printlogo


زیرمیزی با عنوان دستمزد؛
بساط زیرمیزی همچنان پهن است/تقابل زیرمیزی و فرزندآوری
بساط زیرمیزی همچنان پهن است/تقابل زیرمیزی و فرزندآوری
کد خبر: 35012
دریافت هزینه های غیرمتعارف و خارج از هزینه بیمارستان با عنوان دستمزد(زیرمیزی) در عمل سزارین که هر ساله بر تعداد آن افزوده و با تورم افزایش پیدا می کند در حال رواج بین پزشکان است که میطلبد مسئولین امر در مقابل این مسئله که در تقابل با فرهنگ فرزند آوری است برنامه ریزی دقیقی انجام دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  یکی از اقداماتی که در چندسال اخیر بین پزشکان  مخصوصا متخصصین زنان و زایمان برای انجم سزارین رواج پیدا کرده است مسئله گرفتن زیرمیزی از بیمار است. در واقع زیرمیزی، هزینه ای اضافه بر مخارج بیمارستان است که پزشک از بیمار دریافت می کند. این وجه دریافتی که عنوان های مختلفی دارد به دلخواه پزشکان متفاوت است و هر پزشک دستمزد خاص خود را دارد که این دستمزد از
امروز برخی از این پزشکان متخصص که در این وادی حضور دارند برای تولد هر نوزاد هزینه ای از 2میلیون تومان به بالا دریافت می میلیون تومان شروع می شود.
این هزینه از هزینه بیمارستان جدا است که برخانواده تحمیل می شود و اگر خانواده ای هم آن را پرداخت نکند پزشک درمان را برعهده نمی گیرد. یک مادر باردار حدود 9ماه تحت نظر یک پزشک متخصص قرار می گیرد تا در روز زایمان هم این پزشک فرزند او را به دنیا بیاورد چراکه طبق اظهار نظر خود پزشکان مادری که ماه ها تحت نظر پزشک قرار بگیرد آن پزشک با روحیات و داروهای مصرف شده بیمار خود آشناست و به راحتی می تواند به درمان او کمک کند. اما این انصاف نیست بیماری که چندین ماه تحت نظر پزشک متخصص بوده است حال در روزهای آخر بارداری هزینه ای اضافه پرداخت کند.



کمک بیشتر پزشک معتمد در روند بهبودی بیمار
از همین رو دکتر رضایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به موضوع فوق ابراز داشت:  متخصصی که در طول دوره بارداری از بیمار خود مراقبت می کند و او را ویزیت می کند در زمان زایمان هم بهتر از پزشکان دیگر می توان زایمان او را مدیریت کند.
همان طور که گفته شد هر بیماری دوست دارد بعد از مدت ها که تحت نظر پزشکی خاص بوده است همان پزشک او را جراحی کند و چون پزشک هم این مسئله را می داند از بیمار خود دستمزد اضافه را دریافت می کند که بیمار هم مجبور به پرداخت آن است.
مسئله مهم در این گونه دریافتی ها این است که هیچ رسیدی به بیمار داده نمی شود و قبل از اینکه عمل انجام شود باید هزینه واریز شود البته دریافت این گونه هزینه نوعی تخلف است اما این تخلف به راحتی با دلایل خود پزشکان انجام می شود و جالب تر اینکه در مطب از بیمار امضا گرفته می شود که این هزینه با رضایت کامل و برای ایاب و ذهاب و این گونه مسائل پرداخت شده است تا در آینده مشکلی برای پزشک رخ ندهد.
در هر صورت آن طور که گفته شد این مسئله تخلف است و به راحتی در مطب ها توسط پزشکان زنان و زایمان در حال وقوع است و وزارت بهداشت ودرمان و  دانشگاه علوم پزشکی هم در این زمینه هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

تعرفه خدمات و زمان طولانی پرداخت باعث ایجاد زیرمیزی می شود/اقدامات، بازدارنده زیرمیزی نیست
سید حسن عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در مسئله زیرمیزی بازدارنده نیست، گفت: میزان تعرفه ها و مدت زمان پرداخت باعث ایجاد بهانه برای گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان می شود و تا زمانی که این تعرفه ها اصلاح نشود این مسئله وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه ارائه خدمت در مراکز درمانی بخش دولتی ایده‌آل نیست و این منجر می‌شود که مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند، ضمن اینکه بخش خصوصی نیز باید تقویت و حمایت شود تا بتواند باری را از دوش دولت بردارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم وضعیت فعلی تعرفه‌های پزشکی را باعث کاهش کیفیت خدمات دانست و گفت: تعرفه‌های غیرمنطقی تخلف پزشکان را در پی دارد، باید هم با تخلف برخورد کنیم و هم زمینه‌هایی که باعث بروز تخلف می‌شود را اصلاح کرد.
وی گفت: زیرمیزی یک پدیده شوم است و ما آن را نمی پسندیدم. اگر شکایت و گزارشی باشد پرونده را به تعزیرات ارجاع می دهیم.
وی ادامه داد: هیچ کسی موافق زیرمیزی نیست و حتی کسی هم که دریافت می کند موافق نیست و دلیل پزشکان این است که  تعرفه برخی از عمل ها با ریسکی که دارد بسیار پایین است.
عادلی خاطرنشان کرد: میزان تعرفه ها و مدت زمان پرداخت باعث ایجاد بهانه برای گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان می شود و تا زمانی که این تعرفه ها اصلاح نشود این مسئله وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای زیرمیزی باید یک آسیب شناسی360درجه ای انجام شود تا اختلاف پرداخت ها بین دولتی و خصوصی از بین برود تا رقبت پزشکان برای فعالیت در بخش دولتی از بین نرود. باید خدمات در بخش دولتی به قدری بالا برود که مردم تمایلی به دریافت خدمت در بخش های خصوصی نداشته باشند.
رئیس نظام پزشکی قم گفت: در حوزه تعرفه صحبت غیر منطقی نداریم. پزشکان می گویند باید هزینه تعرفه تمام شده حساب شود و بعد اعلام شود.
وی در خاتمه گفت: شکایت ها و بررسی هایی که انجام می شود در موضوع زیرمیزی بازدارنده نیست.

برخورد جدی با پزشک در صورت ارائه سند در دریافت های خارج از تعرفه
همچنین در این خصوص  دکتر محسن رضایی آدریانی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله زیرمیزی در تخصص های مختلف مخصوصا زنان و زایمان، اظهار داشت: در خصوص زیرمیزی اگر سندی از پرداخت به پزشک به ما ارجاع داده شود حتما برخورد جدی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از طرفی هم با تعزیرات هماهنگ کرده ایم تا جریمه های بسیاری سنگینی برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شود.
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه برخورد با زیرمیزی در تمام تخصص صورت میگیرد، گفت: در بیمارستان های دولتی این نظارت بیشتر است و در صورتی که هزینه بیشتر از تعرفه اعلام شده دریافت شود برخورد صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: یکی از راه های مقابله با دریافت هزینه خارج از تعرفه و یا زیرمیزی مطالبه فاکتور می باشد.

به گزارش خبرنگار قم فردا دریافت زیرمیزی در بین پزشکانی که اسم و رسمی دارند به راحتی انجام می شود و از هیچ چیزی ابایی ندارند اما برای بیماری که چندین ماه تحت نظر پزشک می باشد و بارها و بارها در مطب او حاضر شده است انصاف نیست که این چنین دستمزدی دریافت شود.
در هر صورت آن چه که مسلم است این زیرمیزی و یا دستمزد اضافه به راحتی دریافت می شود و در این خصوص هیچ اقدامی هم از سوی وزارتخانه و یا دانشگاه علوم پزشکی انجام نمی شد و گویی از این مسئله به خوبی اطلاع دارند و شاید تنها جمله ای که می توانند بگویند این است که « شکایت کنید»؛ اما باید گفت این پزشکان به قدری در این زمینه زبده شده اند که علاوه بر اینکه از خود هیچ ردی باقی نمی گذارند از بیماری دست نوشته ای هم می گیرند مبنی بر اینکه این هزینه با رضایت کامل و برای فلان اقدام پرداخت شده است تا درهر صورتی بیماری خواست شکایتی انجام دهد این دست نوشته را رو کنند.
امیدواریم مسئولین امر در مقابل این اقدام برنامه ای داشته باشند تا در آینده کمتر شاهد دریافت این هزینه ها از بیمار باشیم.


گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35012