printlogo


یادداشت؛
اهمیت ورزش همگانی
اهمیت ورزش همگانی
کد خبر: 40766
لازمه زندگی سالم، برخورداری از روح و جسم سالم است که ورزش می‌تواند نقش بسیار مهم و مؤثری در تأمین آن داشته باشد؛ ورزش نه‌تنها سبب تقویت جسم و توان بدنی فرد می‌شود؛ بلکه آرامش روحی و روانی او را نیز به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ورزش همگانی طبق تعریف سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت‌بدنی و ورزشی کشور یعنی فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ورزشی آحاد جامعه که به طور منظم توسط فرد یا گروه‌های رسمی و غیررسمی برای رفع نیازهای جسمی و روانی باهدف تأمین سلامت، نشاط افراد و بهبود روابط اجتماعی آنان به‌صورت آگاهانه انجام می‌شود. متأسفانه با برنامه‌ریزی‌های نادرست صرفاً ورزش‌هایی مانند دو، راهپیمایی، کوه گشت و امثال آن‌ها که نیاز به مهارت نداشته و همه افراد قادر به انجام آن هستند در دستور کارورزش همگانی بوده است.
زندگی صنعتی امروز و مقتضیات آن از جمله بی‌تحرکی ناشی از ماشینی‌شدن بیش از حد زندگی، ورزش را به‌ویژه در شهرهای صنعتی و بزرگ اجتناب‌ناپذیر کرده است. شهرنشینی و افزایش تمایل به زندگی در شهرها به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، ایجاد شرایط و توسعهٔ ورزش همگانی در شهرهای میلیونی را ضروری کرده است.
از طرفی زندگی در دنیای امروز ابتکار عمل سریع را از انسان گرفته و او را دچار فقر حرکتی کرده است. این فقر حرکتی مشکلات عدیدهٔ جسمی، روانی و اجتماعی را برای انسان شهری پدید آورده است. ورزش به‌عنوان راه‌حل راهبردی و ورزش همگانی به‌عنوان وسیله‌ای ارزان‌قیمت و فرح‌بخش می‌تواند این مشکلات را به نحو مطلوب حل کند.
با پذیرش این واقعیت که ورزش یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سلامت روح و جسم انسان است، اهمیت توجه به آن در بین افراد جامعه را دوچندان می‌سازد.
لازمه زندگی سالم، برخورداری از روح و جسم سالم است که ورزش می‌تواند نقش بسیار مهم و مؤثری در تأمین آن داشته باشد. ورزش نه‌تنها سبب تقویت جسم و توان بدنی فرد می‌شود؛ بلکه آرامش روحی و روانی او را نیز به دنبال دارد.
ورزش مایه شور و نشاط گشته و انسان را در مقابل ناسازگاری‌ها و ناملایمات زندگی مقاوم می‌سازد.
هدف از همگانی یا عمومی‌کردن ورزش در جامعه، «حفظ سلامت جسمی و روحی و ایجاد نشاط و شادابی و استفادهٔ مطلوب از اوقات فراغت و نیز ایجاد زمینهٔ تفریحات سالم برای آحاد مردم» است. نگاهی به تأثیر ورزش بر سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی و میزان مشارکت مردم در دیگر کشورها نشان از اهمیت آن در زندگی روزمره دارد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیماری‌های قلبی عامل یک‌سوم مرگ‌ومیر در جهان است و فعالیت بدنی منظم و مستمر را عامل کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و در کنار آن کاهش فشارخون و خطر ابتلا به دیابت و نیز سرطان سینه در زنان را از آثار ورزش عنوان می‌کند.
توسعه و ترویج ورزش و فعالیت‌های ورزشی در بین اقشار مختلف مردم نه‌تنها باعث ایجاد همدلی در بین آنان می‌شود؛ بلکه روحیه همگرایی و همراهی آنان را در فعالیت‌های گروهی را نیز دوچندان می‌سازد.
اهمیت سلامتی روحی و جسمی شهروندان به حدی است که امروزه تمام کشورهای جهان با هزینه‌های کلان برای توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش همگانی در بین شهروندان خود تلاش کرده و آنان را برای گرایش به سمت ورزش‌های همگانی تشویق و ترغیب می‌کنند.
درحالی‌که دسترسی آسان همه به امکانات ورزشی، توجه عمومی به تمام ورزش‌ها و رشد ورزش قهرمانی در کنار آن باید موردتوجه قرار گیرد. ارتباط ورزش با پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکی از اهمیت این پدیده و نقش آن در برنامه‌های توسعه ملی کشورهاست و در یک نگاه کلی توسعه و پیشرفت ورزش در هر کشور بااقتدار و قدرت آن کشور ارتباط نزدیکی دارد.
این موضوع باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای توسعه ورزش در اکثر کشورها انجام شود و سهم بالایی از تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی به ورزش اختصاص یابد. این سهم در بسیاری از کشورها بین ۲/ ۰ تا ۵ درصد را شامل می‌شود. در کشور ما بااینکه همگان به اهمیت ورزش، به‌خصوص ورزش همگانی آگاه‌اند، اما در عمل چندان توجهی به آن نمی‌کنند.
عدم خلاقیت و تنوع در ارائه برنامه‌های ورزش همگانی باعث شده است که جذابیتی برای مردم نداشته باشد و مردم گذران وقت در خانه یا مهمانی را به ورزش و دورهمی‌های فعالانه ترجیح دهند. کمی با تغییر نگرش مسئولان و مردم نسبت به ورزش همگانی و نوع برنامه‌ریزی برای این حوزه می‌توان رونق زیادی به ورزش و سلامت جامعه داد.
نگاه کنونی باهدف سودآوری و ارزش‌آفرینی برای مخاطبان نیست و صرفاً برای رفع مسئولیت و به شیوه‌های منسوخ است. وقت آن رسیده که با نگاهی جدید، حال و هوای متفاوتی در ورزش همگانی و علاقه مردم به ورزش ایجاد شود.
قدم اول خلق ارزش است که پایه و اساس هر کار و برنامه‌ای است با استفاده از برنامه‌های خلاقانه و متفاوت برای هر قشر در جامعه می‌توان آن جامعه هدف را با اشتیاق و با پای خودشان به میدان ورزش کشاند.
زمانی که جذابیت ورزش همگانی افزایش یافت، شرکت‌های بزرگ برای تبلیغات، باشگاه‌های ورزشی به‌منظور انجام رسالت اجتماعی، کسب‌وکارهای ورزشی جهت بیشتر دیده‌شدن و فعالان ورزشی برای جذب ارتباطات بیشتر، ناخودآگاه فعالیتشان را در این زمینه بیشتر می‌کنند.
درنتیجه، مارکت جدیدی در ورزش ایجاد می‌شود که به‌سلامت جامعه کمک می‌کند. وسعت این مارکت نه به‌اندازه کل افراد جامعه، اما با درست اجرایی‌شدن آن به‌اندازه اکثریت جامعه است. از دل خانواده‌هایی که با ورزش تعامل دارند، قهرمانان و ملی‌پوشان بیشتری را می‌توان استخراج کرد.
ورزش همگانی پایه و اساس رشد و توسعه سلامت، پرورش قهرمانان ورزشی، ایجاد علاقه بیشتر جهت سرمایه‌گذاری در ورزش حرفه‌ای، پیشرفت ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی و درنتیجه قهرمانی‌ها و ایجاد شوروشوق ملی خواهد شد.
اثرات این اتفاقات مجدداً به ورزش همگانی و پیشرفت آن بازخواهد گشت و این‌گونه چرخه ورزش و سلامت کشور تکمیل خواهد شد.

محمدعلی رجبی
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40766