printlogo


منوریل در مسیر اشتباه:
این پروژه را در قم کسی دوست ندارد!
این پروژه را در قم کسی دوست ندارد!
کد خبر: 39478
قم سال‌ها درگیر پروژه‌ای است که تقریباً همه شهروندان قم از ابتدا با آن مخالف بودند و اکنون‌ این پروژه نیمه‌تمام که با بودجه ملی ساخته‌شده است را نمی‌خواهند ادامه پیدا کند و بیش از این پول بیت‌المال صرف این پروژه بی‌استفاده شود، این پروژه دوست‌نداشتنی منوریل این ستون‌های به‌هم‌پیوسته در بستر رودخانه قم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پروژه‌های عمرانی و حمل‌‌ونقل از مجموعه پروژه‌هایی است که همواره مورد استقبال شهروندان یک شهر و استان است مخصوصاً پروژه‌هایی که بودجه ملی داشته باشد کمتر کسی پیدا می‌شود که بگویید کاش این پروژه در شهر ما اجرا نشود.

اما قم سال‌ها درگیر پروژه‌ای است که تقریباً همه شهروندان قم از ابتدا با آن مخالف بودند و اکنون این پروژه نیمه‌تمام که با بودجه ملی ساخته‌شده است را نمی‌خواهند ادامه پیدا کند و بیش از این پول بیت‌المال صرف این پروژه بی‌استفاده شود، این پروژه دوست‌نداشتنی منوریل این ستون‌های به‌هم‌پیوسته در بستر رودخانه قم است.


مردادماه ۸۸ پس از ماه‌ها مطالعات و پیگیری و اختلافات کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور در قم، به زمین زده شد، اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اماواگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریباً یک سال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد با حضور محمدحسین موسی‌پور در مسند استانداری قم، اجرایی منوریل به صورت رسمی آغاز شد.

پروژه‌ای که به اذعان کارشناسان به علت لجاجت‌های سیاسی به شهر قم تحمیل شد و هیچ برنامه کارشناسی پشت آن نبود.

رئیس‌جمهور وقت، بعد از برچیده شدن پایه‌های منوریل تهران، با ایجاد رقابت بین شهرداری‌های کشور، گفته بوده که هر شهرداری که قبول کند شبکه منوریل را در شهرش ایجاد کند، ازنظر اعتباری تأمین می‌شود.

منوریل قم دوساعته تصویب شد

حسب روایت دکتر ناصر پورمعلم معاون آموزش و پژوهش وقت وزارت راه و شهرسازی طرح مذکور یک‌شبه و در ظرف ۲ ساعت در شورای‌ عالی ترابری و شهرسازی (نقل به مضمون ) تصویب‌شده است.


سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در مورد آن معتقد است: نه‌تنها اصل ضرورت منوریل، برای قم زیر سؤال است بلکه این منوریل در بستر رودخانه احداث و نیمه‌کاره رهاشده و سرمایه هنگفتی که خرجش شده نیز در حال ضایع شدن است و آخر این‌که برای سد بالادست آن نیز امکان سرریز شدن وجود دارد.

از روز اول بخشی از اعضای شورای شهر قم به‌ دلایل کارشناسی، مخالف پروژه منوریل در قم بوده و البته بسیاری از اعضای جامعه مدرسین و سایر علما به‌خاطر ایجاد منظری نامتجانس با حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیه و همچنین محدودیت دید، با احداث آن در بستر رودخانه و بالأخص از مقابل حرم به‌شدت مخالف بودند.

باگذشت بیش از یک دهه از ساخت این پروژه اکنون بسیاری از کارشناسان ادامه آن را به صلاح نمی‌دانند زیرابه اعتقاد آن‌ها جای ضرر از هرکجا گرفته شود منفعت است.
سبحانی عضوشورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: تا زمانی که منوریل توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد حتی هزار تومان هم نباید برای آن هزینه و خرج کرد.


وی تأکید کرد: اگر منوریل باری از دوش حمل‌ونقل عمومی برمی‌دارد می‌توان گفت توجیه دارد به‌طور مثال اگر پولی برای توسعه اتوبوس‌رانی اختصاص می‌یابد توجیه اقتصادی ندارد اما توجیه اجتماعی دارد و مردم برای جابجایی از آن استفاده می‌کنند و تردد برای شهروندان آسان‌تر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: اما برای منوریل تا زمانی که مشخص نشود منوریل چه سهمی از ایاب‌وذهاب شهری دارد هزینه برای آن بی‌فایده است، گفته‌شده بلیت منوریل ۲۵ هزار تومان است که برای شهروندان صرف نمی‌کند که چنین مبلغی پرداخت کنند حتی اگر مدیریت شهری ۲۰ هزار تومان آن را به‌عنوان یارانه پرداخت کند و تنها ۵ هزار تومان را شهروندان پرداخت کنند که در این صورت به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان به هزینه‌های شهری تحمیل می‌شود اگر حجم زیادی از مردم با منوریل تردد کنند می‌توان این هزینه اضافه را توجیه کرد.

منوریل توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد

سبحانی تأکید کرد: اما با آنچه مشاهده می‌شود منوریل مسافر نخواهد داشت زیرا منوریل از انتهای باجک به سمت میدان مطهری حرکت می‌کند علاوه بر زمان زیادی که مسافر برای رسیدن به خط منوریل طی می‌کند هزینه زیادی هم پرداخت می.کند اما اکنون تاکسی در این خط وجود دارد و صرف زمانی و مالی کمتری دارد و مسافران مطمئناً برای تردد در این خطوط از تاکسی استفاده می‌کنند، پس مشخص است که منوریل توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد.

وی تصریح کرد: منوریل از ابتدا کار مطالعاتی نداشت، حتی اگر عنوان شود هزینه اتمام پروژه منوریل را دولت پرداخت می‌کند بازهم قابل‌قبول نیست مهم این است که پول برای بیت‌المال است چه از جیب شهرداری باشد و چه از جیب دولت باید برای جایی هزینه شود که سودمند باشد.


عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: قدیمی‌ها با هر توجیهی یک طرح را تصویب کردند اما معتقد هستیم منوریل نباید ادامه پیدا کند زیرا اگر ادامه پیدا کند عملاً مسافری نخواهد داشت و اکنون منطق شرعی و عقلی وجود ندارد که بخواهیم آن را ادامه دهیم.

سبحانی با اشاره به اینکه عنوان می‌شود حالا که پایه‌های منوریل ساخته‌شده چه‌کاری باید انجام داد تصریح کرد: نمی‌توان گفت که پایه‌های منوریل تخریب شود و یک هزینه جدید روی دست شهر گذاشته شود بلکه می‌توان از همین سازه‌های موجود برای امور دیگر بهره برد به‌طور مثال ساختمان ایستگاه‌های منوریل تبدیل به مراکز تجاری ، تفریحی و رستوران شود، از ستون و مسیرهای که ساخته‌شده به‌عنوان پل طبیعت و‌ ... استفاده کرد و سرمایه‌گذاران را فراخواند و کلی ایده دیگر که می‌شود با استفاده از فراخوان‌ها از این سکوها و ستون‌ها بهره برد.
سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به قم طی بازید از پروژه منوریل گفت: : این پروژه از سرمایه‌های ملی و حتی فرا‌ملی است و نباید این‌گونه رها شود.

وی اضافه کرد: متوقف شدن چنین پروژه‌هایی برای کشور خوب نیست و یکی از بحث‌های جدی ما در سفر به قم جمع‌بندی نسبت به منوریل و روشن شدن این پروژه است.

ضرغامی گفت: تمام زیرساخت‌های این پروژه آماده است که باید تعیین تکلیف شود، متأسفانه روی واگن‌های منوریل آن‌قدر خاک نشسته که معلوم نیست کارکردشان صفر است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: فعلاً منتظر هستیم تا همه دستگاه‌های مربوط اعلام نظر کنند که این طرح قرار است متوقف بماند یا ادامه پیدا کند، امیدوارم هر تصمیمی گرفته شد به نفع مردم باشد.

همچنین وحیدی وزیر کشور در سفر سال گذشته به قم اظهار داشت: درباره نحوه ادامه این پروژه صحبت‌هایی صورت گرفت،به‌عنوان‌مثال ممکن است ادامه پروژه روی سطح زمین اتفاق بیفتد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان برای تعیین تکلیف مونوریل قم زمان خاصی اعلام کرد افزود: مهم این است که به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم و باید این راه‌حل‌ها را پیش ببریم.

همچنین استاندار قم در تابستان سال جاری با اشاره به اینکه چه سرمایه‌گذار خصوصی جذب شود چه دولت اجرای فرودگاه قم را به دست بگیرد فرودگاه در همین دولت ساخته می‌شود گفت: منوریل نیز از محل تهاتر نفت تکمیل خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان هر نوع ادامه تکمیل پروژه منوریل را خیانت به شهر می‌دانند.

سید مجید فارغیان قمی نائب رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: از همان ابتدا که بحث احداث منوریل در قم مطرح شد عضو شورای اسلامی شهر بودم و مخالف ساخت منوریل، و به‌صورت مبسوط دلایل این مخالفت را اعلام کردم، همچنان هم همان عوامل عدم محبوبیت منوریل در قم پابرجا است.


استاد دانشگاه افزود: منوریل یک وسیله حمل‌ونقل شهری پرحجم نیست و عمدتاً در دنیا در مسیرهای گردشگری کاربری دارد و در موارد خیلی محدود در مکان‌هایی که امکانی غیر از احداث منوریل نباشد کاربری دارد، منوریل قم در مسیر رودخانه قم طراحی‌شده که قبلاً در این مسیر اتوبوس بی آرتی وجود داشت و شب‌های جمعه و شب‌های چهارشنبه زائران را به جمکران منتقل می‌کرد و نیازی به سیستم  حمل‌ونقل دیگری نداشت.

فارغیان ادامه داد: احداث منوریل در قم به دلیل اصرار لجوجانه رئیس‌جمهور وقت بود که در قم هم متأسفانه به دلایل سیاسی مورد استقبال قرار گرفت و دلایل کارشناسی وجود نداشت، احداث منوریل در قم هیچ توجیهی نداشت و ندارد، هزینه‌های نگهداری منوریل منطقی و قابل‌قبول نیست.


عضو گروه شهرسازی شورای مرکزی نظام‌مهندسی کشور تصریح کرد: در سال‌های قبل که به  این حد از تورم نرسیده بودیم و دلار افزایش این‌چنینی نداشت در ارزیابی اولیه بلیت منوریل ۲۵ هزارتومان اعلام‌شده بود فرض کنیم همچنان هم بلیت منوریل ۲۵ هزار تومان باشد یک خانواده ۴ نفره برای جابجایی در یک مسیر کوتاه ۴ کیلومتری باید ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند مطمئناً این کار را نخواهد کرد.

فارغیان تأکید کرد: این یارانه عظیمی که نیاز است تا هزینه‌های منوریل که مسافر چندانی هم ندارد از کجا قرار است، تأمین شود  و شهرداری قم مطمئناً توان پرداخت چنین یارانه‌ای را ندارد.


وی عنوان داشت: احداث منوریل هیچ توجیهی نداشت و اکنون هم ادامه ساخت آن هیچ توجیهی ندارد، مسیری که منوریل ایجادشده است مسیر جاذب و شریان اصلی تردد سفر نیست و هزینه نگهداری آن بسیار بالا است.

نائب رئیس سازمان نظام‌مهندسی قم گفت: عدم ضرورت به بهره‌برداری رساندن با چند دلیل مضاعف می‌شود در ابتدا اینکه خط اصلی مترو که میدان هفتادودو تن را به حرم مطهر و سپس به پردیسان وصل می‌کرد به دلیل منوریل حذف کردند درحالی‌که  مسافر پذیری خط b که از شهرک کامکار به سمت جمکران در حال احداث است یک‌سوم خط a بود و حذف خط a یک خیانت در حق مردم قم بود.

فارغیان بیان داشت: افرادی که در آن زمان به دلیل هواداری سیاسی این کار را کردند باید در دنیا و آخرت پاسخگوی هزینه‌های هنگفتی که صرف شده باشند تا آنجایی که به یاد دارم 400میلیارد تومان هزینه احداث منوریل با دلار 1226 تومان تا این مرحله شد.

وی افزود: اگر هزینه‌ای که قرار است برای تکمیل منوریل صرف شود صرف احیا و راه‌اندازی خط اصلی مترو قم شود یا صرف هر پروژه دیگری در قم شود از منظر کارشناسی و هم از منظر شرعی بسیار قابل‌قبول‌تر است، یک موضوعی که اشتباه بودنش اکنون محرز شده است باید جلوی ادامه آن را گرفت و مصداق ضرب‌المثل جلوی ضرر را از هرکجا بگیریم منفعت است می‌باشد.

عضو گروه شهرسازی نظام‌مهندسی کشور گفت: درست است پولی از بیت‌المال صرف شده و این سازه سنگین ایجادشده اما هیچ دلیلی ندارد که این اشتباه ادامه پیدا کند و برای آن هزینه شود زیرا برای راه‌اندازی آن هزینه‌های صدها میلیاردی لازم است که نباید صرف شود.




انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/39478