printlogo


در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی مطرح شد؛
اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است /پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است /پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
کد خبر: 36053
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی با اشاره‌به‌نزدیک شدن به اربعین حسینی گفت: اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استاد غلامرضا فلاح در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به هدف امام حسین (ع) در قیام عاشورا اظهار داشت: در خصوص امام حسین (ع) و حرکتی که سیدالشهدا برای قیام انجام دادند دقیقاً یک حرکت محاسبه شده بود و ما نمی‌توانیم حرکت را صرفاً برای یک گزینه و هدف تعریف کنیم.
حرکت امام حسین (ع) در کربلا جنبه اعتقادی، سیاسی و حماسی داشت
وی ادامه داد: حرکت امام حسین (ع) در کربلا یک حرکت اعتقادی، سیاسی و حماسی بود.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم افزود: این حرکت ازاین‌جهت اعتقادی بود که امام حسین (ع) برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و اصلاح امور امت اسلامی و به‌عنوان اینکه پیشوای مسلمین و شیعیان بودند حرکت کردند.
وی اضافه کرد: این حرکت ازآن‌جهت سیاسی بود که پس از پیامبر (ص) به وصیت او توجه نشد و حق امیرالمؤمنین (ع) را با سیاستی که بر خواسته از تزویر و عوام‌فریبی بود از بین بردند و کسانی بر مسلمین حکومت کردند که برای حکومت اسلامی مناسب نبودند.
استاد فلاح ادامه داد: معاویه فردی زیرک بود و عوام‌فریبی را رعایت می‌کرد اما یزید این‌گونه نبود و بین مردم بسیار منفور بود. از همین رو مردم به امام حسین (ع) نامه نوشتن و از او دعوت کردند. امام هم دید اگر فعالیت‌های یزید ادامه پیدا کند چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند. امام حسین (ع) با اهل‌بیت خود آمدند که مردم نگویند برای جنگ و حکومت آمده است.



وی تصریح کرد: این حرکت حماسی بود چرا که وقتی حرکتی انجام شود و خانواده و یارانی مورد خطر قرار بگیرند پیداست که حماسه‌ای رخ خواهد داد و افرادی برای خون‌خواهی به هم خواهند پیوست. وقتی امام حسین (ع) شهید شدند تازه‌کار شروع شد و آن‌گونه دستگاه یزید را نابود کردند.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به نقش هنرمندان مخصوصاً شاعران در ماندگاری و ترویج واقعه عاشورا، گفت: رسانه‌ای که با هنر آمیخته است شعر است که این مسئله را بارهاوبارها رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند.
ماندگاری عاشورا و کربلا با شور، شعور و شعار
وی خاطرنشان کرد: برای جنبه حرکت امام حسین سه گزینه اعتقادی، سیاسی و حماسی را ذکر کردم. سه گزینه دیگر پیشروی امت اسلامی است که باید پس از عاشورا و کربلا پیگیری می‌شد. سه گزینه شور، شعور و شعار است. هر سه این گزینه ایجاد یک حرکت توفنده و یک حماس ماندگار پس از عاشورا را شکل می‌داد.
فلاح ادامه داد: شور یک حرکت بر خواسته از فعل‌وانفعالات درونی انسان است. شور یک انقلاب درونی شکل می‌دهد. کسانی که پیرو خط حضرت زینب (س)، پیامبر کربلا که پیام عاشورا و امام حسین را منتقل کرد باید شکل می‌دادند. باید کسانی که در این حیطه هستند پیام عاشورا را در قالب‌های مختلف منتقل کنند.
شعار حماس ساز از شور و شعور گرفته شده است
وی گفت: شعور باید همراه این شور باشد. وقتی این دو باهم عجین شود از آن شعار به وجود می‌آید. شعاری که از این دو بر خواسته باشد قطعاً آن شعار حماس ساز خواهد بود و ماندگاری را شکل خواهد داد.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه این وظیفه مداحان و شاعران بوده است، گفت: مداح باید اثر شاعر را بخواند. مداح باید شعر و مقتل و روایات را بخواند. اما آن چیزی که در نهاد مردم اثر فوری می‌گذارد برگرفته از این 6 گزینه گفته شده است.
مداحان خواهش می‌کنیم شعری که پیام ندارد را نخوانند
وی گفت: از برخی شاعران و مداحان خواهش می‌کنیم شعری که پیام ندارد نخوانند. ما مخالف شعر عاطفی نیستیم، اصلاً محرم و صفر با شعر عاطفی عجین است باید خوانده شود اما شعر باید پیام داشته باشد. شعر باید به مسائل روز و روزگار امروز هم بپردازد. اگر این‌گونه نباشد مداح سکولار می‌شود. سکولار یعنی اینکه به سیاست کاری نداشته باشد ما نمی‌توانیم به این مسائل کاری نداشته باشیم.
شاعران اثری با پیام تولید کنند/ شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است
استاد فلاح گفت: شاعران آئینی باید شعر و اثری را تولید کنند که پیام داشته باشد در غیر این صورت نه‌تنها یک شعر ولایی نیست مطمئن باشید جفا کرده‌ایم چرا که آن مداح شعر مرا خواهد خواند. شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است و یک شعار، شکل‌دهنده این موضوع است.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود تا نسل جوان اهداف فرهنگ عاشورا را بشناسند و در این مسیر استوار باشند، گفت: تبیین فرهنگ عاشورا باید انجام شود. رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کرده‌اند که باید در این مسیر هم این اتفاق رخ دهد.
باید فرهنگ عاشورا تبیین شود
وی اضافه کرد: برای اینکه جوانان در این مسیر قرار بگیرند و به سمت فرهنگ عاشورا سوق پیدا کنند و در این مسیر موفق باشند باید فرهنگ عاشورا تبیین شود. در این مسیر می‌توانیم با استفاده از فعالیت‌های هنری مانند شعر، عکس و... در وجود یک جوان انقلاب ایجاد کنیم.
استاد فلاح عنوان کرد: فرهنگ عاشورا باید تبیین شود آن هم جهادگونه و در این فرهنگ هنر نقش اول را داشته باشد. هنر می‌تواند شعر، مداحی، عکاسی، کلیپ و... باشد این‌ها موجب می‌شود این فرهنگ شکل بگیرد.
اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است
وی با اشاره به اینکه اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است، افزود: دشمنان یک سال تلاش می‌کنند که بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند اما با یک حرکت اربعینی همه این نقش‌ها از بین می‌رود.
استاد فلاح افزود: همه ما موظف به تکلیف هستیم امروز وظیفه و تکلیف ما مشخص است و هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست بهترین راه استفاده از پیام‌های رهبری و وصیت‌نامه شهدا و بزرگان دینی است.
وی گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در اربعین و هیئت‌ها و مجالس اهل‌بیت (ع) رخ می‌دهد به دلیل عشق به امام حسین و عشق به عاشورا است. ما وظیفه داریم به اطاعت از فرامین خورشید جهان‌تاب مقام معظم رهبری که امیدواریم این پرچم را به مولا صاحب‌الزمان برسانند.



پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است

در ادامه این میزگرد سید رضا جدا مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به هدف قیام امام حسین (ع) اظهار داشت: بر اساس روایات که مورد بررسی قرار می‌گیرد اهداف مختلفی برای قیام سیدالشهدا اعلام شده است.
وی ادامه داد: تعابیر مختلفی از قیام امام حسین (ع) ذکر شده است؛ عده‌ای این حرکت را تکلیف الهی و یک برنامه معنوی عنوان کرده‌اند، عده‌ای علت را اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر  بیان کرده‌اند و عده‌ای هم معتقدند که باتوجه‌به فراگیری ظلم در آن دوران امام حسین (ع) قیام کردند تا حکومت اسلامی برپا کنند.
امام حسین (ع) برای انجام تکلیف الهی و وظیفه شرعی قیام کرد
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم اضافه کرد: باتوجه‌به سخنان امام حسین (ع) که فرمودند این قیام برای عمل به وظیفه شرعی و انجام تکلیف الهی است. به‌راستی سنت مرده و بدعت زنده شده است.
وی افزود: قبل از قیام کربلا محمد حنفی بر امام حسین (ع) اصرار می‌کردند که به این سفر نرود که سیدالشهدا می‌فرمایند من باید این سفر را برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام دهم.
جدا افزود: در جامعه آن روز اعمالی در بین مردم رواج پیدا کرده بود که با اسلام بسیار فاصله داشت به همین دلیل امام حسین (ع) این قیام و خروج را ضروری دانستند و برای اثبات این موضوع با تمام اهل‌بیت خود وارد این عرصه شد و با تمام وجود در راه خدا از همه چیز خود گذشت حتی طفل شیرخواره را فدا کردند. خون‌هایی که در روز عاشور بر زمین ریخت شد باعث شده است که بعد از 1400 سال هر روز این قیام پررنگ‌تر شود.
دشمن به دنبال کم‌رنگ کردن حضور مردم در مجالس عزاداری است
وی با اشاره به دلیل وجود تحریف و هجمه از سوی دشمن به عاشورا گفت: دشمن به این نتیجه رسیده است که واقعاً برای مقابله با شیعیان و دین اسلام حتماً باید از مجالس عزاداری برچیده شود.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم تصریح کرد: فوکایاما نظریه‌پرداز آمریکایی چندین‌ساله قبل می‌گوید شیعه دو بال دارد یک بال سرخ شهادت و یک بال سبز انتظار و مهدویت؛ انقلاب ما از دل همین محرم و صفر و دسته عزاداری و هیئت‌ها شکل‌گرفته است. در فتنه سال 88 دیدیم که کشور چگونه هشت ماه دچار بسیاری از خسارات شد اما وقتی به محرم و صفر رسید بلافاصله بعد از عاشورا به حماسه 9 دی رسید. همه مردم پای دستگاه امام حسین (ع) ایستادند. این اعتقاد نسل به نسل، سینه‌به‌سینه به ما رسیده است.
تحریف عاشورا همیشه در تاریخ بوده است
وی ادامه داد: تحریف همیشه بوده و دشمن هم همیشه تلاش کرده است. زمانی تحریف تخریب قبور شهدای کربلا و امام حسین (ع) و یا جلوگیری از زیارت بوده و امروز هم تحریف با چهره دیگر وجود دارد.
جدا با اشاره به اینکه برای احیا و زنده نگه‌داشتن این حماسه و قیام چه ایثار و خودگذشتگی‌هایی شکل‌گرفته است، عنوان کرد:  در دوران انقلاب و جنگ مردم به عشق امام حسین (ع) پا به میدان گذاشتند. هرچقدر هم دشمن تلاش کرده است که مردم را از این دستگاه جدا کند دل مردم نسبت به قبل بیشتر با اهل‌بیت گره می‌خورد. دشمنان همیشه تلاش کرده‌اند اما هیچ‌گاه موفق نشده و نخواهند شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش مداحان در ترویج فرهنگ عاشورا، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 1363 با مداحان دیدار دارند و هرساله نقش راه مداحان و هنرمندان را مطرح می‌کنند.
مداح نقطه اتصال بین مردم و اهل‌بیت (ع) است
وی افزود: مداح به‌عنوان یک هدایتگر باید نقطه اتصالی بین مردم و اهل‌بیت (ع) باشد. شاکله اصلی مداح آن شعری است که می‌خواند.



مداح شعر مناسب و پیام‌دار بخواند
جدا با اشاره به اینکه مداح باید شعر مناسب و پیام‌دار بخواند، گفت: رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کرده‌اند که این مسئله باید در بین مداحان و هنرمندان هم اتفاق بیفتد. البته جهاد تبیین مداحان با سخنرانی نیست بلکه این افراد می‌توانند در قالب شعر و سرودها این پیام‌ها را بدهند.
سرود سلام فرمانده هدفمند و پیام‌دار بود که به دل‌ها نشست
وی ادامه داد: امروز سرود سلام فرمانده در جامعه و کشورهای مختلف تأثیر بسیاری داشته تاج‌هایی که این شعر در کشورهای مختلف دنیا اجرا شد چرا که این شعر هدفمند بود و پیام داشت و به دل‌ها نشست.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به اینکه ابزار تبیین و بصیرت‌افزایی همین هیئت‌ها، منبرها و سخنرانی‌ها است، گفت: نقش مداح و خصوصاً شعار با شعر است. هنر مداح در انتخاب شعر خوب و پیام‌دار است. مداحان با این شعرها آن شور را ایجاد می‌کنند و با این شور می‌توانند آن شعور را ایجاد کنند.
پیاده‌روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
وی با اشاره به پیاده‌روی اربعین، گفت: پیاده‌روی اربعین که در این چندساله بسیار گسترده و جهانی شده است تمرینی از سبک زندگی ظهور است. در سبک زندگی ظهور همه به‌خوبی و خوشی کنار هم با محوریت امام زمان (عج) زندگی می‌کنند.
جدا اضافه کرد: در این مسیر مسیحی، شیعه، سنی، چهار امامی، زرتشتی  و از هر قشر و ملیتی حضور دارند و در کنار هم قدم برمی‌دارند و برادر گونه در این مسیر حضور دارند. عین این رفتار و حرکت را در هیچ جای دنیا مگر در مسیر اربعین مشاهده نمی‌کنیم.
وی تأکید کرد: آن ارتباطات و تعاملات که در این مسیر وجود دارد اتحاد و همبستگی را رقم می‌زند که این مسئله در کنار هم زمینه‌ساز ظهور خواهد شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش عاشورا در انقلاب اسلامی، گفت: مردم ما مردمی هستند که دل آنها با اهل‌بیت گره‌خورده است. در بخش‌های قبل بحث فتنه و عاشورا را گفتم که با پیام عاشورا نقش‌های دشمن از بین رفت. قطعاً نام سیدالشهدا و آن مجالس اهل‌بیت تأثیرگذار بوده در برانگیختگی مردم بر برچیدن حکومت فاسد پهلوی مؤثر بوده است.
وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گفتند که نسل زمان انقلاب و جنگ تمام شده است درحالی‌که امروز در دفاع از حرم آل الله می‌بینیم که همین جوانان دهه 70 بسیج شدند و در صحنه حاضر شدند.


حسین حیدری
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36053