printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
بی مهری بانک های قم در حق مستأجران
بی مهری بانک های قم در حق مستأجران
کد خبر: 35120
گزارش های میدانی خبرنگار ما و اظهارات مستاجران قمی نشان از سخت گیری و عدم همکاری بانک های قم در پرداخت وام ودیعه مسکن دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در این آشفته بازار اجاره بها ، پرداخت وام ودیعه مسکن امیدی در دل مستأجران ایجاد کرد از شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱، می توان به اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد، اجاره نامه ارائه شده باید رسمی بوده و زمان انعقاد قرارداد اجاره حداکثر تا پایان زمان ثبت نام باشد، اشاره کرد. جهت پذیرش نهایی این وام نیز لازم است متقاضی، دو هفته پس از زمان معرفی به بانک، اسناد خود را تحویل بانک داده و ضامنین خود را معرفی نماید.

وام ودیعه مسکن، یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته و پرداخت آن، توسط دولت، از سال گذشته آغاز شده است. ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱، همانند سال گذشته، از طریق سامانه tem.mrud.ir صورت می گیرد و نیاز به مراجعه حضوری، به هیچ یک از نهاد های دولتی مربوطه نمی باشد.

بعد از سپری کردن این موارد وقتی مستاجر برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک ها مراجعه می کنند با شرایط سخت بانک ها مواجه می شوند که کار را برای مستأجران سخت و گاهی آنها را نا امید از دریافت وام می کند.

در این زمینه مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به معرفی حدود ۶هزار مستاجر قمی به بانک های عامل برای دریافت وام ودیعه مسکن گفت: راه و شهرسازی قدرت اجرایی روی بانک ها ندارد و متاسفانه بانک ها در پرداخت وام آنطور که باید عمل نمی کنند و نیاز است مدیریت استان به این مسئله ورود کند.


وی بیان داشت: : فاز ۳ وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ اجرایی شد و برای استان قم ۷۰ میلیون تومان با باز پرداخت ۵ ساله و سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شد، البته وزیر راه و شهرسازی اخیرا مصاحبه ای داشته سود وام ودیعه مسکن ۱۳ درصد می شود اما هنوز ابلاغیه ای ارسال نشده است اگر ابلاغ شود عطف به ماسبق نیز می شود.

صادقی افزود: متاسفانه تا فشار از سوی مدیران روی بانک ها نباشد به راحتی وام ودیعه مسکن را پرداخت نمی کنند و این بخش از مسئله خارج از حوزه اختیارات راه و شهرسازی استان است، البته مطلع هستیم بخشی از وام ها واریز شده اما طبق قانون باید برای همه آن ۶ هزار نفری را که معرفی کردیم وام ودیعه مسکن واریز شود.

مدیر کل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: با این وجود حتما پیگیر مطالبات مستاجران خواهیم بود و جلسه ای با معاون امور اقتصادی استانداری قم خواهیم داشت زیرا ما در خصوص بانک ها قدرت اجرایی نداریم و فقط می توانیم به مدیریت استان گزارش دهیم.

محمدی یکی از شهروان قمی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: مدت زیادی سامانه املاک برای دریافت کد رهگیری قطع بود و املاکی ها نمی توانستند قولنامه صادر کنند، بعد از کلی صبر برای رفع مشکل سامانه بالاخره تونستیم یک قولنامه بگیریم.

وی ادامه داد: حالا نوبت ثبت کد رهگیری در سیستم بود که با توجه به مکانیزم خاص خودش و ثبت خودکار، آن هم  یک هفته طول کشید، اما مشکل اساسی و خان آخر تعیین شعبه بانک بود امروز بعد از پیگیری از بانک های مختلف با جواب های سربالا روبرو شدم  گاهی می گویند  بودجه نداریم و کلی بهانه های دیگر که در نهایت نتوانستم وام ودیعه مسکن را بگیرم ، مسؤلین محترم قبل از اینکه همه جوانب امر را ببینند مردم را راهی مسیری میکنند که عمر نوح و صبر ایوب می خواهد.

احمدی دیگر شهروند قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: ما مستأجران به خدا زیر بار کرایه ها خانه له شدیم و کسی هم به داد ما نمی رسد وام ودیعه مسکن برای مستأجران هم که در حد حرف است و هیچ بانکی در قم زیر بار آن نمی رود من سه فرزند دارم و نمی دانم چیکار می توانم انجام دهم تا سرپناهی برای خانواده ام فراهم کنم.

صادقی از مستاجران قمی نیز گفت: چند روز پیش به یکی از شعب بانک صادرات برای دریافت وام ودیعه مسکن مراجعه کردم  رئیس شعبه پاسخ داد  هنوز دستور العمل به ما ابلاغ نشده است.

با توجه به این عدم همکاری آشکار بانک های قم برای پرداخت وام ودیعه مسکن تنها ورود مدیریت استان می تواند راه کار الزام بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن باشد.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35120