printlogo


گزارش میدانی قم فردا از نحوه پرداخت وام فرزندآوری ؛
برخورد سلیقه ای و مانع تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری/جای خالی بازرسی در بانک ها
برخورد سلیقه ای و مانع تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری/جای خالی بازرسی در بانک ها
کد خبر: 37740
برای پرداخت تسهیلات خرد، فرزندآوری و ازدواج باید طبق بخشنامه بانک مرکزی حداقل مدارک و یک ضامن به همراه سفته از متقاضی دریافت شود اما برخورد سلیقه ای و سخت گیری برای عدم پرداخت، تبدیل به چالش مهم شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پرداخت وام های قرض الحسنه با عنوان های مختلف با حداقل یک ضامن و سفته از وعده های مهم دولت طی یکسال اخیر به مردم بوده که در عمل نتیجه چندانی را در برنداشته است چرا که بانک ها به طور کامل در این مسیر مردم را همراهی نمی کنند و به بهانه های مختلف از جمله کمبود منابع، عدم اعتبار لازم، سخت گیری تضامین، نرسیدن ابلاغیه پرداخت وام و... از پرداخت چنین وام هایی طفره می روند تا متقاضیان وام های تعریف شده با ناامیدی و دستی خالی شعب بانک را ترک کنند.
برخورد سلیقه ای بانک ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری
یکی از این وام ها تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری است که دولت برای ترویج فرزندآوری در کشور تعریف کرد اما این روزها پرداخت تسهیلات فرزندآوری تبدیل به یک چالش شده است و بانک در برخورد با این نوع تسهیلات با توجه به اینکه از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است به صورت سلیقه ای برخورد می کنند.
این که چرا قانونی تصویب و ابلاغ می شود اما در عمل مشکلات زیادی مانع اجرایی دقیق آن می شود، برای همه بحث برانگیز است که چرا ابتدا زیرساخت ها مهیا و منابع تجهیز نمی شود، و یا در صورت تامین منابع به چه علت بانک ها در پرداخت چنین وام هایی تمام و کمال به قوانین و مقررات تمکین نمی کنند، جای سئوال است.



انتظار برای تعیین شعبه خان اول دریافت تسهیلات فرزند آوری
نشانی ثبت درخواست تسهیلات فرزندآوری https://ve.cbi.ir است و افراد به منظور دریافت تسهیلات، باید ابتدا مشخصات خود و فرزند را به صورت کامل درج کنند. پس از ثبت‌نام و تکمیل فرم مربوط از طریق سایت برای هر یک از فرزندان به صورت جداگانه یک کد رهگیری ۱۰رقمی صادر می‌شود. در این مرحله بانک و شعبه مورد نظر انتخاب می‌شود و در نهایت بانک مرکزی تایید می‌کند آیا امکان مراجعه به آن شعبه را دارند یا خیر. البته خود همین مرحله و تعیین شعبه طبق بررسی های میدانی خبرنگار ما بیش از دو ماه طول می کشد.
بعد از موافقت بانک مرکزی متقاضی ۱۲روز کاری مهلت دارد مدارک خود را تسلیم شعبه کند که در صورت مراجعه نکردن به شعبه موردنظر در مدت زمان تعیین شده،‌ اطلاعات ثبت‌نامی متقاضی حذف می‌شود. متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت تکمیل نبودن مدارک، نام متقاضی از سامانه حذف خواهدشد تا امکان بهره‌مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید. تا اینجا که شاید چندین ماه گذشته است فقط یک خان از هفت خان دریافت وام را متقاضی رد کرده است.

در ادامه این روند می رسیم به دریافت مدارک توسط بانک ها که طبق بررسی های میدانی خبرنگار ما در بانک ها متفاوت است و هر بانکی که بخواهد سنگی جلوی پای متقاضی بگذارد در دریافت مدارک سختگیر تر رفتار می کند.
دریافت مدارک غیرضروری از متقاضی و ضامن
در برخی بانکها مشاهده شده است که مدارک درخواستی مواردی همچون اصل و کپی کارت ملی گیرنده تسهیلات و فرزند، داشتن حساب نزد شعبه بانک مربوطه، گواهی اشتغال به کار معتبر و آخرین فیش حقوقی، حکم کارگزینی و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به همراه قبض را شامل می‌شود. در مورد شرایط ضامنین نیز بایستی علاوه بر دو ضامن که باید آخرین فیش حقوقی را داشته باشند باید نامه کسر از حقوق غیرمشروط به مبلغ اصل و سود، چک، صورتحساب 6ماهه، حکم کارگزینی، کپی سند مالکیت و یا اجاره نامه به همراه قبض و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه افتتاح حساب را نیز داشته باشند.
به طور مثال وقتی نسبت پدر و فرزند مشخص است و در سامانه ثبت احوال نیز مورد تایید قرار گرفته است، نباید نیازی به ارائه اصلی و کپی مدارک و یا حتی کپی مدارک مادر به بانک وجود داشته باشدو یا وقتی متقاضی در آن بانک در شعبه دیگر حساب دارد نباید در افتتاح حساب در همان شعبه اجبار شود و یا در برخی از بانک ها با توجه به اینکه در شرایط در یافت تسهیلات بانک مرکزی اعلام شده است یک ضامن معتبر با سفته اما بانک ها دو ضامن با چک را تقاضا می کند در هر صورت به نظر می‌رسد این مدارک صرفا جهت سخت تر کردن کار اعطای وام از سوی بانک‌ها اعلام می شود.



سنگ اندازی بانک ها در خصوص ضامن
بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد در برخی بانک ها طبق اعلام شرایط بانک مرکزی برخورد می شود ولی در بسیاری از بانک ها این گونه نیست. به عنوان مثال در بانک ملی علاوه بر دریافت تمام کپی ها و اصل مدارک از متقاضی فقط یک ضامن معتبر به همراه چک دریافت شده است.در بانک صادرات تمام مدارک مورد نیاز متقاضی و ضامن که در چند پاراگراف بالاتر اعلام شد را دریافت کرده و به متقاضی گفته است باید دو ضامن معتبر بیاورید و یا در بانکی دیگر با همین روند و با لطف اعلام کرده اند یک ضامن به همراه کسر از حقوق باید ارائه شود.
حتی خبرنگار ما در مراجعه به یکی از شعب بانک صادرات با برخورد نامناسب و بد رئیس بانک مواجه شده است که «مدارک همین است و اگر نمی خواهی برو بانک دیگری را انتخاب کن»
در هر صورت آنچه که مشخص است بیشتر بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با متقاضیان همکاری لازم را ندارند و سنگ اندازی های متعددی را انجام می دهند.
نحوه ثبت شکایت در تسهیلات فرزندآوری و ازدواج
متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن که در خصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند، می‌توانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به نشانیhttps://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. البته امیدواریم کسی باشد که به این شکایات رسیدگی کند.

بانک مرکزی شرایط اخذ وام فرزندآوری را تسهیل کند
قانونی شدن وام فرزندآوری در قانون بودجه، به این پشتوانه انجام شده است منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری مردم نزد بانک‌ها، به همه مردم اختصاص دارد و بانک‌ها باید آن را به شکل قرض الحسنه به خود مردم پرداخت کنند.
بنابراین از بانک مرکزی انتظار می‌رود علاوه بر الزام بانک‌ها به تسهیل شرایط، خصوصا در مورد ضامنین، با بانک‌هایی که بیش از یک ضامن درخواست می‌کنند یا فرآیند تخصیص وام را بدون دلیل موجه به تاخیر می‌اندازند، به شکل جدی برخورد کند تا شرایط برای بهره مندی مردم از این قانون فراهم شود. نکته مهم اینکه بر اساس تجربه تا زمانی که پای جرائم سفت و سخت در میان نباشد، بانکها به دستورالعمل‌های بانک مرکزی عمل نمی‌کنند و بنابراین در این مورد نیز نباید صرفا به بخشنامه و توصیه بسنده شود.


حسین حیدری
انتهای پیام/



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/37740