printlogo


تخلفاتی که نادیده گرفته می شود؛
عدم اسکان دائم چند عضو شورای شهر در یکی از شهرهای استان قم
عدم اسکان دائم چند عضو شورای شهر در یکی از شهرهای استان قم
کد خبر: 36343
طبق قانون مدیر و مسئولی که داوطلب خدمت به مردم در راستای حل مشکلات و پیشرفت و آبادانی شهر و روستای خود شده است باید در محل خدمت خود ساکن باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «خدمت» مفهوم گسترده ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می گیرد این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل رنج و سختی و... صدق می کند. بنابراین، خدمت، عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره گشایی به امور مردم می پردازد.
بله همان طور که گفته شد کسی که داوطلب خدمت به مردم در جایگاه و منصب های مختلف کشور می شود و تلاش  می کند تا کشور ها به قله ها مختلف پیشرفت برساند باید در مسیر فداکاری، تحمل رنج و سختی، گذشتن از زندگی شخصی و.... گام بردارد چرا که اگر این گونه نباشد نمی توان به پیشرفت و اهداف بزرگ در حل مشکلات شهر و کشور و مردم گام برداشت.
اما یکی از عرصه های خدمت رسانی، شورای شهر است. شورای شهر فعال و پویا می تواند در پیشرفت و آبادانی شهر بسیار تاثیرگذار باشد. بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شوراها، از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند. شوراهای شهر و روستا، به منظور پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی در شهرها و روستا ها تشکیل می شوند.
 شکل ­گیری شوراها از چند طریق به ارتقای توسعه شهری کمک می­ کنند: تقویت و کارآمدی مدیریت شهری و پاسخ­گو شدن آن، برخورداری شهرداری از نقشه جامع و برنامه توسعه میان مدت با اعتبار بخشی بدان ­ها از طریق شوراها، ارتقای شفافیت مالی و نظارت شورا بر شهرداری ­ها، شرکت ­های تابعه و پروژه ­های عمرانی بزرگ شهری،  تقویت اعتماد عمومی با اطمینان حاصل کردن شهروندان از هزینه­ کرد عوارض پرداختی برای اداره امور شهر. البته طی سالیان اخیر در برخی شهرها شورایاری ­ها به منزله احیای شورای محله بازوان شوراها در مناطق مختلف شهری بوده اند که در تقویت مشارکت مردم و نخبگان محلات در اداره شهر موثر بوده است.
با تمام این تفاصیر یک عضو شورای شهر وقتی می تواند در پیشرفت و آبادانی و حل مشکلات مردم  شهر خود تاثیرگذار باشد که اولا از اهالی همان محل باشد دوما در محل خدمت خود حضور مستمر یعنی در همان جا زندگی کند. کسی که محل زندگی و محل خدمت او یکی باشد همیشه در خدمت شهر و شهروندان برای گره گشایی از مشکلات مردم است.
از همین رو طبق ‌قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در ماده26 ‌تبصره 2 آمده است که اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده‌حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
باید محل سکونت و خدمت مسئول یکی باشد
با توجه به این موضوع طبق پیام های رسیده به کانال قم فردا و طبق بررسی و پرسش های خبرنگار ما از اهالی یکی از شهر های استان قم، هستند اعضای شورای شهر در شهرهای استان قم که محل سکونت و خدمت آنها یکی نیست و بین قم و محل خدمت خود در حال تردد هستند.
همان طور که گفته شد این مسئله طبق قانون ایراد دارد و باعث سلب عضویت خواهد شد از طرفی هم این مسئله باعث کاهش راندمان کاری یک مدیر خواهد. همچنین وقتی یک عضو شورای شهر در شهر محل خدمت خود سکونت نداشته باشد نمی تواند در زمان مناسب و بهنگام به شهر و مردم کمک کند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36343