printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
شهروندان و مدیریت شهری مقصر کثیفی جوی های آب شهر!+ تصاویر
شهروندان و مدیریت شهری مقصر کثیفی جوی های آب شهر!+ تصاویر
کد خبر: 36346
در طول سال پیام های متعددی از مردم و گلایه از وضعیت نامناسب جوی های جمع آوری فاضلاب در سطح شهر به دست ما می رسد از جمله عدم لایروبی جوی های آب که باعث گرفتی و تجمع زباله ها و بوی نان مطبوع می شود.
به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بسیاری از ما در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تصاویر زیادی از مقایسه تمیزی معابر و جوی آب در برخی از کشورها و ایران مشاهده می کنیم و بعضاً مسئولان آن کشورها را تحسین می کنیم ، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا برای این تمیزی فقط مسئولان و مدیریت شهری سهیم هستند یا نه؛ مردم نیز نقش اساسی در این مسئله دارند.

در طول سال پیام های متعددی از مردم و گلایه از وضعیت نامناسب جوی های جمع آوری فاضلاب در سطح شهر به دست ما می رسد از جمله عدم لایروبی جوی های آب که باعث گرفتی و تجمع زباله ها و بوی نان مطبوع می شود.

کانال ها و جوی های جمع آوری آب در سطح شهر قم برای جمع آوری آب باران طراحی و ساخته شده است  اما متاسفانه این مهم توسط مردم نادیده گرفته می شود.

شهروندان  باید در فصول مختلف سال فاضلاب تولید شده در داخل منزلشان را به چاه منزل خود هدایت کنند یا چنانچه به سیستم  فاضلاب شهری متصل هستند فاضلاب را به این سیستم هدایت کنند.

فاضلاب آشپزخانه و سرویس های دیگر نباید  به کانال ها و جوی های داخل کوچه ها و خیابان ها ریخته شود زیرا  علاوه بر ایجاد بحران آب گرفتگی معابر در زمان بارش ها باعث آلودگی و ایجاد جلبک و تجمع موش ها می شود.

 
از طرفی به گفته کارشناسان ، آب فاضلاب منازل قلیایی است و باعث از بین رفتن آسفالت و جداول معابر کوچه ها می شود که در این زمینه شهروندان باید از هدایت آب فاضلاب به داخل کوچه ها خودداری کنند.

در طول سال مشاهده این صحنه که جوی های آب از زباله مخصوصا زباله های پلاستیکی پر شده است گویا تبدیل به امری عادی شده است در حالی که همین زباله ها باعث مسدود شدن انهار و کانال های جمع آوری آب باران شده و در نهایت آب گرفتگی هنگام بارندگی را به دنبال دارد.

به گفته مدیریت شهری همه آب های به کانال هایی که در خیابان توسط شهرداری ها احداث شده است هدایت می شود و داخل رینگ اصلی که دور شهر کشیده شده است وارد می شود  کانال هایی که در داخل شهر قم وجود دارد فقط برای جمع آوری و دفع آب باران است این کانال ها و جوی‌ها برای فاضلاب خانه ها نیست.


در کنار همه این عدم رعایت ها توسط شهروندان، بعضا لایروبی جوی های جمع آوری آب و فاضلاب در سطح شهر به صورت مرتب انجام نمی شود و صحنه های نازیبایی را خلق می کند.


می توان نتیجه گرفت تمیزی فضای شهری از جمله جوی های آب در سطح شهر نتیجه انجام وظیفه شهروندی مردم و انجام وظیفه مدیریتی مسئولان شهری است و هر کدام از این دو اگر کم کاری کنند هرگز نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/36346