printlogo


استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا:
اربعین، تجدید و تحکیم بیعت و تبعیت از امام حسین(ع) بر اساس معرفت و بینش است
اربعین، تجدید و تحکیم بیعت و تبعیت از امام حسین(ع) بر اساس معرفت و بینش است
کد خبر: 36093
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اربعین فرصتی کم‌نظیر برای انتقال پیام قیام عاشور است، گفت: اربعین، تجدید و تحکیم بیعت و تبعیت از امام حسین(ع) بر اساس معرفت و بینش است.
 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: همایش عظیم و کم نظیر اربعین شهادت سیدالشهدا و اهلبیت و اصحاب از بزرگترین وقایعی است که در تاریخ ثبت گردیده، رویدادی که دارای ابعاد محتوایی و ابعاد شکلی فراوانی است.
وی ادامه داد: حقیقت اربعین هم تعلیم است و هم تعلم و هم  اعلام است که با حضور قلب و ثبات قدم عزاداران و خیل مشتاقان در سال‌های اخیر با شکوه بیشتر و پیام رساتری برگزار می‌گردد.

معرفت نسبت به حقیقت مکتب عاشورا، انگیزه‌ها را برای زنده نگه داشتن مراسم اربعین بیشتر می‌کند
این کارشناس دینی افزود: لازمه توفیق و درک بهتر هر عملی،  معرفت و شناخت در آن امر می‌باشد که به مثابه «تقدم و شرافت معرفت قبل از عمل و رفتار انسان» می‌باشد، در حقیقت انسان آگاه و آشنای بر امور، سبک و سیره‌ی رفتاری خود را تثبیت و ماندگار می‌نماید بر همین اساس در بعد تربیت و هدایت دینی آنچه اساس ترقی و توفیقات انسان می‌شود معرفت و شناخت کامل‌تر و جامع‌تر است.
وی اضافه کرد: مروری بر ادعیه و زیارت‌نامه‌ها، معصومین علیهم السلام این نکته را بصورت واضحی متذکر شده‌اند و در آغاز هرکدام مساله‌ی خداشناسی، معادشناسی و امام‌شناسی را با تعابیری عمیق با و هدف ارتقا بینش و معرفت انسانها بیان کرده‌اند.
حجت الاسلام بنیادی ابراز داشت: از آثار بینش و شناخت جامع، دو موضوع مهم «انگیزه‌ها و اهداف عالیه انسان» در برپایی عزاداری‌ها می‌باشد، انگیزه‌ها و اهدافی که جز با معرفت اتقان و میسر نمی‌شوند، در واقع آنچه که انسان را به حقیقت قضایا و وقایع و همچنین به سوی مقصدی الهی رهنمون می‌سازد، انگیزه‌ها و اهدافی است که بر اساس شناخت و معرفت در وجود انسان شکل گرفته است.

زیارت اربعین، انگیزه‌ها و اهداف زیست حسینی را تبیین می‌کند
وی تصریح کرد: از برجسته‌ترین ویژگی‌‌های زیارت اربعین، بیان عمیق شناخت و معرفت نسبت به نهضت، قیام و مکتب حسینی است که سراسر آن عهد، بیعت و خستگی‌ناپذیری در برابر تکالیف الهی است، امری که عزم‌ها را راسخ‌تر و توجهات به اهداف مقدس و همراهی با سیدالشهدا علیه السلام را در تمام لحظات عمر بیشتر می‌کند؛ توجه به تعابیر و تاکیداتی مانند《وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ》که در زیارت اربعین آمده حکایت از امر مهم «تبعیت همراه با معرفت» دارد.

بالا بردن معرفت اصلی‌ترین ثمره شرکت در همایش بزرگ اربعین
این استاد دانشگاه و حوزه خاطرنشان کرد: بهترین نسخه برای استفاده هرچه بیشتر معنویت و بصیرت، زیارتنامه اربعین است که در حکم دستورالعملی جامع برای همه عشاق و ارادتمندان مکتب اهلبیت بویژه سیدالشهدا علیهم السلام می‌باشد که جامع عاقبت بخیری در دنیا و آخرت می‌باشد و جوارح و جوانح انسان را برای سیری الهی مهیا می‌سازد.

زیارت اربعین و شناخت محیط و جهان پیرامون انسان ها
وی تاکید کرد: یکی از برجسته‌ترین اوصاف انسان ها، شناخت محیط، گروه‌ها و جریان‌های فعال و حاکم در جامعه و بطور کلی در جامعه جهانی است، به عبارت دیگر انسان آگاه بر فرهنگ، سیاست‌ها و مبادلات جهانی، در موضوعات خرد و کلان دارای تحلیل مناسب می‌باشد و می‌تواند حوادث را با معیارهای توحیدی بسنجد و رفتار دینی را در این مواقع به بروز و ظهور برساند.
حجت الاسلام بنیادی گفت: اساسا نگاه اسلام در مباحث معرفتی و احکام شرعی، نگاهی کلان و در مقیاس جهانی است و نباید با برخی تعابیر مباحث دینی را محدود به زمان، مکان و دامنه‌ی وسیع آن را مربوط به افراد خاصی کرد که این بحث را می‌توان از خطابات صریح و اطلاقات منابع و ادله شرعی به خوبی فهمید و استفاده نمود.
وی ادامه داد: در فرازی از زیارت اربعین آمده است «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ؛ سیدالشهدا در دعوتش جای هیچ عذرى باقى نگذاشت، و از خیرخواهى دریغ نورزید، و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند»که مجموعه‌ای از تکالیف را به عهده خواص می‌گذارد تا در امر تبلیغ دین و نشر معارف اسلامی تمام بندگان خدا را مخاطب خود قرار دهد و این ممکن نمی‌شود مگر با آشنایی و آگاهی از جریان‌های موجود و حاکم بر جهان بویژه در این زمان که عصر ارتباطات و سهولت انتقال پیام‌ها می‌باشد، از این‌رو ما معتقدیم که ندا، قیام و مکتب سیدالشهدا ابعادی به وسعت جهانیان دارد.

اربعین فرصتی کم‌نظیر برای انتقال پیام قیام عاشور
این استاد حوزه عنوان کرد: به نظر می‌رسد در انتقال پیام قیام عاشورا هر قدر که کار شود بازهم کم است مخصوصا با آشنایی و  حساسیتی که جهانیان در چند ساله اخیر نسبت به آشنا شدن با مکتب حسینی پیدا کرده‌اند این امر مهم‌تر می‌باشد و نیز باید در نظر داشت که بخش اعظمی از حماسه حسینی در انتقال اهداف و پیام‌های عاشور است که توسط اسرای آل الله صورت پذیرفت و این رسالت همچنان باقی و بلکه با گذر زمان و اشتیاق جهانیان برای شناخت این مفاهیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و امید است با منطق نشر و نشر منطقی اصول و فروع مکتب اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، اهداف و پیام‌های آن برای تمام تشنگان و علاقمندان مکتب حسینی، تبیین و فراگیرتر از همیشه صورت پذیرد.


حسین حیدری
انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36093