printlogo


ستاره پرسپولیس آمار را زیر و رو کرد/ راز تخصص بیرانوند چیست؟
ستاره پرسپولیس آمار را زیر و رو کرد/ راز تخصص بیرانوند چیست؟
کد خبر: 40526
اگر علیرضا بیرانوند نبود، شرایط برای پرسپولیس در این فصل طور دیگری رقم می خورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خیلی ها معتقدند اگر علیرضا بیرانوند در چارچوب دروازه پرسپولیس قرار نداشت، این تیم نمی‌توانست این جای جدول باشد و وضعیت تیم گل محمدی به این شکل نبود. علیرضا که بارها طی سال های اخیر مهارت خودش را در گرفتن ضربات پنالتی نشان داده، در بازی قبلی تیمش مقابل نفت مسجد سلیمان باز هم هنر خود را در گرفتن پنالتی نشان داد و ضربه پنالتی میری را مهار کرد. چه بسا اگر بیرانوند آن ضربه را نمی‌گرفتف کار برای پرسپولیس خیلی سخت می‌شد و آن ها مقابل تیم انتهای جدولی نفت مسجدسلیمان در خانه به مشکل برمی‌خوردند.

علیرضا بیرانوند، رکورددار مهار پنالتی برای پرسپولیس در لیگ برتر محسوب می‌شود. پیش از بازی با نفت، او این رکورد را با دو دروازه‌بان سابق پرسپولیس شریک بود. بیرانوند تا به حال سه پنالتی برای پرسپولیس گرفته است.

یک بار در لیگ نوزدهم مقابل استقلال موفق به مهار پنالتی شد و دو بار هم این فصل، در بازی با گل‌گهر و نفت مسجدسلیمان، جلوی باز شدن دروازه پرسپولیس را گرفت. در هر ۳ بازی، بیرانوند زمانی پنالتی گرفت که نتیجه بدون گل مساوی بود و پرسپولیسی‌ها، به لطف بسته ماندن دروازه‌شان توانستند هر سه مسابقه را برنده شوند. بعد از بیرانوند با گرفتن ۳ پنالتی، محمد محمدی و نیلسون با مهار ۲ پنالتی در رده بعدی پنالتی‌گیرترین دروازه‌بان‌های پرسپولیس در لیگ برتر هستند.

بیرانوند در بازی با نفت مسجدسلیمان، برای هجدهمین بار در لیگ برتر روبروی یک ضربه پنالتی ایستاد. از این ۱۸ پنالتی، فقط ۹ ضربه تبدیل به گل شده‌اند. ۹ ضربه دیگر را، یا بیرانوند مهار کرده و یا بازیکنان حریف نتوانستند دروازه را درست هدف بگیرند. امید گل پنالتی در فوتبال یا شانس گل شدن هر پنالتی، در حالت عادی ۷۳ درصد است. زمانی که بیرانوند درون دروازه باشد اما، این شانس به ۵۰ درصد می‌رسد. دروازه‌بان اصلی پرسپولیس و تیم ملی، توانسته احتمال گل شدن پنالتی‌هایش را به شکل محسوسی کاهش دهد.

پرسپولیس و تیم ملی، پیش از این فصل هم بارها از توانایی ویژه بیرانوند در مهار پنالتی استفاده کرده‌اند. معروف‌ترین مهار پنالتی بیرانوند، به جام جهانی ۲۰۱۸ و گرفتن ضربه کریستیانو رونالدو مربوط می‌شود. او چند ماه بعد در جام ملت‌های آسیا، پنالتی عمان را در مرحله یک هشتم نهایی مهار کرد. مهمترین پنالتی گرفتن او در پرسپولیس هم، به دربی تهران مربوط می‌شد که جلوی گل شدن ضربه علی کریمی‌را گرفت.

بیرانوند البته سابقه مهار پنالتی مقابل پرسپولیس را هم دارد. لیگ پانزدهم، او در دروازه نفت تهران مقابل پنالتی مهدی طارمی واکنش موفقی داشت و پرسپولیس در آن مسابقه، نتوانست به پیروزی برسد.نکته جالب در خصوص پنالتی گرفتن بیرانوند این است که او واقعا روی این موضوع تمرین می‌کند و تمرکز بالایی روی ضربات پنالتی دارد. آمار هم این موضوع را کاملا تایید می‌کند و مشخص است بیرانوند پنالتی ها را شانسی نمی‌گیرد.

خود بیرانوند در خصوص راز پنالتی گرفتنش اینطور توضیح می‌دهد: فقط لطف خداست و پشت پنالتی گرفتن های من چیز خاصی وجود ندارد. در واقع راز پنالتی گرفتن من به انرژی مثبت هواداران برمی‌گردد. آن ها خیلی به من انرژی می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا اعتماد به نفس من زیاد شود و بتوانم برای تیمم مفید باشم.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40526