printlogo


یادداشت؛
آیا جوانان سازنده پهپاد نمی توانند خودرویی باکیفیت بسازند؟!
آیا جوانان سازنده پهپاد نمی توانند خودرویی باکیفیت بسازند؟!
کد خبر: 39019
ساخت خودروی با کیفیت و قیمت مناسب، همیشه یکی از مطالبه‌های جدی مردم از خودروسازان بوده، این در حالی است که متاسفانه خودروهای تولیدی در داخل کشور تقریبا در اکثر مواقع رضایت مردم را به لحاظ کیفیت و حتی قیمت تامین نکرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  امروز خرید خودرو برای خانواده هایی که نیازمند واقعی خودرو هستند بسیار سخت و حتی دست نیافتنی شده است چرا که خودرو در بازار آزاد با قیمت هایی نجومی عرضه می شود و با مشکلات اقتصادی امروز و گرانی ها بیش از حد تمام کالا ها کمتر کسی می تواند به سمت خرید خودرو از بازار آزاد برود. از طرفی هم باید فردی بسیار خوش اقبال در حد لوک خوش شناس باشی تا بتوانی در قرعه کشی خودروهای ثبت نامی برنده شوید.
امروز با واردات خودرو و عرضه خودرو در بورس بازهم این کالا به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس خانواده های نیازمند خودرو نیست و روز به روز بر قیمت خودروها افزوده و به آرزوی محال تبدیل می شود.
همان طور که گفته شد امروز دغدغه اصلی مردم در بازار خودرو افزایش مداوم قیمت ها بدون توجه به ارتقاء کیفیت است. به اعتقاد کارشناسان خودرو وقتی مصرف کننده انتخابی جز خرید چند مدل خودروی داخلی ندارد، خودروسازان نیز هزینه ای در راستای ارتقای کیفی محصولاتشان صرف نمی کنند.
با توجه به نکات عنوان شده ارتقاکیفیت خودرو نیازمند یک برنامه منسجم دارد که در همین زمینه مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارگران در بهمن ماه سال گذشته اعلام کردند وضع خودروسازها تعریفی ندارد.
 در پی نارضایتی رهبر معظم انقلاب و مردم در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی، رئیس‌جمهور اسفند ماه سال گذشته در بازدیدی سرزده از یکی از شرکت های خودروساز  فرمان 8 ماده ای را برای ساماندهی بازار خودرو و افزایش کیفیت محصولات را صادر کرد.
در حال حاضر با گذشت 4 ماه از فرمان رئیس جمهور هنوز کیفیت خودرو با چالش های زیادی همراه و خبری از رضایت مندی مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودروها نیست. خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه  تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد.
وضعیت خودروهای تولیدی نشان می دهد ضریب تعویض قطعات آن به شدت افزایش یافته، قطعاتی که با عمری پایین، زود مستهلک می‌شوند و نیازمندِ تعویض می‌شوند. امروز با توجه به آمار منتشر شده افزایش تولید خودرو در کشور را شاهد هستیم اما در بازار این چنین نیست و میزان تولید با میزان تقاضا برابر نیست و همین مسئله باعث ایجاد قیمت های کزایی در بازار آزاد می شود.
البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا باید منتظر قیمت خودرو با سه نرخ باشیم چرا که یک نرخ قیمت کارخانه خواهد بود و نرخ دیگر در بازار آزاد و نرخ جدید هم در بورس به وجود خواهد آمد. با روال پیش روی کارخانه های تولید خودرو که فقط از زیان صحبت می کنند نباید منتظر افزایش تولید باشیم.
به راستی چرا با وجود تمام حمایت ها از صنعت خودرو هنوز این بخش نتوانسته در بخش قیمت و کیفیت رضایت مصرف کننده را بدست بیاورد، ایراد کار کجاست ؟ آیا با توجه به شرایط انحصاری بازار اراده ای برای ارتقاء کیفیت وجود ندارد یا مشکلات دیگری در این حوزه دخیل هستند؟
این درحالی است که این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، کیفیت قطعات و پروسه مونتاژ و درنتیجه تولید خودروی باکیفیت را افزایش داد که این مسئله نیازمند دادن فرصت به این شرکت ها و جوانان نخبه کشورمان است ولی خودروسازان هشدار می‌دهند که این کار نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است که درنهایت، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود. این گونه که پیداست خودروسازان در هر شرایط فقط به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند.
پس باید گفت بیش از چهار دهه صنعت خودروسازی دولتی مشغول به تولید خودرو است. دولت‌ها هم همه جوره به این صنعت کمک‌های مالی عظیمی از بیت المال کرده اند. ولی در طول این چهار دهه پیشرفتی چه در بحث کیفیت چه کمیت نداشته اند.
البته خودروسازان به مشکلات اقتصادی و تحریم ها اشاره می کنند اما این مشکلات و تحریم ها برای نیروهای مسلح هم نه تنها وجود داشته بلکه بیشتر هم بوده است، حتی دولت از آنها حمایت مالی اندکی هم نسبت به خودروسازان انجام داده است؛ ولی امروز بعد از گذشته چهار دهه از انقلاب شاهد هستیم که ارتش، سپاه و وزارت دفاع خودروهای مختلفی را بومی کرده و در حال استفاده از آنها می باشد.
امروز نیروهای مسلح ما ساخت انواع موشک و پهپاد را در دستور کار خود دارند و با تکیه بر توان جوانان نخبه این کشور توانسته اند از نظر نظامی به قدرت اول منطقه تبدیل شوند. امروز جوانان نخبه کشورمان در نیروهای مسلح توانسته اند خودروهای سبک و سنگین ارس، سفیر، رعد، طوفان، روئین تن، یوز، ذوالجناح ، نینوا و بسیاری از خودروهای دیگر را در پس همین تحریم ها و مشکلات مالی بسازند.
حال این سوال پیش می آید که چرا صنعت خودروسازی ما با تمام حمایت ها در این سال ها نتوانسته است خودروهای بومی با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند؟ آیا باید در زمینه تولید خودرو هم نیروهای مسلح دست بکار شوند؟ چرا خودروسازان از شرکت های دانش بنیان و یا جوانان نخبه کشورمان در زمینه های مختلف خودروسازی استفاده نمی کنند؟ آیا خودروسازی کشورمان مافیا ست و فقط به دنبال کسب ثروت هستند؟ و سوالات بسیاری که در این زمینه وجود دارد.
در هر صورت امروز آن چیزی که مشخص است این می باشد وقتی جوانان کشوری می توانند پهپاد و موشک و... بسازند حتما می توانند در زمین صنعت خودروسازی هم نقش آفرینی کنند و خودروهای به روز باکیفیت و قیمت مناسب تولید کنند و مردم را از دست این خودروسازان نجات دهند.

حسین حیدری

انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/39019