printlogo


فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟
نقاط حادثه خیز از عوامل مهم بروز تصادفات/ فوت ۱۱۶ نفر در ۶ ماهه امسال در قم
نقاط حادثه خیز از عوامل مهم بروز تصادفات/ فوت ۱۱۶ نفر در ۶ ماهه امسال در قم
کد خبر: 38314
تصادفات یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور است که بعد از سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو؛ نقاط حادثه خیر و زیرساخت ها از عوامل اصلی در تصادف های محورهای برون‌شهری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، راه های شریانی استان، محل عبور ترافیک 17 استان کشور است. قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و بیش از 400 امامزاده سالانه پذیرای میلیون ها زائر و مسافر است.
همچنین استان قم به دلیل عبور سه کریدور بین المللی شمال – جنوب ، شرق - غرب و جنوبی و وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، در جایگاه اقتصادی و ترانزیتی خاصی قرار دارد. طبق آمار و بررسی‌های انجام‌شده در استان قم ۲۱۱ کیلومتر آزاد راه، ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه، ۲۱۰ کیلومتر راه‌های اصلی و دوطرفه؛ یکهزار و ۸۰۸ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی و ۵۷۷ کیلومتر نیز راه‌های بین مزارع وجود دارد.
به گفته مسئولان استانی، میزان تردد در محورهای مواصلاتی قم به خاطر موقعیت جغرافیایی و ایجاد ارتباط و مسیر تردد ۱۷ استان، بسیار بالاست و به همین دلیل تعداد تصادف ها نیز قابل‌توجه است که تردد ۱۰۲ میلیون وسیله نقلیه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه گواهی بر این مدعاست.



فوت ۱۱۶ نفر در ۶ ماهه امسال
این حجم تردد در محورهای استان باعث بروز حوادث ترافیکی بیشماری می شود که دراین خصوص مختار پناهی، رییس پلیس‌راه استان قم بیان کرد: در ۶ ماهه امسال ۳۵ درصد فوتی‌ها در سطح آزاده راه‌ها، ۱۸ درصد در بزرگراه‌ها و ۲۳ درصد درراه‌های اصلی و دوطرفه و بقیه نیز درراه‌های روستایی رخ‌داده است.
وی ادامه داد: در این مدت ۱۰۲ میلیون وسیله نقلیه از راه‌های استان تردد کرده‌اند که ۸۶ میلیون ازاین‌بین را وسایل نقلیه سبک تشکیل داده که در مقایسه به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.
رییس پلیس‌راه استان قم اضافه کرد: به‌صورت میانگین روزانه ۵۵۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی قم تردد می‌کنند که ۸۴ درصد از آن‌ها را وسایل نقلیه سبک و ۱۶ درصد را نیز وسایل نقلیه سنگین شامل می‌شود.
پناهی با اشاره به آمار فوتی‌های تصادف های راه‌های برون‌شهری قم در ۶ ماهه امسال، گفت: در این مدت ۹۷ تصادف منجر به فوت در محورهای قم رخ‌داده که براثر آن ۱۱۶ نفر جان‌باخته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش‌یافته و یک هزار و ۶۰۰ تصادف منجر به جرح نیز در این مدت روی‌داده است.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟
در هر حال در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.



سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی در تصادف است
به گفته مختار پناهی، رییس پلیس‌راه استان قم  سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی در تصادف های محورهای برون‌شهری قم است.
توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری
همچنین این در خصوص  سرهنگ صدفی رییس پلیس راهور استان قم استفاده از تلفن همراه ، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با دیگر سرنشینان را از علل حواس پرتی وتوجه نکردن به جلو توسط رانندگان عنوان کرد و بر افزایش دقت در حین رانندگی تاکید کرد.
وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در علل تصادفات درون شهری استان قم عنوان کرد و گفت : دیده شدن خودرو و توجه به خودرو های دیگر و اطمینان در  ورود و خروج به راه اصلی و فرعی میتواند در کنترل این عامل موثر باشد.

نقاط حادثه خیز از عوامل مهم بروز تصادفات
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که اندکی از دلایل تصادفات جاده ای هم می تواند خودمسیر رانندگی باشد که در این خصوص سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در اولین سمپوزیوم ملی مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی، گفت: اکنون  ۵ هزار و ٢٠٠ نقطه حادثه خیز داریم که ٣ هزار و ٢٠٠ نقطه آن در جاده‌های کشور است.
از همین رو مختار پناهی، رییس پلیس‌راه استان قم  وجود نقاط حادثه‌خیز را از عوامل مهم در بروز تصادف ها برشمرد و افزود: از ۵۳ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده در استان قم هنوز در ۲۰ نقطه اقدام های لازم جهت رفع خطر انجام نشده است.
پس این مطلب نشان می دهد که یکی از مهمترین دلایل بعد از دلایلی که به خود راننده مربوط می شود نقاط حادثه خیر و جاده است که باید در رفع این نقاط هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت بگیرد.



ایمن سازی محورهای قم برای کاهش تصادفات
این در حالی است که سید حسن خلیلی نیا، رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به انجام ایمن سازی در محور قم – اصفهان به عنوان مسیری پردتردد و حادثه خیز گفت: از مردادماه امسال، ایمن‌سازی این محور با اصلاح دور برگردان ها، تعریض قوس‌های جاده ای، آرام سازی شیب جاده و نصب علائم جاده‌ای در دستور کار اداره کل راهداری استان قرار گرفت.
وی افزود: در این مدت، دویست تُن آسفالت برای اصلاح این مسیر مصرف شده، ۴ قوس جاده‌ای تعریض و همچنین شش دوربرگردان اصلاح شده است.
وی در ادامه تقاطع محور روستای خدیجه خاتون را یکی از نقاط حادثه خیز در این جاده عنوان کرد و گفت: در این تقاطع با ایجاد باند کاهش و افزایش سرعت و آشکارسازی تقاطع در حال حاضر نقص ایمنی جاده مرتفع شده است.
رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ایجاد شیار لرزاننده میانی و شیار عرضی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این مسیر عنوان کرد و گفت: در این محور، بیش از ۳۰ راه دسترسی غیرمجاز و حادثه ساز توسط کشاورزان و مردم بومی منطقه ایجاد شده بود که با همکاری پلیس راه در حال حاضر تمامی این مسیر‌ها مسدود شده است.

در هر صورت امروز برای پیشگیری از بروز تصادفات که در بهترین حالت موجب مرگ و داغدار شدن خانواده ای می شود و در بدترین حالت قطع عضو و معلولیت و موجب رنجش و عذاب برای خود فرد و خانواده  او برای سالهای بسیاری می شود اقدامات لازم انجام شود. اقداماتی از جنس مناسب سازی زیرساخت، فرهنگ سازی و ایمن سازی خودروها باید در دستور کار نه تنها پلیس بلکه راهداری، قانون گذار، خودروساز و.. قرار بگیرد.


حسین حیدری
انتهای پیام/



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/38314