printlogo


کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قم فردا:
بایدن دستاوردی در سفر به منطقه خاورمیانه نخواهد داشت / ائتلاف کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ثمری نخواهد داشت
بایدن دستاوردی در سفر به منطقه خاورمیانه نخواهد داشت / ائتلاف کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ثمری نخواهد داشت
کد خبر: 34985
کارشناس مسائل سیاسی گفت: بایدن نمی‌تواند دستاوردهای زیادی از این سفر داشته باشد و شاید تنها دستاوردش گرفتن نفت و کمک های مالی از عربستان و امارات است.
شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  با اشاره به سفر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه اظهار داشت: رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر اهداف و برنامه‌های مختلفی را دنبال خواهد کرد که یکی از این برنامه‌ها معاهده ابراهیم است.
وی ادامه داد: این معاهده در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ استارت خورد که وی به دنبال تحقق کامل و نهایی شدن این معاهده با کشورهای دیگر در منطقه است.
صادقی نسب ابراز داشت: در آبان‌ماه سال 1399 در یادداشتی به موضوع ناتوی عربی - عبری اشاره کردیم که اگر از همان زمان این هشدار توسط دستگاه دیپلماسی دولت دوازدهم جدی گرفته می‌شد ای بسا این معاهده شکل نمی‌گرفت.(اینجا)
وی ادامه داد: در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ مایک پنس  معاون او در یک مراسمی از حاکمان کشورهای عربی خصوصاً اماراتی‌ها دعوت کرد، مراسمی که در آن رهبران اسرائیل نیز حضور داشتند و همه این افراد را سر یک میز نشاند و بیان کرد که چقدر خوشحال است که فرزندان ابراهیم بر سر یک میز نشسته‌اند و در همان جلسه زمینه‌های معاهده ابراهیم و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ایجاد شد.
استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: در همان زمان مشخص بود که این اقدام برای شکل‌گیری یک جبهه منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی ابراز داشت: یکی از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور آمریکا این است که خود این کشور را از دفاع نظامی و امنیتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کنار بکشد و این کار را می‌خواهد در قالب یک ناتوی عربی – عبری به دست کشورهای عربی و اسرائیل بدهد.
صادقی نسب ابراز داشت: اگر در دولت روحانی وزارت امور خارجه پیگیر ارتباط گسترده و سازنده با کشورهای منطقه بود می‌توانستیم موانع بیشتری را بر روی شکل‌گیری این ائتلاف قرار بدهیم.
وی ادامه داد: فارغ از شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری این ائتلاف منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران نباید اجازه دهد که اسرائیل در اطراف کشورمان حضور نظامی-امنیتی داشته باشد.
کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: این یک خط قرمز است، وقتی اسرائیل در بحرین و امارات حضور دارد احتمال این که بتواند پایگاه‌های نظامی را نیز در اختیار بگیرد وجود دارد و از همین رو این ائتلاف احتمالی به‌هیچ‌عنوان نباید در مرزهای کشورمان تحرک داشته باشند و نبایستی توانایی اجماع در بین آن‌ها شکل بگیرد.
وی ابراز داشت: همکاری کشورهای عربی و اسرائیل همواره بوده است اما این بار به‌صورت علنی است که این علنی بودن هم نمی‌تواند مانع پیشرفت‌های نظامی روزافزون کشورمان شود.
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این ائتلاف یک کلاه بدون پشم است اما به‌هرحال سیاست ما باید با کشورهای منطقه نزدیک‌تر باشد تاحدی‌که آن‌ها برای تأمین نیازهای خود باید به کشورمان رجوع کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دلایل دیگر سفر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: مشکلات و بحران‌های اقتصادی که در آمریکا وجود دارد یکی دیگر از دلایل سفر بایدن به خاورمیانه است.
صادقی نسب ابراز داشت: گران شدن بی‌سابقه بنزین در این کشور و تورم ناشی از آن موجب شده است که بایدن در این سفر افزایش تولید نفت را از کشورهای منطقه مطالبه کند که دشوار است بتواند توفیقی در این زمینه داشته باشد چرا که عربستان روابط نزدیکی با روسیه دارد و نمی‌خواهد خود را جایگزین نفت روسیه معرفی کند.
وی ادامه داد: طبق معمول آمریکا برای جبران بودجه‌ای خود دست به دامان عربستان خواهد شد و بایدن به‌خوبی نشان داد که سلاخی خاشقجی در برابر منافع آمریکا هیچ ارزشی ندارد.
صادقی نسب تأکید کرد: قطعاً بایدن در این سفر در خصوص برجام صحبت خواهد کرد اما آن چیزی که مسلم است این به نفع خاورمیانه و کشورهای عربی است که تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا شکل بگیرد که اگر اتفاق نیفتد جمهوری اسلامی ایران به سمت توجه حداکثری به افزایش توان قوای نظامی و دفاعی خودش برود.
وی خاطرنشان کرد: بایدن نمی‌تواند دستاوردهای زیادی از این سفر داشته باشد و شاید تنها دستاوردش گرفتن تا حدودی نفت و کمک های مالی از عربستان و امارات است.

انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/34985