مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم همچنین به عواملی که باعث ایجاد سیما و منظر نامناسب در این میدان شدهاند اشاره کرد و افزود: برای ساماندهی این میدان تعیین تکلیف عناصر مزاحمی همچون معماری ناکارآمد، سیما و منظر نامتجانس، بانکها، میادین میوه و ترهبار، بازارهای مختلف، کوچکی مساحت میدان، ترافیک زیاد و گاراژهای پیرامونی ضروری است که در مطالعاتی در این رابطه صورت گرفت.
وی با بیان اینکه از قبل یک طراحی برای میدان شهید مطهری انجامشده بود گفت: بعد از احداث ایستگاه مترو، یک سری فضای سبز نامناسب، به هم خوردگی آبنما، نشست پلهها و به دنبال آن ایجاد نقاط کور و نامناسب در آب نمای این میدان به وجود آمد که در طراحی جدید تلاش شده تا این موارد رفع شود.
احمدی، ساماندهی ایستگاههای تاکسی در این طرح را مهمترین موضوع در مسئله ساماندهی میدان شهید مطهری دانست و گفت: در حال حاضر محل پایانه تاکسی جایی است که در طراحی بهعنوان فضای شهری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مشاوران در حال مطالعات برای به حداقل رساندن مشکل جابجایی ایستگاه تاکسی هستند که بهصورت موقت یکقسمتی را در ادامه محدوده صحن جوادالائمه بهعنوان ایستگاه اتوبوس و چند تاکسی در نظر گرفته شده است.
احمدی اذعان کرد: در این طرح مقرر شد مابقی تاکسیها به خیابان سپاه منتقل شوند که در حال رایزنی با سازمان تاکسیرانی برای پذیرش این موضوع هستیم.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به اینکه مبنای طراحی این میدان اتصال محورها و نقاط حساس هسته مرکزی شهر قم به یکدیگر است، گفت: در طرح تهیهشده این کارکرد مهم میدان مطهری در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بخشی از میدان برای اقدامات فرهنگی در نظر گرفتهشده که اگر در آینده یک فضای فرهنگی یا گالری در آن احداث شود. همچنین آبنمای میدان قرار است بهسازی شود تا مردم هنگام عبور و مرور، یک فضای آرامشبخش را حس کنند.
احمدی با اشاره به در نظر گرفتن شرایط اقلیمی در طراحی میدان مطهری گفت: یک سری سکوها و پلههای اطراف آبنمای میدان مطهری بهعنوان یک فضای جمعی در نظر گرفته شده که میتوان در مراسمهای آیینی یا گردهماییهای ملی و مذهبی از آنها استفاده کرد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/39629 |