printlogo


مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم در گفتگو با قم فردا خبر داد:
۳۶۶ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت
۳۶۶ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت
کد خبر: 37619
محصل گفت: حدود ۱۲۰۰ قلم دارو در تعهدات سازمان تامین اجتماعی بود که تغییری در قیمت نداشتند و حدود ۳۶۶ قلم دارو به دنبال اجرای طرح دارو یار در تعهد سازمانی قرار گرفت.
سید مهدی محصل مدیر بخش درمان تامین اجتماعی قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: آخرین پرداختی تامین اجتماعی به مراکز دانشگاه علوم پزشکی آبانماه سال گذشته بوده است، و این مسئله هم به خاطر مسائلی است که در سطح کلان بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

وی گفت: در فضای مجازی تصاویری منتشر شده بود که برخی از بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی به علت پرداخت نشده مطالباتشان از تامین اجتماعی از پذیرش بیمه شده گان تامین اجتماعی معذور هستند، بر اساس بند "د" قانون الزام مصوب مجلس شورای اسلامی ۱۳۶۸ مراکزی که از بودجه دولتی استفاده می کنند ملزم به پذیرش بیمه شده گان تامین اجتماعی هستند و به هیچ عنوان و به بهانه بدهی،  این مراکز درمانی نمی توانند بیماران تامین اجتماعی را پذیرش نکنند. 

مدیر درمان تامین اجتماعی قم ادامه داد:  دانشگاه علوم پزشکی قم از تامین اجتماعی از آبانماه سال گذشته مطالبات دارد، تقریبا ۶۲میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ و حدود ۴۱ میلیارد تومان نیز برای سال ۱۴۰۱ و مجموعا ۱۰۳ میلیارد دانشگاه علوم پزشکی قم از تامین اجتماعی طلب دارد، کل مطالبات استان برای بیش از ۸۰۰ مرکز طرف قرارداد نیز ۱۳۴ میلیارد تومان می باشد.

وی گفت: پزشکان و دندانپزشکان و داروخانه ها برای سال ۱۴۰۰ هیچ طلبی از تامین اجتماعی ندارند، و برای سال جاری نیز تا تیرماه مطالبات  نسخه های الکترونیکی ارسال شده تسویه شده است، برای درمانگاه و بیمارستان های غیر دانشگاهی تا دی ماه سال ۱۴۰۰ مطالبات پرداخت شده است، مهمترین بستانکار تامین اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قم است که تا کنون با وجود اینکه مشکلات مالی متعددی داشتند مردانه پای کار درمان ایستاده اند و به بیماران ارائه خدمت می کنند که جا دارد از آنها قدردانی کنم.

مدیر درمان تامین اجتماعی قم در پاسخ به این سوال که مطالبات تامین اجتماعی قم چقدر است ؟ گفت: این بخش مربوط به بخش بیمه ای ما است که اطلاعات دقیق بدهی کارفرمایان وسازمان ها را دارد.

همچنین وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کند چه زمانی بدهی تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شود؟ عنوان داشت: مسائل کلانی وجود دارد که باید مرتفع شود از جمله مسئله دارو یار، که در هیئت دولت به تصویب رسیده بود در تیر ماه اجرایی گردید  که بر اساس آن ارز ترجیحی حذف می شود و به شرکت های تولید کننده دارو ارز نیمایی پرداخت می شود که مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی باعث افزایش قیمت دارو می شود به همین منظور قرار شد دولت این مابه‌التفاوت را به سازمان های بیمه گر پرداخت کند تا سازمان های بیمه گر از طریق بالا بردن سطح تعهدات خود افزایش قیمت ایجاد شده را پوشش دهند که همان طرح دارو یار بود.

محصل تصریح کرد: حدود ۱۲۰۰ قلم دارو در تعهدات سازمان تامین اجتماعی بود که تغییری در قیمت نداشتند و حدود ۳۶۶ قلم دارو که پیش از این  تحت عنوان دارو های  OTCخارج از تعهدات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بود ، به دنبال اجرای طرح دارو یار در تعهد سازمانی قرار گرفت و در حال عملیاتی شدن است.

وی خاطر نشان کرد: در طرح دارو یار قرار بود سازمان برنامه و بودجه به صورت میانگین ۱۲۰۰میلیارد تومان به صورت ماهانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، اما این اتفاق به دلیل محدودیت هایی که دولت داشت تا امروز رخ نداده است البته شنیده شده جدیدا پرداخت هایی صورت گرفته است که امید است مطالبات تامین اجتماعی قم نیز پرداخت شود. 

مدیر درمان تامین اجتماعی قم تاکید کرد: در تامین اجتماعی یک زنجیره درمان وجود دارد که این زنجیره از مباحث اقتصادی شروع می شود و به ارایه خدمت می رسد که پروسه پیچیده ای است. زمانی که مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و دولت امکان پرداخت را ندارد ارایه خدمت دچار اختلال می شود البته رییس جمهور در جلسه ای که در شورای هماهنگی اقتصادی کشور داشتند اظهار داشتند که ۸۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود این اتفاق اگر رخ دهد مشکلات سازمان در خصوص مستمری بگیران ،مراکز طرف قرارداد ، اجرای طرح دارو یار و دیگر تعهدات سازمان عملیاتی شود.

محصل در پاسخ به این سوال که با وجود بدهی مراکز دانشگاهی و دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی قم مشکلی در پذیرش بیماران بیمه شده تامین اجتماعی ندارند؟ آیا نظارت صورت می گیرد ؟ عنوان داشت: بله همواره نظارت توسط معاونت خرید راهبری سازمان صورت می گیرد، و همه بیمارستان های دولتی بیمه شدگان تامین اجتماعی را پذیرش می کنند، البته ناگفته نماند که مطالبات پزشکان بیمارستان ها و درمانگاه ها به حق است زیرا خدمت را در لحظه ارایه می دهد و هزینه را ماه ها بعد دریافت می کنند.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/37619