به افزایش دما ۵۳۸۰ لیتر بر ثانیه باشد یعنی ۱۸۰ لیتر بر ثانیه دچار مشکل خواهیم شد.
بختیاری اضافه کرد: اگر با مصرف کنندگان غیر متعارف برخورد نشود با مشکل قطع آب مواجه خواهیم شد همچنین برای مرداد ماه با کمبود ۸۰ لیتر بر ثانیه مواجه خواهیم شد.

بختیاری بیان داشت: از هفته آینده فعالیت پلیس آب در قم شروع می شود و‌ گشت ها و نظارات بر اماکن عمومی و مشترکان اداری و غیر اداری پر مصرف انجام خواهد شد و آب ۱۰ مشترک پر مصرف قطع خواهد شد.
 

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34446