printlogo


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:
نشست سه جانبه تهران نشان داد تحریم ها و فشارهای دشمن شکست خورده است/ایران در اوج تحریم ها تبدیل به قدرت جهانی شده است
نشست سه جانبه تهران نشان داد تحریم ها و فشارهای دشمن شکست خورده است/ایران در اوج تحریم ها تبدیل به قدرت جهانی شده است
کد خبر: 35182
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه ایران در اوج تحریم ها و فشار های غرب امروز تبدیل به قدرت جهانی شده است، گفت: نشست سه جانبه تهران نشان داد تحریم ها و فشارهای دشمن شکست خورده است.
حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با  اشاره به نشست سه جانبه رئسای جمهوری ایران، روسیه وترکیه در تهران، اظهار داشت: این نشست باید در دو بُعد سیاسی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار بگیرد که در هر دو بُعد می توانیم نشانه هایی از اقتدار و پیروزی و افتخار جمهوری اسلامی ایران و شکست دشمنان ملت ایران در خصوص دشمنی ها و تحریم های آن ها را دید.
وی ادامه داد: در بُعد سیاسی تحلیل گران روابط سیاسی این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران نوعی پیروزی و شکست برای دشمنان نظام که همواره تلاش می کردند با تحریم ها و فشارهای حداکثری خود ایران را در انزوا قرار دهند ارزیابی کرده اند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  عنوان کرد: مذاکرات انجام شده میان پوتین و اردوغان با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران حاکی از ابتکار عمل مقتدرانه و تحرکات عزتمندانه تهران در مسیر حل و فصل مناقشات منطقه ای و کاهش تنش های منطقه ای ارزیابی کرد.
وی افزود: در دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور ترکیه، ایشان به صراحت مواضع و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند که حاکی از مواضع عزتمندانه و اقتدار جمهوری اسلامی است.برحضرداشتند ترکیه از حمله به شمال سوریه و همچنین عزم جدی ایران در جلوگیری از اقدامات ترکیه و برهم زدن مرزهای همسایگان ایران از مهمترین این مواضع بود که در این دیدار به صراحت و به طور آشکار بیان شد. البته پیش از این هم در سال 1391مقام معظم رهبری  در دیداری که با رئیس جمهور ترکیه که در زمان اوج فشارهایی که به سوریه می شد و غرب به دنبال برکناری رئیس جمهور قانونی سوریه بود هشدار داده بودند که جمهوری اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد که بشار اسد که رئیس جمهور قانونی سوریه سقوط کند.
حجت الاسلام ملک زاده بیان کرد: در آن زمان سیاست ترکیه با سیاست جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نبود ولی در ادامه مجبور شد که با سیاست ایران همراه شود و علیرغم خسارت های فراوانی که به سوریه رسید اما غرب نتوانست به اهداف خود برسد.
وی خاطرنشان کرد: سخنان اخیر مقام معظم رهبری با رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه ترکیه نباید به شمال سوریه حمله کند را هم باید در ادامه همان سیاست بدانیم که به نظر می رسد ترکیه چاره ای در خصوص بازگشت از سیاست تنش زای خود در حمله به شمال سوریه در نهایت نخواهد داشت. از همین رو هم می بینیم که روزنامه لبنانی در خصوص این نشست می نویسد که به نظر می رسد دیدارهای مذکور در تهران راه را برای عملیات نظامی ترکیه بر روی سوریه مسدود کرد.
این کارشناس سیاسی ابراز داشت: مسئله دیگر در خصوص سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران  بر عدم تغییر مرزهای موجود با کشورهای همسایه به ویژه مرز ایران با ارمنستان است که در گذشته تلاش هایی در جهت تغییر آن از سوی ترکیه و آذربایجان صورت گرفته است و در واقع می توان بگوئیم مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها با حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده بود که هرگز اجازه نمی دهند تغییر در مرزهای همسایگان ایجاد شود.
وی تصریح کرد: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب هم در این دیدار اعلام کردند که جمهوری اسلامی سیاست هایی که منجر به بسته شدن مرز بین ایران و ارمنستان شودرا تحمل نخواهد کرد.
حجت الاسلام ملک زاده گفت: دردیدار رهبری با پوتین هم ایشان با صراحت موضع ایران در ارتباط با مسائل منطقه رابیان کردند که از نظر کارشناسان موضعی عزتمندانه است. از جمله با سوریه تاکید کردند که آمریکایی ها باید از شرق فرات در سوریه که منطقه ای ارزشمند و حاصل خیر برای این کشور است بیرون رانده شوند که این سیاست مورد تایید آقای پوتین رئیس جمهور روسیه قرار گرفت.
وی تاکید کرد: همچنین در این دیدار بر ادامه روابط و همکاری های متقابل سیاسی و اقتصادی روز افزون در شرایط حساس امروز تاکید شد. تداوم این همکاری های قطعا به نفع ایران و روسیه است.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم افزود: این مسئله دلیل دیگری بر شکست دشمنان نظام است که پس از چهار دهه تحریم و فشار غرب، اکنون با اقتدار به عنوان بازیگر فعال در منطقه به ایفای نقش می پردازد. از این رو می بینیم که کارشناس مطرح ترکیه ای با اشاره به نشست سه جانبه ای اخیر می گوید ایران قدرتی در زمینه انرژی جهانی است و در واقع قدرتی که نمی توان او را نادیده گرفت.
وی عنوان کرد:همچنین تاکید می کند که جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای مهمی در عرصه نظامی داشته است تا جایی که روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهان نیازمند استفاده از تکنولوژی های پهپادی و یا موشکی ایران است که این نشان می دهد ایران در وضعیت فعلی در چه جایگاهی قرار دارد.
حجت الاسلام ملک زاده گفت: روسیه به دنبال استفاده از تجربیان ایران در برابر مقاومت مقابل تحریم ها و ناکام گذاشتن دشمنان غربی خود است.
وی تصریح کرد: حاصل اقتصادی این نشست سه جانبه افزایش تبادلات تجاری با استفاده از ارز ملی و کاهش اتکا به دلار است. در این خصوص می بینیم که کاخ سفید نمی تواند عصبانیت و نگرانی خود در خصوص عمق تقویت روابط تهران مسکو مخفی نگهدار دارد. عصبانیتی که از نگاه تحلیل گران سیاسی ناشی از تبدیل شدن ایران به یک قدرت جهانی در اوج تحریم ها و فشار های غرب در علیه ملت ایران است.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/35182