printlogo


قطع پای رژیم صهیونیستی از منطقه؟ / چرایی نگرانی شدید نتانیاهو؛ فروپاشی نزدیک است؟
قطع پای رژیم صهیونیستی از منطقه؟ / چرایی نگرانی شدید نتانیاهو؛ فروپاشی نزدیک است؟
کد خبر: 40818
در حالی است که کشورهای منطقه، اروپایی‌ها و حتی آمریکا واکنش‌های مثبتی به توافق ایران و عربستان نشان دادند، بنیامین نتانیاهو آشکارا از آن ابراز نارضایتی کرد و البته ترکش‌های این توافق خیلی زود دامن این رژیم را گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

«عربستان به هیاتی از اسرائیل ویزا نداد.» خبری که درست دو روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط منتشر شد و حاکی از تحقق زودهنگام نگرانی‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. در حالی است که کشورهای منطقه، اروپایی‌ها و حتی آمریکا واکنش‌های مثبتی به توافق ایران و عربستان نشان دادند، بنیامین نتانیاهو آشکارا از آن ابراز نارضایتی کرد و البته ترکش‌های این توافق خیلی زود دامن این رژیم را گرفت. چرا که هیاتی که عربستان مانع حضور آن شده به دعوت سازمان ملل برای شرکت در مراسم گردشگری قرار بود به عربستان سفر کند.

این تنها رخداد بد برای رژیم صهیونستی نبود. دیگر کشور عربی منطقه که حتی در سالهای اخیر اسرائیلی ها توافقنامه‌ عادی سازی روابط را با آن به امضا رساندند، قراردادهای خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد.

بنا به گزارش تارنمای عربی ۲۱، تصمیم امارات متحده عربی برای تعلیق خرید سامانه پدافندی از این رژیم در واکنش به اقدامات و اظهارات «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش تر خواستار نابودی و محو کامل شهرک حواره در جنوب نابلس از روی زمین شده بود. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد، «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی در پیامی به نتانیاهو گفته است: تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو توانایی کنترل کابینه‌اش را دارد، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم.

پیش تر خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که رژیم اشغالگر با فروش سامانه دفاع هوایی پیشرفته رافائل به امارات در اولین معامله اعلام شده بین دو طرف از زمان عادی سازی روابط بین آنها در سال ۲۰۲۰ موافقت کرده است. رویترز به نقل از منابعی گزارش کرده بود که (رژیم) اسرائیل با درخواست امارات برای تامین موشک‌های رهگیری «اسپایدر» تولید شده توسط شرکت رافائل موافقت کرده است، اما آنها به دلیل ماهیت حساس معامله از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.

 همه این‌ها نیز در حالی است که رژیم اسرائیل در هفت سالی که روابط ایران و عربستان به کلی قطع شده بود تلاش‌های زیادی برای عادی‌سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک با این کشور و متحدان آن از جمله بحرین و امارات انجام داد. حالا اما به نظر می‌رسد که سیاست‌های صهیونیست‌ها با توافق ایران و عربستان بیش از پیش نقش بر آب شده است و با اجماع کشورهای منطقه انزوای این رژیم عیان‌تر شده است و به نظر می رسد علاوه بر آمریکا شاهد قطع شدن پای رژیم صهیوئنستی هم در منطقه باشیم.

نخستین دیدار سیاسی ایران و عربستان؛ به زودی

 پنج دور مذاکره ایران و عربستان طی دو سال در سطح هیات‌های امنیتی دو کشور در بغداد انجام شد. توافق از سرگیری روابط نیز با حضور دو مقام امنیتی از ایران و عربستان در پکن رقم خورد. حالا اما سطح روابط دو کشور با همزمان با بازگشایی سفارت‌ها به سطح سیاسی ارتقا خواهد یافت.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در گفتگو با الشرق‌الاوسط گفته که به زودی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیدار می‌کند. او درباره انگیزه ریاض از توافق با ایران نیز گفت که اصل در روابط بین‌الملل وجود روابط دیپلماتیک میان کشورهاست و این اصل زمانی که مربوط به دو کشور همسایه به وسعت عربستان و ایران باشد، قوی‌تر می‌شود زیرا این دو کشور روابط دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک با هم دارند. این در حالی است که وزارت خارجه نیز پس از اعلام توافق ایران و عربستان در بیانیه‌ای بر نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه تاکید کرد. به این ترتیب طبق اخبار اعلام شده کمتر از دو ماه دیگر روابط ایران و عربستان پس از هفت سال با بازگشایی سفارت‌خانه‌ها از سر گرفته می‌شود. 

تنها جایی که از توافق ناراضی است   

در میان همه واکنش‌های مثبت به احیای روابط ایران و عربستان اما رژیم اسرائیل تنها جایی است از آن ناراضی است. نکته اینجاست که منافع این رژیم بر خلاف کشورهای منطقه در همگرایی و اجماع منطقه‌ای نیست و با اختلاف‌افکنی و منازعه در میان کشورها تامین می‌شود.

نگرانی شدید رژیم صهیونیسی از تحولات اخیر منطقه

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره انزوای رژیم صهیونیستی با توافق ایران و عربستان به همشهری آنلاین گفت: رژیم صهیونیستی آشکارا و به شدت از این روابط و تحولات جدید نگران است و آقای نتانیاهو صراحتا این نگرانی را اعلام کرد.

مالکی افزود: این نشان می‌دهد که دولت سیاست‌های درست و خوبی را پیش گرفته و مهم این است که کشورهای منطقه متحد باشند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها و توانی که در منطقه وجود دارد استفاده کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد که با توافق ایران و عربستان و همگرایی کشورهای منطقه رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی خواهد شد.

به خطر افتادن منافع اسرائیل

سیدصباح زنگنه دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل منطقه به همشهری آنلاین گفت که نارضایتی رژیم صهیونیستی از توافق ایران و عربستان حاکی از به خطرافتادن منافع این رژیم دارد.

زنگنه تاکید کرد: این اتفاق به سود دو کشور ایران و عربستان و حتی چین و بسیاری از کشورهای منطقه است. چرا که اختلاف ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه آثار خود را در محیط منطقه و بین‌المللی برجای می‌گذارد و هم بر بازار نفت و هم امنیت منطقه قابل لمس و مشاهده خواهد بود. تنها جایی که از این توافق رسما و علنا اظهار نارضایتی و ناراحتی کردند رژیم صهیونیستی بود. حتی آمریکا نیز ابراز امیدواری کرده که این توافق بتواند به توقف جنگ یمن کمک کند.

دو شکست بزرگ اسرائیل

در این باره حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا، هم ضمن اشاره به ویزا ندادن عربستان صعودی به هیات اسرائیلی و نیز تعلیق قراردادهای خرید سامانه پدافندی از رژیم صهیونیستی از سوی امارات اظهار کرد: بعد از توافق ایران و عربستان ، رژیم صهیونستی و رهبران این رژیم به طور مشخص واکنش های منفی و شتابزده از خود نشان دادند و نسبت به نزدیکی ایران و عربستان ابراز بدبینی کردند.

هانی زاده افزود: این توافقنامه صرف نظر از جنبه های سیاسی دوجانبه میان ایران و عربستان و نفع چین در استفاده از انرژی فسیلی ایران و عربستان برای رسیدن به یک اقتصاد پویا در دهه آینده، رژیم صهیونیستی احساس کرد که نفوذ خود را در منطقه و به ویژه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از دست خواهد داد و این تلقی کاملا درست است.

نخستین پیش درآمد توافقنامه این بود که رژیم صهیونیستی که قصد داشت هیاتی را برای عربستان اعزام بکند و از قبل هم برای اعزام آن با سعودی ها هماهنگی شده بود اکنون و بعد از امضای توافقنامه اخیر،عربستان از دادن ویزا برای هیات اسرائیلی خودداری کرد و این شکست سیاسی بزرگی برای رژیم صهیونستی بود.

همچنین امارات متحده از خرید سامانه های دفاعی از اسرائیل انصراف داد تا دومین شکست این رژیم در روزهای اخیر را علاوه بر شکست هایش در هفته های اخیر در حوزه های امنیتی و داخلی رقم زده باشد.

فروپاشی اسرائیل نزدیک است

هانی زاده ادامه داد: شکافی که بعد از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو به وجود آمده اینها نشان می دهد که اسرائیل دیگر جایی در منطقه نخواهد داشت. چرا که هم در داخل دچار مشکل شده و درگیری‌های بین یهودیان شدت گرفته و هم تظاهرات ۴۰۰ هزار نفری صهیونیست ها علیه بنیامین نتانیاهو و اختلافی هم که بین اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی بر سر شهرک سازی ایجاد شده نشان می دهد که فروپاشی اسرائیل نزدیک است.  شاید سعودی ها هم هوشمندانه این پیش بینی را کرده اند که رژیم صهیونیستی جایگاه سیاسی و امنیتی خود را در منطقه از دست داده و به سمت فروپاشی حرکت می‌کند و از این رو با این تلقی می خواهد قبل از فروپاشی این رژیم  به سمت ایران متمایل شوند و حیثیت خود را بازسازی کنند. 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید کرد: به نظر می رسد که در سال ۱۴۰۲ در مورد اسرائیل اتفاقات بسیار دردناکی در مورد اسرائیل رخ خواهد داد و کابینه نتانیاهو نخواهد توانست به کار خود ادامه دهد. لذا توافقنامه ایران و عربستان پیامد و بازتاب های مهم‌تری هم در آینده خواهد داشت که فعلا نخستین همین بود که سعودی ها فاصله خود را با این رژیم افزایش دادند .

هانی زاده افزود: پیش بینی ها این است که در پی توافق ایران و عربستان، کشورهای اردن، بحرین و حتی مصر در آینده به سمت ایران متمایل شوند و تمایل کشورهای عربی به سمت ایران به معنای فاصله گرفتن از اسرائیل است. طبیعی است که هر کشور عربی که با اسرائیل زاویه پیدا می کند به ایران نزدیک می شوند و این نشان می دهد که اسرائیل دچار انزوای سیاسی شده و طرح موسوم به ابراهیم برای ابجاد حلقه عربی - عبری در منطقه دچار فروپاشی خواهد شد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/40818