printlogo


معاون شرکت آب و فاضلاب قم در گفتگو با قم فردا:
مهمترین عیب دستگاه های آب شیرین کن خانگی نبود کنترل بر کیفیت آب است
مهمترین عیب دستگاه های آب شیرین کن خانگی نبود کنترل بر کیفیت آب است
کد خبر: 35122
معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه آب شیرین به صورت اتوماتیک شروع به شیرین سازی و گرفتن املاح آب می کند که در ادامه مشکلاتی به خصوص مشکلات گوارشی و کمبود املاح را برای بدن در آینده ایجاد می کند، گفت: مهمترین عیب دستگاه های آبشیرین کن خانگی نبود کنترل بر کیفیت آب است.
 مهندس مهدی نظرزاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به دستگاه های آبشیرین کن خانگی، اظهار داشت: مهمترین سهولت دستگاه های آبشرین کن خانگی دسترسی راحت و سریع به آب شیرین و عدم نیاز به حمل و نقل می باشد.
وی ادامه داد: اگر از دستگاه های آب شیرین کن خانگی به درستی استفاده نشود مضرات زیادی در مباحث بهداشتی، سلامتی و همچنین هد رفت آب خواهد داشت.

دستگاه های آبشیرین کن خانگی کامل نصب نمی شود
معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه آب شیرین کن های وارداتی به طور کامل وارد نمی شد، گفت: هنوز بسیاری از شرکت ها و مغازه هایی که در سطح شهر هستند و اقدام به فروش و نصب این دستگاه می کننددستگاه آب شیرین کن خانگی را به طور کامل نصب نمی کنند همچنین راهنمای نگهداری و چگونگی استفاده درست از دستگاه را در اختیار مصرف کننده قرار نمی دهند که موجب ایجاد مشکل در آینده می شود.
وی اضافه کرد: در فرآیند فیلتر و تصویه آب در دستگاه های خانگی 4 الی 5 مرحله ثابت است یعنی یک فیلتر نخی دارند که کرودت های اولیه را می گیرد و سپس دو فیلتر کربنی و سپس ممبران که بحث شیرین سازی را انجام می دهد.



مهندس نظرزاده افزود: فیلتر کربی بحث حذف کلر را انجام می دهد . بعد از ممبران وقتی آب عبور می کند باید دوباره گندزدایی انجام شود و بحث مخلوط سازی آب باید صورت بگیرد تا املاح آب به یک حد مطلوبی برسد که در این صورت هم آب شیرین شده گوارا می باشد و هم حداقل املاح مورد نیاز بدن را خواهد داشت.
وی عنوان کرد: این مسئله به دو صورت انجام می شود اول اینکه لامپ UV را می گذارند برای گندزدایی مجدد که چون گران قیمت است در هیچ کدام از دستگاه های ایرانی وجود ندارد و دوم اینکه شیر میگسی را می گذارند تا مقداری از آب شهری با آب شیرین شده مخلوط شود. اگر دستگاه dp سنج داشته باشید می توانید آن را روی  150 تنظیم کنید که ایسی آب روی  200 قرار بگیرد تا هم املاح آب تنظیم شود و هم گوارایی خود را داشته باشد. البته دستگاه های قدیمی این مسئله را ندارند و همه هم با دستگاه dpسنج نمی توانند کار کنند.
این کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آب خاطرنشان کرد: در دستگاه های جدید یک فیلتر مرحله 6 اضافه شده است. فیلتری بعد از ممبران که املاح در صورت کمبود اضافه می کند و می توانند شیرمیکس را هم نصب کنند تا این اتفاق بیفتد. بعضی از دستگاه های آب شیرین کن خانگی پیشرفته است و dpسنج آنلاین دارد که می توان dpآب را با شیرمیکس تنظیم کرد.
وی ادامه داد:  بعضی از شرکت های معتبر در حال حاضر کتابچه راهنمایی هم روی دستگاه تحویل می دهند که مردم بدانند هر کدام از این فیلتر ها چه زمانی باید تعویض شود و کارکرد آن چیست و سرویس های لازم چگونه و چه زمانی باید انجام دهند.

عدم استفاده طولانی مدت باعث گندیدگی آب دستگاه می شود
مهندس نظرزاده  با اشاره به استفاده مدت طولانی از دستگاه آب شیرین کن، گفت: یکی از بحث هایی که وجود دارد این است که اگر در پکیج آب شیرین کن های خانگی مرحله گندزدایی وجود نداشته باشد امکان دارد  مدتی بعد از عدم استفاده از دستگاه به دلایل مختلفی مانند مسافرت این آب دچار آلودگی شود که می تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.
وی افزود: در این مواقع توصیه می شود وقتی آب دخل آبشیرین استفاده نمی شود حتما به اندازه 20لیتر آب را رها کنند و یا برای مصارف دیگر استفاه کنند سپس از آن آب برای شورب استفاده کنند.



مهمترین عیب دستگاه های آبشیرین کن خانگی نبود کنترل بر کیفیت آب است

معاون شرکت آب و فاضلاب قم تصریح کرد: مهمترین ایرادی که می توان به آب دستگاه های آب شیرین کن های خانگی در بحث بهداشتی گرفت این است که کنترلی بر روی کیفیت آب نیست مگر اینکه خودتان در این موضوع آموزش دیده و یا مسلط به این مسئله باشید.

مشکلات گوارشی و کمبود املاح در بدن از مشکلات آینده آب شیرین کن های خانگی است

وی ابراز داشت: آب شیرین به صورت اتوماتیک شروع به شیرین سازی می کند و املاح را میگیرد که در ادامه مشکلاتی به خصوص مشکلات گوارشی و کمبود املاح را برای بدن در آینده ایجاد می کند. حداقل توصیه در این خصوص این است که یا شیر میکس برای دستگاه قرار دهید و اگر این شیر نیست در مصرف آب آبشیرین کن ها حتما مقداری از آب شبکه به آن اضافه و سپس مصرف کنید.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35122