printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
جمع آوری سگ ها مطالبه عمومی است+فیلم
جمع آوری سگ ها مطالبه عمومی است+فیلم
کد خبر: 34928
در دو هفته گذشته چهار مورد حمله سگ به کودکان در قم رخ داد که متاسفانه دو مورد منجر به فوت کودکان ۴و ۶ سال شد به همین خاطر جمع آوری سگ ها از سطح شهر تبدیل به مطالبه عمومی مردم قم شده و با ارسال ویدیو های از جولان سگ ها در سطح شهر خواستار جمع آوری سریعتر سگ ها شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،طی روزهای گذشته انتشار جان باختن دو کودک ۴ و ۶ ساله در قم توسط سگ ها باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی و درخواست جمع آوری سگ ها توسط مردم به مسیولان مطالبه شد و برخی از شهروندان با ارسال ویدویی هایی از پرسه سگ ها در اطراف محل زندگی خود خواستار سرعت بیشتر در جمع آوری سگ ها شدند.

البته در دوهفته گذشته چهار مورد گازگرفتگی و حمله سگ به انسان در منطقه دامشهر رخ داده که از این بین ۲ مورد به سگ‌های ولگرد و ۲ مورد نیز مربوط به سگ‌های گله و دامداری‌ها بوده که در پی آن ۲ کودک خردسال جان خود را از دست دادند.

بعد از مطالبه مردمی برای جمع آوری سگ ها از سطح شهر حمایت های نابجا و جو سازی رسانه ای طرفداران نگهداری سگ در محیط شهری و منازل باعث شده که شهرداری در جمع آوری سگ ها محتاط تر عمل کنند و یا کار با سرعت کمتری انجام شود.

سید مجتبی سبحانی عضور شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: سازمان پسماند شهرداری قم وظیفه جمع آوری سگ ها را دارد و این مسئله به خوبی در حال انجام است بعد از جمع آوری ، سگ ها را در مراکزی که دارد نگهداری می کند و در محل هایی که سگ زیاد است تله گذاری انجام می دهد و سگ ها را بعد از گیر کردن در تله ها به مراکز مورد نظر انتقال می دهد و به هیچ عنوان کشتار و معدوم سازی سگ های ولگرد در دستور کار نیست و سگ ها زنده گیری می شوند.


سبحانی ادامه داد: بعد از اینکه سگ های ولگرد جمع آوری شد سگ هایی که ارزشمند هستند و می توانند مورد استفاده قرار گیرند به مراکز  مورد نیاز مانند دامداری ها فرستاده می شوند و سگ هایی هم که ارزش کاری ندارند در مراکز نگهداری باقی می مانند تا به طور طبیعی عمرشان به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از حامیان حیوانات در این زمینه افراطی عمل می کنند گفت: گروه های مردم نهاد مختلف وجود دارند که به شدت از حیوانات حمایت می کنند و مخالف جمع آوری حیوانات از جمله سگ ها هستند و موافق زندگی سگ ها در داخل شهرها و منازل هستند  و سازمان پسماند شهرداری توسط این گروه ها تحت فشار قرار می گیرند.


علاوه بر سگ های ولگرد که باعث ناراحتی خانواده ها شده سگ گردانی داخل شهر نیز باعث ترس خانواده ها و کودکان می شود اما طرفداران حیوانات خانگی که می توان گفت فقط ظاهر طرفداری دارند و در اصل با آوردن سگ ها داخل منازل باعث آزار سگ ها شده و آنها را از زندگی طبیعی دور می کنند با جو سازی مانع اجرای قانونی می شوند که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد‌

احمدی یکی از شهروندان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: ما مسلمان هستیم و در دین اسلام آزار رساندن به حیوانات گناه است وقتی درخواست جمع آوری سگ ها را از سطح شهر داریم و یا می گویم سگ گردانی داخل شهر باعث ترس و ناراحتی خانواده ها می شود برخی از طرفداران سگ ها با جنجال رسانه ای ما را متهم به حیوان آزاری می کنند در حالی که هیچ کس نمی گوید که سگ ها معدوم شود بلکه درخواست جمع آوری سگ ها را داریم تا در مراکز که شهرداری دارد نگهداری شوند و یا به اماکنی که نیاز به سگ دارند مثل دامداری ها یا سگ های نگهبان داده شود .

وی گفت: هر موجودی که خدا آفریده بدون هدف هم نبوده هدف از خلقت سگ هم حضور در منازل و کوچه و خیابان نیست بلکه استفاده درست از سگ ها مکان خاص خودش را دارد طرفداران سگ ها که در منزل یک نگهداری میکنند آنها را عقیم می کنند و از طبیعت واقعی دور می کنند و تنها شعار می دهند نمی توان به خاطر آنها جان کودکان را به خطر انداخت مسیولان باید سگ ها را از سطح شهر جمع آوری کنند

در این راستا مسلم خانی معاون دادستان قم  با اشاره به بازداشت افرادی که با اقدامات خودسرانه خود در دامشهر موجب نگرانی مردم شده بودند اظهار داشت: در این ارتباط پنج نفر از این افراد بازداشت شدند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: هرگز اجازه نخواهیم داد عده‌ای با اقدامات غیرقانونی خود موجب به خطر افتادن سلامت مردم شوند و تدابیر لازم برای کنترل محیط و اجرای تصمیمات استانی اندیشیده شده است.

همچنین عباس ذاکریان فرماندار شهرستان قم گفت: پس از وقایع تلخ اخیر و مرگ دو کودک به علت حمله سگ های ولگرد، ۳۰۰ سگ بلاصاحب و ولگرد از سطح شهرک دامشهر قم جمع آوری شد.

ذاکریان ادامه داد: قرار است دامپزشکی قم گروه‌های بازرسی را به دامشهر اعزام کند تا ضمن بازرسی برای سگ ‌ای نگهبان شناسنامه تهیه شده و واکسیناسیون صورت پذیرد.

وی مسئولان دامداری‌ها را ملزم به تهیه کارت واکسن و شناسنامه برای سگ‌های نگهبان عنوان کرد و افزود: ۲ مورد امتناع در این زمینه داشتیم که موارد به دستگاه قضایی معرفی شدند و باید از مسئولان دادسرای قم که برای مدیریت قضیه سگ های ولگرد همکاری خوبی دارند تقدیر کرد.

فرماندار قم عنوان کرد: روند جمع آوری سگ‌های ولگرد و بدون صاحب اکنون در دامشهر به خوبی پیگیری می‌شود و تعداد قابل توجهی از آنهاجمع آوری شده و به محل سایت نگهداری شهرداری قم منتقل شده‌اند.

وی با اشاره به این که طرح هم چنان ادامه دارد ابراز داشت: شناسایی و شناسنامه دار کردن سگ‌های دارای صاحب و ملزم کردم افراد به پر کردن فرم مسئولیت پذیری و هم چنین انجام واکسیناسیون سگ‌ها نیز که عمدتا از سگ های نگهبان هستند در دستور کار قرار دارد.
 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34928